REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TOP 10 zmian w prawie w 2010 roku - cz. I

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ostatnie dni grudnia zwykle bywają momentem, w którym następuje podsumowanie mijającego roku. My postanowiliśmy podsumować rok 2010 pod kątem zmian w polskim prawie. Oczywiście ilość powstających aktów prawnych, czy też ich nowelizacji nie zawsze przekłada się na ich jakość. W związku z czym, w poniższej publikacji przedstawimy Państwu pierwszą część rankingu TOP 10 naszym zdaniem najważniejszych nowelizacji, oraz nowych aktów prawnych, które weszły w życie w mijającym roku.

REKLAMA

Autopromocja

I miejsce ex aequo, naszym zdaniem, zajmuje nowa ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym (Dz. U. z 2010 r. Nr 7, poz. 44), dzięki której wprowadzono do polskiego postępowania cywilnego nowy instrument dochodzenia roszczeń - postępowanie grupowe, oraz nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. z 2009 r., Nr 26, poz. 156), którą wprowadzono do polskiego systemu prawnego elektroniczne postępowanie upominawcze.

Zaczniemy od krótkiego przedstawienia pierwszej z nich - ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym (dalej „u.d.r.p.g.”), która weszła w życie 19 lipca 2010 r. Zgodnie z u.d.r.p.g., postępowanie grupowe może być wszczęte przez co najmniej 10 osób, które dochodzą roszczeń jednego rodzaju, opartych na tej samej lub takiej samej podstawie faktycznej. Zakres zastosowania postępowania grupowego obejmuje sprawy dotyczące roszczeń o ochronę konsumentów, z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz z tytułu czynów niedozwolonych, z wyłączeniem roszczeń o ochronę dóbr osobistych. W postępowaniu grupowym obowiązuje przymus adwokacko-radcowski, tj. obowiązkowe zastępstwo powoda przez profesjonalnego pełnomocnika, chyba że powód sam jest adwokatem lub radcą prawnym. Powództwo wytacza reprezentant grupy, którym może być osoba będąca członkiem grupy albo powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów w zakresie przysługujących mu uprawnień.

Wprowadzenie postępowania grupowego do polskiego systemu prawnego jest bez wątpienia korzystnym rozwiązaniem nie tylko dla powodów, którzy coraz chętniej korzystają z tej instytucji, czego przykładem są powództwa zbiorowe osób, które ucierpiały podczas tegorocznej powodzi, ale i dla polskiego wymiaru sprawiedliwości, bowiem istnieje szansa na wzrost ekonomii procesowej oraz ujednolicenie rozstrzygnięć w podobnych sprawach.

Równie ważną zmianą, która weszła w życie 1 stycznia 2010 r. jest nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. z 2009 r. Nr 26, poz. 156, dalej „nowelizacja k.p.c.”), wprowadzająca do polskiego systemu prawnego po raz pierwszy elektroniczne postępowanie upominawcze, rozpoznawane przez jedyny na całą Polskę Sąd Rejonowy w Lublinie (XVI Wydział Cywilny) oraz możliwość wniesienia pozwu w takim postępowaniu w formie elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektroniczne postępowanie upominawcze zostało wprowadzone jako postępowanie odrębne, mające charakter dochodzenia należności pieniężnych w sprawach, w których stan faktyczny nie jest skomplikowany i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dowodowego. Wystarczy, że wierzyciel wejdzie na stronę www.e-sad.gov.pl, założy konto, a po jego aktywowaniu wypełni formularz on-line oraz uiści opłatę sądową.

Wprowadzenie elektronicznego postępowania upominawczego należy ocenić bardzo pozytywnie, między innymi dlatego, że postępowanie to cechuje się znacznie mniejszym formalizmem niż tradycyjne postępowanie cywilne, oraz pozwala na szybsze uzyskanie nakazu zapłaty. Od początku 2010 roku do 1 listopada 2010 r. wpłynęło za pośrednictwem e-sądu 513 tys. spraw, z czego ponad 400 tys. już jest załatwionych.

II miejsce w naszym rankingu zajmuje ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów (Dz. U. z 2009 r. Nr 216, poz. 1676), która weszła w życie 1 stycznia 2010 roku. Akt ten odformalizował i przyśpieszył postępowanie cywilne, administracyjne, sądowo-administracyjne i podatkowe, gdyż wprowadził możliwość uwierzytelniania przez profesjonalnego pełnomocnika występującego w sprawie (radcę prawnego, adwokata, rzecznika patentowego, doradcę podatkowego, radcę Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa) odpisu każdego dokumentu, na który powołuje się strona w danym postępowaniu oraz nie tylko odpisu udzielonego mu pełnomocnictwa, ale również odpisów innych dokumentów wykazujących jego umocowanie (np. odpisu z KRS).

Jednocześnie dość rygorystycznie określone zostały wymogi, które powinno spełniać takie poświadczenie zgodności odpisu dokumentu z oryginałem sporządzone przez profesjonalnego pełnomocnika, a są to: podpis danego pełnomocnika, data, miejsce sporządzenia odpisu, a także na żądanie - również godzina dokonania czynności.

Zmiany w polskim prawie wprowadzone w 2010 roku, które zajmują kolejne miejsca w naszym rankingu, zostaną omówione w następnych publikacjach kancelarii, do lektury których już teraz Państwa serdecznie zapraszamy.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA