REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego księgowy powinien wiedzieć, co to jest RSS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Muż

REKLAMA

Zawód księgowego wymaga od osób go wykonujących ponadprzeciętnej, stale aktualizowanej wiedzy. Codziennie dużą część czasu pracy poświęca się na przeszukiwanie różnych źródeł informacji w Internecie. Dlatego warto korzystać z technologii RSS pozwalającej na automatyczną „prasówkę” wybranych przez nas stron internetowych.

Zobacz: RSS Infor.pl - Aktualności ksiegowosc.infor.pl

REKLAMA

Autopromocja

 

Co to jest RSS

Najprościej wyjaśniając - RSS jest to technologia przesyłu informacji znajdujących się na stronie internetowej bezpośrednio w jedno miejsce na komputerze osobie, która chce te informacje otrzymywać. Dzięki niej nie musimy otwierać wielu stron internetowych, by zobaczyć, co na nich nowego zostało umieszczone. Wszystkie informacje (a ściślej - nagłówki wiadomości) z wybranych przez nas stron internetowych trafią w jedno miejsce i będziemy je mieli dostępne na jednym ekranie komputera.

Jak działa RSS

Działanie RSS można przedstawić w sposób następujący:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściciele niemalże wszystkich stron (serwisów, portali) internetowych (np. Ministerstwo Finansów, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Gazeta Prawna, Internetowy Serwis Księgowego itp.) tworzą pakiety informacji. Informacje te dostępne są dla wszystkich osób odwiedzających dane strony. Jeżeli odwiedzający takie strony (np. księgowy) uzna, że informacje te są interesujące, to może całkowicie bezpłatnie je subskrybować (zaprenumerować). Od dnia subskrypcji wszystkie nowe informacje z wybranych stron internetowych (poprzez kanały RSS) będą automatycznie gromadzone w jednym miejscu (czytniku RSS) na komputerze. To odbiorca (księgowy) decyduje, czy i kiedy informacje te przeczyta.

Czy muszę instalować czytnik RSS

Prawdopodobnie czytnik kanałów RSS masz już w swoim komputerze. Wszystkie najnowsze przeglądarki internetowe - jak chociażby najczęściej używane Internet Explorer (wersja 7 i wyżej) Kliknij aby zobaczyć ilustrację. czy Mozilla Firefox Kliknij aby zobaczyć ilustrację. - potrafią obsługiwać kanały RSS. Czytniki RSS można również całkowicie bezpłatnie „ściągnąć z Internetu” (np. Awasu, SharpReader, FeedReader, RssReader, Vox Lite itp.). W codziennej pracy księgowego wystarczy jednak w zupełności posługiwanie się oprogramowaniem, które już (na 99%) jest w komputerze. W tym „Raporcie Monitora księgowego” skoncentrujemy się na tym, jak dwie z najpopularniejszych przeglądarek internetowych (tj. Internet Explorer oraz Mozilla Firefox) wykorzystać w celu usprawnienia codziennej pracy poprzez skorzystanie z technologii RSS.

Gdzie szukać kanałów RSS - czyli skąd mogę wiedzieć, że właściciel strony internetowej oferuje pakiety informacji, które mogą być przesyłane na mój komputer

Jeżeli zobaczymy na stronie internetowej charakterystyczną pomarańczową ikonkę Kliknij aby zobaczyć ilustrację. , to znaczy, że dany serwis, portal, strona internetowa oferuje swój kanał RSS.

Przykładowo, w przeglądarce Mozilla Firefox dostępność kanału RSS widoczna jest w prawej części paska adresu (rys. 1).

Rys. 1

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przeglądarce Internet Explorer (wersja 7 i wersje wyższe) ikona kanałów RSS znajduje się nie w oknie adresu internetowego, lecz na belce nieco niżej (rys. 2).

Rys. 2

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Czasami informację o tym, że właściciel strony oferuje kanały RSS, można znaleźć na dole strony internetowej (jak np. na stronie Ministerstwa Finansów - nie ma przy tym charakterystycznej pomarańczowej ikony (rys. 3)).

Rys. 3

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Często informacja o tym, że na stronie WWW dostępne są kanały RSS, przedstawiana jest graficznie w następującej postaci Kliknij aby zobaczyć ilustrację. (rys. 4).

Rys. 4

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Możesz wybrać interesujące cię pakiety informacji - co się stanie, gdy klikniemy na ikonkę RSS

Często właściciele serwisów (stron, portali) internetowych dają odbiorcom wybór, jaki kanał RSS chcą subskrybować (prenumerować). I tak np. strona główna portalu INFOR.PL oferuje skorzystanie z następujących pakietów informacji przesyłanych kanałami RSS (rys. 5), widocznych w rozwijanej liście.

Rys. 5

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Natomiast Ministerstwo Finansów, np. w dziale Podatki, proponuje subskrypcję (prenumeratę) następujących kanałów RSS (rys. 6).

Rys. 6

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z kolei kliknięcie na ikonie RSS Internetowego Serwisu Księgowego oferuje dwa pakiety informacji, tj. „Aktualności” i „Porady” (rys. 7).

Rys. 7

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wybór kanału RSS znajdującego się na dowolnej stronie internetowej prowadzi do rozpoczęcia procedury subskrypcji (prenumeraty) konkretnych (wybranych przez nas) pakietów informacji. Należy dodać, że subskrypcja kanałów RSS jest całkowicie bezpłatna.

Od teorii do praktyki - czyli jak mieć w jednym miejscu automatycznie aktualizowane informacje z kilku stron internetowych

Skoro już wiemy, że możemy otrzymywać automatycznie informacje z różnych stron internetowych (poprzez kanały RSS), załóżmy, że codziennie jako księgowy odwiedzamy następujące strony internetowe:

• www.infor.pl - by sprawdzić, jakie nowe ustawy i rozporządzenia zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw,

• www.zus.pl - by sprawdzić, o czym Zakład Ubezpieczeń Społecznych chce poinformować płatników,

• www.mf.gov.pl - by sprawdzić, co się zmienia w podatku od towarów i usług na stronie Ministerstwa Finansów.

Technologia RSS pozwoli nam, by informacje te codziennie automatycznie trafiały w jedno miejsce w naszym komputerze. Należy je tylko zasubskrybować (zaprenumerować). Sam proces subskrypcji (prenumeraty) może się różnić w zależności od tego, jaki czytnik RSS jest na twoim komputerze. Poniżej przedstawimy ten proces, korzystając z przeglądarki internetowej Internet Explorer (której używa ponad 50% osób łączących się z Internetem).

 

Krok 1

Należy otworzyć (wejść na) interesujące nas strony internetowe Infor-u (www.infor.pl), Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (www.zus.pl) oraz Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl).

Krok 2

Odszukać dostępne pakiety informacji (kanały RSS) i wybrać te, które nas interesują:

Na stronie INFOR-u (www.infor.pl) wybieramy „Infor.pl - Dzienniki ustaw” (rys. 8).

Rys. 8

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (www.zus.pl) odszukujemy kanał RSS z aktualnościami (rys. 9).

Rys. 9

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) wybieramy (klikamy na) zakładkę Podatki (rys. 10).

Rys. 10

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Następnie wybieramy (klikamy na) kanały RSS znajdujące się na dole strony (rys. 11).

Rys. 11

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wybieramy RSS o nazwie Podatki/System podatkowy/Podatek od towarów i usług (rys. 12).

Rys. 12

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krok 3

Dokonujemy subskrypcji (prenumeraty) wybranego kanału RSS (kliknij na „Subskrybuj do tego źródła”) (rys. 13).

Rys. 13

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Otworzy się okno wyboru, gdzie można wybrać miejsce, w jakim zaprenumerowane informacje będą zbierane (w naszym przypadku wybieramy „Źródła”) i klikamy na „Subskrybuj” (rys. 14).

Rys. 14

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Po kliknięciu na „Subskrybuj” pojawi się informacja o poprawności dokonanej subskrypcji (prenumeraty) (rys. 15).

Rys. 15

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krok 4

W identyczny sposób jak pokazany w kroku 3 subskrybujemy (prenumerujemy) wszystkie interesujące nas pakiety informacji (kanały RSS) z pozostałych interesujących nas stron internetowych.

Krok 5

Subskrypcja została zakończona. Teraz można już cieszyć się z tego, że automatycznie informacje ze wskazanych przez nas stron będą trafiały do jednego miejsca w naszym komputerze. Owo „jedno miejsce”, w którym gromadzone są pakiety informacji przesyłane kanałami RSS, znajduje się w naszym przypadku w tzw. „Centrum ulubionych”. W tym celu klikamy na Ulubione (żółta gwiazdka) (rys. 16).

Rys. 16

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Otworzy się nam „Centrum ulubionych”, wśród których wybieramy zakładkę „Źródła” (rys. 17).

Rys. 17

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak widać na rysunku 17, mamy w jednym miejscu interesujące nas informacje z 3 stron internetowych. Od tej pory wystarczy jedynie (kiedykolwiek) otworzyć zakładkę „Źródła” w swojej przeglądarce Internet Explorer, by wiedzieć, co nowego zostało napisane na interesującej nas stronie internetowej.

Gdzie w naszym komputerze znajduje się „jedno miejsce”, w którym gromadzone są pakiety informacji przesyłane kanałami RSS

Miejsce, gdzie gromadzone będą automatycznie pakiety informacji, zależy od naszego wyboru i od tego, jaki czytnik RSS posiadamy w komputerze. Jeżeli np. mamy przeglądarkę Mozilla Firefox i zdecydujemy się na subskrypcję kanałów RSS za pomocą np. dynamicznych zakładek, to pakiety informacji będą automatycznie dostępne w następujący sposób (rys. 18):

Rys. 18

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Google Reader - bardzo często wykorzystywany czytnik RSS

Wśród ogólnie dostępnych czytników wiele osób korzysta z czytnika kanałów RSS Google Reader, ponieważ jest on dostępny bez względu na to, jaką posiadamy przeglądarkę internetową. Czytnik ten pozwala na dodanie dowolnej ilości kanałów RSS oraz ich grupowanie w foldery. Aplikacja dostępna jest jedynie w języku angielskim i wymaga założenia konta Google (bezpłatnie). Po rejestracji wszystkie dane przechowywane będą w sieci. Znajdziemy go pod adresem http://www.google.com/reader. Po dokonaniu subskrypcji nasza strona Google Reader z zaprenumerowanymi kanałami RSS może przykładowo wyglądać jak na rys. 19. Dodatkową zaletą czytnika Google Reader jest to, że jest to czytnik on-line. Zatem informacje z zaprenumerowanych kanałów RSS można odczytywać na dowolnie wybranym komputerze (np. będąc w podróży służbowej, można skorzystać z komputera kolegi, komputera w kawiarence internetowej itp., by odczytać własne informacje przesyłane kanałami RSS).

Rys. 19

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Korzyści z RSS-ów

Korzystanie z kanałów RSS powoduje, że:

• oszczędzasz czas poprzez to, że automatycznie panujesz nad wieloma źródłami informacji,

• wygodnie, prosto i komfortowo masz dostęp do wszystkich interesujących aktualności w jednym miejscu,

• masz pewność, że nie ominie cię żadna interesująca informacja.

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA