REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unia Europejska chce wprowadzić akcyzę na e-papierosy

Subskrybuj nas na Youtube
Unia Europejska przygotowuje się do opodatkowania e-papierosów /fot. Fotolia
Unia Europejska przygotowuje się do opodatkowania e-papierosów /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre państw Unii Europejskiej już zdecydowały się na obłożenie akcyzą papierosów elektronicznych (e-papierosów). Obecnie zastanawia się nad tym cała UE, bo nierówne opodatkowanie tych produktów powoduje zakłócenia na rynku wewnętrznym. Ministrowie finansów mają wezwać Komisję Europejską do działań w tej sprawie.

W Polsce po elektroniczne papierosy sięga od 1,5 do 1,8 mln osób. Obecnie wyroby te są obłożone jedynie podatkiem VAT, wprowadzenie akcyzy oznaczałoby więc wyższe ceny dla e-palaczy.

REKLAMA

Autopromocja

Do decyzji na poziomie UE w tej sprawie jest jednak jeszcze daleko. Nawet jeśli Komisja Europejska zaproponowałaby projekt przepisów, to na ich przyjęcie musiałyby wyrazić jednomyślną zgodę wszystkie państwa członkowskie.

Pierwszy krok został już zrobiony. Jak poinformowały PAP źródła dyplomatyczne, w środę ambasadorowie państw unijnych uzgodnili projekt wniosków dla ministrów, który mówi o wprowadzeniu akcyzy na elektroniczne papierosy. Projekt o niczym nie przesądza, ale wskazuje kierunek działań, podkreślając przy tym, że rozwiązanie dotyczące akcyzy na e-papierosy powinno być dalekowzroczne i "uwzględniać właściwą równowagę pomiędzy wpływami, kosztami administracyjnymi i celami związanymi ze zdrowiem publicznym".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż towarów do Unii a zwolnienie z VAT

W tym kontekście ministrowie mają wezwać KE do "przeanalizowania dalszych możliwych działań" w sprawie wprowadzenia do dyrektywy o stawkach akcyzowych definicji nowych produktów. W praktyce zdefiniowanie elektronicznych papierosów w tej dyrektywie oznaczałoby obłożenie ich akcyzą.

"Obecnie nie ma planów wprowadzenia opłaty akcyzowej na e-papierosy" - zapewniła PAP rzeczniczka KE ds. podatkowych i celnych Vanessa Mock. Dodała przy tym, że zaczął się przegląd przepisów dotyczących opodatkowania produktów tytoniowych.

Komisja co cztery lata zobowiązana jest do przedstawienia sprawozdania dotyczącego stawek i struktury akcyzy określonych w unijnej dyrektywie. W dokumencie KE, który został przyjęty pod koniec grudnia, podkreślono, że "niespójne traktowanie e-papierosów i niektórych wyrobów tytoniowych (...) powoduje zakłócenia na rynku wewnętrznym".

Minimalna stawka VAT w Unii Europejskiej

Niektóre państwa członkowskie, nie oglądając się na Brukselę, zaczęły bowiem same wprowadzać u siebie odpowiednie podatki na te produkty. Zrobiły tak Łotwa, Portugalia, Rumunia i Włochy, a Francja i Wielka Brytania wprowadziły dodatkowy podatek od wyrobów z podgrzewanym tytoniem.

Teraz Unię czeka debata, czy należy dorowadzić od ujednolicenia zasad. "Jest zdecydowanie za wcześnie, by przewidzieć wynik tego przeglądu. KE będzie uważnie słuchała państw członkowskich i weźmie pod uwagę ich wnioski i poglądy" - zadeklarowała Mock.

Przed podjęciem decyzji Komisja przeprowadzi konsultacje publiczne i ocenę skutków swoich potencjalnych działań. Z tego powodu na ewentualny projekt przyjdzie jeszcze zaczekać. "Jeżeli nasze analizy wskażą, że wprowadzanie akcyzy i podatków na e-papierosy to zły pomysł, to nie będziemy tego robić" - zastrzegła rzeczniczka KE.

Według rozmówcy PAP z unijnych kręgów dyplomatycznych prawdopodobne jest jednak, że Komisja zaproponuje jakiś projekt w 2017 r. Od jego przedstawienia do przyjęcia przepisów jest jeszcze długa droga, zwłaszcza że na nowe obciążenia musiałyby się zgodzić wszystkie państwa unijne.

Polskie ministerstwo finansów w informacji przekazanej PAP podkreśliło, że popiera kierunek prac, których celem jest ułatwienie równego traktowania podatkowego nowych produktów na rynku wewnętrznym. Resort nie ma żadnych wyliczeń dotyczących ewentualnych wpływów budżetowych w tego tytułu. Ministerstwo nie prowadzi obecnie prac legislacyjnych w sprawie opodatkowania akcyzą papierosów elektronicznych.

Sam przemysł e-papierosów nie jest przeciwny wprowadzeniu akcyzy, zastrzega jednak, by nie była ona zbyt wysoka, bo mogłoby to pogrążyć ten dopiero rozwijający się biznes.

Podobne stanowisko prezentują również duże koncerny zajmujące się produkcją tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Teoretycznie e-papierosy to dla nich konkurencja, ale w praktyce każda z liczących się firm ma już w swoim portfolio spółkę zajmującą się dostarczaniem produktów dla amatorów elektronicznych używek.

Jak obliczać odsetki od zaległości w VAT i akcyzie od 1 stycznia 2016 r.

Branża przekonuje, że akcyza na e-papierosy powinna być niższa niż na zwykłe papierosy, bo nie są one tak szkodliwe jak te tradycyjne, a celem opłaty akcyzowej jest przecież m.in. niwelowanie negatywnych skutków palenia.

Wraz z wnioskami dotyczącymi ewentualnego wprowadzenia akcyzy na nowe produkty tytoniowe, które ministrowie przyjmą we wtorek bez dyskusji dołączone będzie oświadczenie Austrii, Irlandii, Finlandii, Francji i Szwecji w sprawie rewizji minimalnych stawek akcyzy w UE. Palacze mogą na razie spać spokojnie. Z tego powodu podwyżek nie należy się spodziewać w najbliższym czasie.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

stk/ akl/ ro/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA