REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TOP 10 zmian w prawie w 2010 roku - cz. I

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ostatnie dni grudnia zwykle bywają momentem, w którym następuje podsumowanie mijającego roku. My postanowiliśmy podsumować rok 2010 pod kątem zmian w polskim prawie. Oczywiście ilość powstających aktów prawnych, czy też ich nowelizacji nie zawsze przekłada się na ich jakość. W związku z czym, w poniższej publikacji przedstawimy Państwu pierwszą część rankingu TOP 10 naszym zdaniem najważniejszych nowelizacji, oraz nowych aktów prawnych, które weszły w życie w mijającym roku.

REKLAMA

REKLAMA

I miejsce ex aequo, naszym zdaniem, zajmuje nowa ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym (Dz. U. z 2010 r. Nr 7, poz. 44), dzięki której wprowadzono do polskiego postępowania cywilnego nowy instrument dochodzenia roszczeń - postępowanie grupowe, oraz nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. z 2009 r., Nr 26, poz. 156), którą wprowadzono do polskiego systemu prawnego elektroniczne postępowanie upominawcze.

Zaczniemy od krótkiego przedstawienia pierwszej z nich - ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym (dalej „u.d.r.p.g.”), która weszła w życie 19 lipca 2010 r. Zgodnie z u.d.r.p.g., postępowanie grupowe może być wszczęte przez co najmniej 10 osób, które dochodzą roszczeń jednego rodzaju, opartych na tej samej lub takiej samej podstawie faktycznej. Zakres zastosowania postępowania grupowego obejmuje sprawy dotyczące roszczeń o ochronę konsumentów, z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz z tytułu czynów niedozwolonych, z wyłączeniem roszczeń o ochronę dóbr osobistych. W postępowaniu grupowym obowiązuje przymus adwokacko-radcowski, tj. obowiązkowe zastępstwo powoda przez profesjonalnego pełnomocnika, chyba że powód sam jest adwokatem lub radcą prawnym. Powództwo wytacza reprezentant grupy, którym może być osoba będąca członkiem grupy albo powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów w zakresie przysługujących mu uprawnień.

Wprowadzenie postępowania grupowego do polskiego systemu prawnego jest bez wątpienia korzystnym rozwiązaniem nie tylko dla powodów, którzy coraz chętniej korzystają z tej instytucji, czego przykładem są powództwa zbiorowe osób, które ucierpiały podczas tegorocznej powodzi, ale i dla polskiego wymiaru sprawiedliwości, bowiem istnieje szansa na wzrost ekonomii procesowej oraz ujednolicenie rozstrzygnięć w podobnych sprawach.

REKLAMA

Równie ważną zmianą, która weszła w życie 1 stycznia 2010 r. jest nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. z 2009 r. Nr 26, poz. 156, dalej „nowelizacja k.p.c.”), wprowadzająca do polskiego systemu prawnego po raz pierwszy elektroniczne postępowanie upominawcze, rozpoznawane przez jedyny na całą Polskę Sąd Rejonowy w Lublinie (XVI Wydział Cywilny) oraz możliwość wniesienia pozwu w takim postępowaniu w formie elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektroniczne postępowanie upominawcze zostało wprowadzone jako postępowanie odrębne, mające charakter dochodzenia należności pieniężnych w sprawach, w których stan faktyczny nie jest skomplikowany i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dowodowego. Wystarczy, że wierzyciel wejdzie na stronę www.e-sad.gov.pl, założy konto, a po jego aktywowaniu wypełni formularz on-line oraz uiści opłatę sądową.

Wprowadzenie elektronicznego postępowania upominawczego należy ocenić bardzo pozytywnie, między innymi dlatego, że postępowanie to cechuje się znacznie mniejszym formalizmem niż tradycyjne postępowanie cywilne, oraz pozwala na szybsze uzyskanie nakazu zapłaty. Od początku 2010 roku do 1 listopada 2010 r. wpłynęło za pośrednictwem e-sądu 513 tys. spraw, z czego ponad 400 tys. już jest załatwionych.

II miejsce w naszym rankingu zajmuje ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów (Dz. U. z 2009 r. Nr 216, poz. 1676), która weszła w życie 1 stycznia 2010 roku. Akt ten odformalizował i przyśpieszył postępowanie cywilne, administracyjne, sądowo-administracyjne i podatkowe, gdyż wprowadził możliwość uwierzytelniania przez profesjonalnego pełnomocnika występującego w sprawie (radcę prawnego, adwokata, rzecznika patentowego, doradcę podatkowego, radcę Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa) odpisu każdego dokumentu, na który powołuje się strona w danym postępowaniu oraz nie tylko odpisu udzielonego mu pełnomocnictwa, ale również odpisów innych dokumentów wykazujących jego umocowanie (np. odpisu z KRS).

Jednocześnie dość rygorystycznie określone zostały wymogi, które powinno spełniać takie poświadczenie zgodności odpisu dokumentu z oryginałem sporządzone przez profesjonalnego pełnomocnika, a są to: podpis danego pełnomocnika, data, miejsce sporządzenia odpisu, a także na żądanie - również godzina dokonania czynności.

Zmiany w polskim prawie wprowadzone w 2010 roku, które zajmują kolejne miejsca w naszym rankingu, zostaną omówione w następnych publikacjach kancelarii, do lektury których już teraz Państwa serdecznie zapraszamy.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA