REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TOP 10 zmian w prawie w 2010 roku - cz. I

REKLAMA

Ostatnie dni grudnia zwykle bywają momentem, w którym następuje podsumowanie mijającego roku. My postanowiliśmy podsumować rok 2010 pod kątem zmian w polskim prawie. Oczywiście ilość powstających aktów prawnych, czy też ich nowelizacji nie zawsze przekłada się na ich jakość. W związku z czym, w poniższej publikacji przedstawimy Państwu pierwszą część rankingu TOP 10 naszym zdaniem najważniejszych nowelizacji, oraz nowych aktów prawnych, które weszły w życie w mijającym roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

I miejsce ex aequo, naszym zdaniem, zajmuje nowa ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym (Dz. U. z 2010 r. Nr 7, poz. 44), dzięki której wprowadzono do polskiego postępowania cywilnego nowy instrument dochodzenia roszczeń - postępowanie grupowe, oraz nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. z 2009 r., Nr 26, poz. 156), którą wprowadzono do polskiego systemu prawnego elektroniczne postępowanie upominawcze.

Zaczniemy od krótkiego przedstawienia pierwszej z nich - ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym (dalej „u.d.r.p.g.”), która weszła w życie 19 lipca 2010 r. Zgodnie z u.d.r.p.g., postępowanie grupowe może być wszczęte przez co najmniej 10 osób, które dochodzą roszczeń jednego rodzaju, opartych na tej samej lub takiej samej podstawie faktycznej. Zakres zastosowania postępowania grupowego obejmuje sprawy dotyczące roszczeń o ochronę konsumentów, z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz z tytułu czynów niedozwolonych, z wyłączeniem roszczeń o ochronę dóbr osobistych. W postępowaniu grupowym obowiązuje przymus adwokacko-radcowski, tj. obowiązkowe zastępstwo powoda przez profesjonalnego pełnomocnika, chyba że powód sam jest adwokatem lub radcą prawnym. Powództwo wytacza reprezentant grupy, którym może być osoba będąca członkiem grupy albo powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów w zakresie przysługujących mu uprawnień.

Wprowadzenie postępowania grupowego do polskiego systemu prawnego jest bez wątpienia korzystnym rozwiązaniem nie tylko dla powodów, którzy coraz chętniej korzystają z tej instytucji, czego przykładem są powództwa zbiorowe osób, które ucierpiały podczas tegorocznej powodzi, ale i dla polskiego wymiaru sprawiedliwości, bowiem istnieje szansa na wzrost ekonomii procesowej oraz ujednolicenie rozstrzygnięć w podobnych sprawach.

REKLAMA

Równie ważną zmianą, która weszła w życie 1 stycznia 2010 r. jest nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. z 2009 r. Nr 26, poz. 156, dalej „nowelizacja k.p.c.”), wprowadzająca do polskiego systemu prawnego po raz pierwszy elektroniczne postępowanie upominawcze, rozpoznawane przez jedyny na całą Polskę Sąd Rejonowy w Lublinie (XVI Wydział Cywilny) oraz możliwość wniesienia pozwu w takim postępowaniu w formie elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektroniczne postępowanie upominawcze zostało wprowadzone jako postępowanie odrębne, mające charakter dochodzenia należności pieniężnych w sprawach, w których stan faktyczny nie jest skomplikowany i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dowodowego. Wystarczy, że wierzyciel wejdzie na stronę www.e-sad.gov.pl, założy konto, a po jego aktywowaniu wypełni formularz on-line oraz uiści opłatę sądową.

Wprowadzenie elektronicznego postępowania upominawczego należy ocenić bardzo pozytywnie, między innymi dlatego, że postępowanie to cechuje się znacznie mniejszym formalizmem niż tradycyjne postępowanie cywilne, oraz pozwala na szybsze uzyskanie nakazu zapłaty. Od początku 2010 roku do 1 listopada 2010 r. wpłynęło za pośrednictwem e-sądu 513 tys. spraw, z czego ponad 400 tys. już jest załatwionych.

II miejsce w naszym rankingu zajmuje ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów (Dz. U. z 2009 r. Nr 216, poz. 1676), która weszła w życie 1 stycznia 2010 roku. Akt ten odformalizował i przyśpieszył postępowanie cywilne, administracyjne, sądowo-administracyjne i podatkowe, gdyż wprowadził możliwość uwierzytelniania przez profesjonalnego pełnomocnika występującego w sprawie (radcę prawnego, adwokata, rzecznika patentowego, doradcę podatkowego, radcę Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa) odpisu każdego dokumentu, na który powołuje się strona w danym postępowaniu oraz nie tylko odpisu udzielonego mu pełnomocnictwa, ale również odpisów innych dokumentów wykazujących jego umocowanie (np. odpisu z KRS).

Jednocześnie dość rygorystycznie określone zostały wymogi, które powinno spełniać takie poświadczenie zgodności odpisu dokumentu z oryginałem sporządzone przez profesjonalnego pełnomocnika, a są to: podpis danego pełnomocnika, data, miejsce sporządzenia odpisu, a także na żądanie - również godzina dokonania czynności.

Zmiany w polskim prawie wprowadzone w 2010 roku, które zajmują kolejne miejsca w naszym rankingu, zostaną omówione w następnych publikacjach kancelarii, do lektury których już teraz Państwa serdecznie zapraszamy.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA