REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzanie towarów na obszar ceny Unii Europejskiej - przywozowa deklaracja skrócona (PDS)

Wprowadzanie towarów na obszar ceny Unii Europejskiej - przywozowa deklaracja skrócona (PDS) /Fot. Fotolia
Wprowadzanie towarów na obszar ceny Unii Europejskiej - przywozowa deklaracja skrócona (PDS) /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzanie towarów na obszar celny Unii Europejskiej wiąże się z koniecznością wyprzedzającego elektronicznego przekazywania przez przedsiębiorców przywozowych deklaracji skróconych (PDS), które służą organom celnym do przeprowadzania stosownej analizy ryzyka w zakresie ochrony i bezpieczeństwa. Jak informuje Ministerstwo Finansów zmiany związane z nowymi unijnymi regułami składania i obsługi PDS nie będą jednak stosowane od 1 maja 2016 r., natomiast będzie obowiązywał okres przejściowy do roku 2020.

Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) pozostawiają konieczność dostarczania takich danych organom celnym, wprowadzając jednocześnie zmiany w tym obszarze. Zmiany te dotyczą głównie transportu morskiego oraz lotniczego i wiążą się z koniecznością:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

a) zaimplementowania nowych rozwiązań polegających na dostarczaniu PDS przez przewoźnika albo częściowo przez przewoźnika, a częściowo przez inny podmiot;

b) dostarczenia PDS przed załadowaniem towarów na samolot, poprzez przekazanie kompletnych danych albo minimalnego zakresu danych, uzupełnionego o wymagane dane PDS w wyznaczonym terminie.

Wydawanie decyzji celnych na podstawie Unijnego Kodeksu Celnego

REKLAMA

Na gruncie UKC obowiązek składania PDS odnosi się także do przesyłek pocztowych (z wyjątkiem przesyłek z korespondencją), jak również przesyłek, które nie przekraczają wartości 22 euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadnicze zmiany związane z nowymi regułami składania i obsługi PDS nie będą jednak stosowane od dnia 1 maja 2016r. Nowe przepisy unijne, które odnoszą się do tej problematyki wymagają odpowiedniego dostosowania systemu ICS, wykorzystywanego przez wszystkie kraje Unii Europejskiej do elektronicznej obsługi przywozowych deklaracji skróconych. Obszar wymaganych zmian wchodzi w zakres „okresu przejściowego”, który w odniesieniu do problematyki PDS będzie trwał prawdopodobnie do roku 2020.

Wspomniany „okres przejściowy” dotyczy w szczególności tych przepisów, które związane są z dostarczaniem PDS w formie komunikatów cząstkowych (tj. więcej niż jednego zestawu danych), z nowymi wymogami w odniesieniu do przesyłek pocztowych i przesyłek do 22 euro, jak również z nowym zakresem danych wymaganych w PDS. Funkcjonowanie założeń „okresu przejściowego” oznacza więc w praktyce stosowanie reguł obowiązujących w odniesieniu do tego zagadnienia na gruncie dotychczasowych regulacji unijnych, tj. Wspólnotowego Kodeksu Celnego (WKC), jak również Rozporządzenia Wykonawczego do WKC.

Okresem przejściowym nie są natomiast objęte te przepisy UKC i rozporządzenia wykonawczego, czy delegowanego odnoszące się do wprowadzenia towarów na obszar UE, które nie wymagają modyfikacji i dostosowania systemu ICS, a więc nie zachodzą przesłanki uniemożliwiające ich stosowanie od dnia 1 maja 2016 r.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Przykładem zmian w tym zakresie są postanowienia art. 107 rozporządzenia delegowanego, który wprowadza modyfikacje dotyczące terminu złożenia PDS w przypadku transportu kolejowego. Pozwala on na złożenie PDS najpóźniej na godzinę przed przybyciem towarów na miejsce, dla którego dany urząd celny jest właściwy, jeżeli podróż pociągiem z ostatniego dworca kolejowego znajdującego się w państwie trzecim do urzędu celnego pierwszego wprowadzenia trwa krócej niż dwie godziny. Dla pozostałych przypadków, terminy złożenia PDS w transporcie kolejowym nie ulegają zmianie (tj. co najmniej 2 godz. przed przybyciem do urzędu celnego wprowadzenia).

Podstawa prawna:

Art. 127 - 132 UKC

Art. 104 - 113 rozporządzenia delegowanego

Art. 1 Rozdziału I oraz Rozdział 8 pkt 3 - 6 rozporządzenia wykonawczego

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA