REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego księgowy powinien wiedzieć, co to jest RSS

Paweł Muż

REKLAMA

Zawód księgowego wymaga od osób go wykonujących ponadprzeciętnej, stale aktualizowanej wiedzy. Codziennie dużą część czasu pracy poświęca się na przeszukiwanie różnych źródeł informacji w Internecie. Dlatego warto korzystać z technologii RSS pozwalającej na automatyczną „prasówkę” wybranych przez nas stron internetowych.

Zobacz: RSS Infor.pl - Aktualności ksiegowosc.infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Co to jest RSS

Najprościej wyjaśniając - RSS jest to technologia przesyłu informacji znajdujących się na stronie internetowej bezpośrednio w jedno miejsce na komputerze osobie, która chce te informacje otrzymywać. Dzięki niej nie musimy otwierać wielu stron internetowych, by zobaczyć, co na nich nowego zostało umieszczone. Wszystkie informacje (a ściślej - nagłówki wiadomości) z wybranych przez nas stron internetowych trafią w jedno miejsce i będziemy je mieli dostępne na jednym ekranie komputera.

Jak działa RSS

Działanie RSS można przedstawić w sposób następujący:

REKLAMA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściciele niemalże wszystkich stron (serwisów, portali) internetowych (np. Ministerstwo Finansów, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Gazeta Prawna, Internetowy Serwis Księgowego itp.) tworzą pakiety informacji. Informacje te dostępne są dla wszystkich osób odwiedzających dane strony. Jeżeli odwiedzający takie strony (np. księgowy) uzna, że informacje te są interesujące, to może całkowicie bezpłatnie je subskrybować (zaprenumerować). Od dnia subskrypcji wszystkie nowe informacje z wybranych stron internetowych (poprzez kanały RSS) będą automatycznie gromadzone w jednym miejscu (czytniku RSS) na komputerze. To odbiorca (księgowy) decyduje, czy i kiedy informacje te przeczyta.

Czy muszę instalować czytnik RSS

Prawdopodobnie czytnik kanałów RSS masz już w swoim komputerze. Wszystkie najnowsze przeglądarki internetowe - jak chociażby najczęściej używane Internet Explorer (wersja 7 i wyżej) Kliknij aby zobaczyć ilustrację. czy Mozilla Firefox Kliknij aby zobaczyć ilustrację. - potrafią obsługiwać kanały RSS. Czytniki RSS można również całkowicie bezpłatnie „ściągnąć z Internetu” (np. Awasu, SharpReader, FeedReader, RssReader, Vox Lite itp.). W codziennej pracy księgowego wystarczy jednak w zupełności posługiwanie się oprogramowaniem, które już (na 99%) jest w komputerze. W tym „Raporcie Monitora księgowego” skoncentrujemy się na tym, jak dwie z najpopularniejszych przeglądarek internetowych (tj. Internet Explorer oraz Mozilla Firefox) wykorzystać w celu usprawnienia codziennej pracy poprzez skorzystanie z technologii RSS.

Gdzie szukać kanałów RSS - czyli skąd mogę wiedzieć, że właściciel strony internetowej oferuje pakiety informacji, które mogą być przesyłane na mój komputer

Jeżeli zobaczymy na stronie internetowej charakterystyczną pomarańczową ikonkę Kliknij aby zobaczyć ilustrację. , to znaczy, że dany serwis, portal, strona internetowa oferuje swój kanał RSS.

Przykładowo, w przeglądarce Mozilla Firefox dostępność kanału RSS widoczna jest w prawej części paska adresu (rys. 1).

Rys. 1

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przeglądarce Internet Explorer (wersja 7 i wersje wyższe) ikona kanałów RSS znajduje się nie w oknie adresu internetowego, lecz na belce nieco niżej (rys. 2).

Rys. 2

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Czasami informację o tym, że właściciel strony oferuje kanały RSS, można znaleźć na dole strony internetowej (jak np. na stronie Ministerstwa Finansów - nie ma przy tym charakterystycznej pomarańczowej ikony (rys. 3)).

Rys. 3

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Często informacja o tym, że na stronie WWW dostępne są kanały RSS, przedstawiana jest graficznie w następującej postaci Kliknij aby zobaczyć ilustrację. (rys. 4).

Rys. 4

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Możesz wybrać interesujące cię pakiety informacji - co się stanie, gdy klikniemy na ikonkę RSS

Często właściciele serwisów (stron, portali) internetowych dają odbiorcom wybór, jaki kanał RSS chcą subskrybować (prenumerować). I tak np. strona główna portalu INFOR.PL oferuje skorzystanie z następujących pakietów informacji przesyłanych kanałami RSS (rys. 5), widocznych w rozwijanej liście.

Rys. 5

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Natomiast Ministerstwo Finansów, np. w dziale Podatki, proponuje subskrypcję (prenumeratę) następujących kanałów RSS (rys. 6).

Rys. 6

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z kolei kliknięcie na ikonie RSS Internetowego Serwisu Księgowego oferuje dwa pakiety informacji, tj. „Aktualności” i „Porady” (rys. 7).

Rys. 7

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wybór kanału RSS znajdującego się na dowolnej stronie internetowej prowadzi do rozpoczęcia procedury subskrypcji (prenumeraty) konkretnych (wybranych przez nas) pakietów informacji. Należy dodać, że subskrypcja kanałów RSS jest całkowicie bezpłatna.

Od teorii do praktyki - czyli jak mieć w jednym miejscu automatycznie aktualizowane informacje z kilku stron internetowych

Skoro już wiemy, że możemy otrzymywać automatycznie informacje z różnych stron internetowych (poprzez kanały RSS), załóżmy, że codziennie jako księgowy odwiedzamy następujące strony internetowe:

• www.infor.pl - by sprawdzić, jakie nowe ustawy i rozporządzenia zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw,

• www.zus.pl - by sprawdzić, o czym Zakład Ubezpieczeń Społecznych chce poinformować płatników,

• www.mf.gov.pl - by sprawdzić, co się zmienia w podatku od towarów i usług na stronie Ministerstwa Finansów.

Technologia RSS pozwoli nam, by informacje te codziennie automatycznie trafiały w jedno miejsce w naszym komputerze. Należy je tylko zasubskrybować (zaprenumerować). Sam proces subskrypcji (prenumeraty) może się różnić w zależności od tego, jaki czytnik RSS jest na twoim komputerze. Poniżej przedstawimy ten proces, korzystając z przeglądarki internetowej Internet Explorer (której używa ponad 50% osób łączących się z Internetem).

 

Krok 1

Należy otworzyć (wejść na) interesujące nas strony internetowe Infor-u (www.infor.pl), Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (www.zus.pl) oraz Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl).

Krok 2

Odszukać dostępne pakiety informacji (kanały RSS) i wybrać te, które nas interesują:

Na stronie INFOR-u (www.infor.pl) wybieramy „Infor.pl - Dzienniki ustaw” (rys. 8).

Rys. 8

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (www.zus.pl) odszukujemy kanał RSS z aktualnościami (rys. 9).

Rys. 9

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) wybieramy (klikamy na) zakładkę Podatki (rys. 10).

Rys. 10

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Następnie wybieramy (klikamy na) kanały RSS znajdujące się na dole strony (rys. 11).

Rys. 11

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wybieramy RSS o nazwie Podatki/System podatkowy/Podatek od towarów i usług (rys. 12).

Rys. 12

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krok 3

Dokonujemy subskrypcji (prenumeraty) wybranego kanału RSS (kliknij na „Subskrybuj do tego źródła”) (rys. 13).

Rys. 13

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Otworzy się okno wyboru, gdzie można wybrać miejsce, w jakim zaprenumerowane informacje będą zbierane (w naszym przypadku wybieramy „Źródła”) i klikamy na „Subskrybuj” (rys. 14).

Rys. 14

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Po kliknięciu na „Subskrybuj” pojawi się informacja o poprawności dokonanej subskrypcji (prenumeraty) (rys. 15).

Rys. 15

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krok 4

W identyczny sposób jak pokazany w kroku 3 subskrybujemy (prenumerujemy) wszystkie interesujące nas pakiety informacji (kanały RSS) z pozostałych interesujących nas stron internetowych.

Krok 5

Subskrypcja została zakończona. Teraz można już cieszyć się z tego, że automatycznie informacje ze wskazanych przez nas stron będą trafiały do jednego miejsca w naszym komputerze. Owo „jedno miejsce”, w którym gromadzone są pakiety informacji przesyłane kanałami RSS, znajduje się w naszym przypadku w tzw. „Centrum ulubionych”. W tym celu klikamy na Ulubione (żółta gwiazdka) (rys. 16).

Rys. 16

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Otworzy się nam „Centrum ulubionych”, wśród których wybieramy zakładkę „Źródła” (rys. 17).

Rys. 17

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak widać na rysunku 17, mamy w jednym miejscu interesujące nas informacje z 3 stron internetowych. Od tej pory wystarczy jedynie (kiedykolwiek) otworzyć zakładkę „Źródła” w swojej przeglądarce Internet Explorer, by wiedzieć, co nowego zostało napisane na interesującej nas stronie internetowej.

Gdzie w naszym komputerze znajduje się „jedno miejsce”, w którym gromadzone są pakiety informacji przesyłane kanałami RSS

Miejsce, gdzie gromadzone będą automatycznie pakiety informacji, zależy od naszego wyboru i od tego, jaki czytnik RSS posiadamy w komputerze. Jeżeli np. mamy przeglądarkę Mozilla Firefox i zdecydujemy się na subskrypcję kanałów RSS za pomocą np. dynamicznych zakładek, to pakiety informacji będą automatycznie dostępne w następujący sposób (rys. 18):

Rys. 18

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Google Reader - bardzo często wykorzystywany czytnik RSS

Wśród ogólnie dostępnych czytników wiele osób korzysta z czytnika kanałów RSS Google Reader, ponieważ jest on dostępny bez względu na to, jaką posiadamy przeglądarkę internetową. Czytnik ten pozwala na dodanie dowolnej ilości kanałów RSS oraz ich grupowanie w foldery. Aplikacja dostępna jest jedynie w języku angielskim i wymaga założenia konta Google (bezpłatnie). Po rejestracji wszystkie dane przechowywane będą w sieci. Znajdziemy go pod adresem http://www.google.com/reader. Po dokonaniu subskrypcji nasza strona Google Reader z zaprenumerowanymi kanałami RSS może przykładowo wyglądać jak na rys. 19. Dodatkową zaletą czytnika Google Reader jest to, że jest to czytnik on-line. Zatem informacje z zaprenumerowanych kanałów RSS można odczytywać na dowolnie wybranym komputerze (np. będąc w podróży służbowej, można skorzystać z komputera kolegi, komputera w kawiarence internetowej itp., by odczytać własne informacje przesyłane kanałami RSS).

Rys. 19

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Korzyści z RSS-ów

Korzystanie z kanałów RSS powoduje, że:

• oszczędzasz czas poprzez to, że automatycznie panujesz nad wieloma źródłami informacji,

• wygodnie, prosto i komfortowo masz dostęp do wszystkich interesujących aktualności w jednym miejscu,

• masz pewność, że nie ominie cię żadna interesująca informacja.

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA