REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze e-PIT-37 wysłane przez internet trafiły do fiskusa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy mogą już przesłać przez internet rozliczenie za 2008 rok na PIT-37 bez e-podpisu kwalifikowanego. Pierwsze osoby przesłały swoje rozliczenia za pomocą formularza interaktywnego.

NOWE PRAWO

Z możliwości przesłania PIT-37 przez internet bez kwalifikowanego e-podpisu w pierwszym dniu od wprowadzenia takich rozliczeń skorzystały 333 osoby - poinformował GP Szymon Milczanowski z Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

Przesyłanie zeznań rocznych na formularzu interaktywnym PIT-37 przez internet bez podpisu z kwalifikowanym certyfikatem umożliwiła nowelizacja Ordynacji podatkowej i rozporządzeń wykonawczych opublikowana w Dzienniku Ustaw nr 57 (poz. 466, 469 i 470). Dane z zeznania podatkowego zostaną zweryfikowane za pomocą sześciu cech osobowych: imienia, nazwiska, daty urodzenia, numeru NIP, numeru PESEL oraz kwoty przychodu lub obliczenia podatku za 2007 rok.

Przesyłanie przez sieć

Podatnicy mogą przesyłać zeznania PIT-37 wraz z załącznikami PIT-O, PIT-D oraz PIT-2K na dwa sposoby. Po pierwsze, wypełniając formularz interaktywny, który został udostępniony przez Ministerstwo Finansów na stronie internetowej www.e-deklaracje.gov.pl. Po drugie, korzystając ze specjalnej aplikacji, którą resort udostępnił na tej samej stronie.

Aby skorzystać z tej formy rozliczenia, trzeba mieć komputer z systemem Windows, zainstalowany program Adobe Reader w wersji 8.1.2 lub wyższej, pobrać wtyczkę ze strony e-deklaracje.gov.pl oraz formularz interaktywny PIT-37. Aplikacja udostępniona przez resort pozwala także przesłać e-PIT z komputerów pracujących w systemach Linux i Mac OS. Jeśli ktoś na co dzień używa komputera spełniającego powyższe wymogi, to wydaje się, że szybko, łatwo i bezpłatnie może złożyć zeznanie za 2008 rok.

Sprawdziliśmy, że wypełnienie pól formularza interaktywnego w przypadku osoby zatrudnionej na umowę o pracę zajmuje kilka minut. Oczywiście przy założeniu, że mamy zainstalowane wszystkie programy (Adobe Reader minimum w wersji 8.1.2 oraz wtyczkę do e-deklaracji) i pobraliśmy formularz interaktywny PIT-37. W zależności od szybkości łącza internetowego operacja pobrania programu, wtyczek i formularza może zająć od kilku sekund do kilkudziesięciu minut.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli wpiszemy w formularzu dane, które nie pasują do przyjętego formatu, program poinformuje, że dane należy zmienić.

Wypełnienie e-PIT-37 za pomocą aplikacji jest prostsze, bowiem podatnik musi ściągnąć ze strony www. e-deklaracje.gov.pl program, a nie musi martwić się np. o ściągnięcie formularza PIT-37. W menu głównym aplikacji podatnik ma do wyboru cztery opcje: rozliczenie PIT- -37, moje rozliczenia, akty prawne oraz ustawienia programu.

Dla kogo e-PIT

Zmiana rozporządzenia ministra finansów w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. nr 57, poz. 469) daje osobom fizycznym, w tym małżonkom, możliwość przesyłania PIT-37 bez kosztownego kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Małżonkowie muszą jednak wcześniej przesłać do urzędu skarbowego papierowe pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji na formularzu UPL-1, który można pobrać ze strony e-deklaracji. Jeśli małżonek nie złoży takiego upoważnienia, a małżonkowie rozliczą się wspólnie przez internet, urząd skarbowy wezwie jednego z nich do uzupełnienia dokumentu.

Elektroniczny PIT-37 będzie niewątpliwie dużym ułatwieniem dla osób, które przebywają za granicą lub mieszkają w innym miejscu niż miejsce zameldowania. Możliwość złożenia zeznania przez internet bez ponoszenia dodatkowych kosztów jest korzystna również dla osób, które nie mogą same złożyć zeznania w godzinach pracy urzędu lub poczty.

Problemy z e-PIT

Sprawdziliśmy też, na jakie problemy mogą natrafić osoby, które chcą wysłać PIT-37 przez internet. Aby sprawnie wypełnić formularz, trzeba posiadać program Adobe Reader co najmniej w wersji 8.1.2. Jeśli podatnik nie ma zainstalowanego programu, nie będzie mógł otworzyć interaktywnego formularza PIT-37. Wystarczy jednak pobrać program i zainstalować go na komputerze.

 

Gdy mamy starszą wersję Adobe Reader, program poinformuje, że nie może otworzyć dokumentu lub wyświetlić go poprawnie. Podatnik w takiej sytuacji musi uaktualnić swoją wersję programu i zainstalować ją na swoim komputerze. Co więcej, nawet posiadając najnowszą wersję programu, zawsze trzeba pobrać wtyczkę ze strony www.e-deklaracje.gov.pl i ją zainstalować.

Czekamy na sygnały od czytelników, którzy mają problemy z przesłaniem PIT-37 przez internet.

Wyślij e-mail na adres: lukasz.zalewski@infor.pl.

JAK WYPEŁNIĆ E-PIT-37

ZA POMOCĄ FORMULARZA

Krok 1 Pobierz wtyczkę do programu Adobe Reader i zainstaluj ją na komputerze. Jeśli masz starszą wersję programu niż 8.1.2, pobierz nowszą wersję (link znajdziesz na: www.e-deklaracje.gov.pl)

Krok 2 Pobierz formularz PIT-37 ze strony www.e-deklaracje.gov.pl

Krok 3 Otwórz i wypełnij formularz

Krok 4 Wybierz rodzaj e-podpisu (kwalifikowany lub nie). Jeśli chcesz wysłać e-PIT-37 bez podpisu kwalifikowanego, wybierz: Tak

Krok 5 Wpisz dane autoryzujące i wyślij zeznanie

Krok 6 Pobierz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (może to potrwać do 24 godzin)

Krok 7 Jeśli otrzymałeś UPO, to oznacza, że złożyłeś zeznanie za 2008 rok w terminie

ZA POMOCĄ APLIKACJI

Krok 1 Wejdź na stronę www.e-deklaracje.gov.pl i pobierz aplikację do wypełnienia PIT-37

Krok 2 Zainstaluj aplikację na swoim komputerze i ją uruchom

Krok 3 W menu głównym wybierz: Rozliczenie PIT-37

Krok 4 Wypełnij formularz interaktywny (pola w czerwonej ramce są obowiązkowe)

Krok 5 Wybierz rodzaj e-podpisu (albo kwalifikowany, albo dane autoryzujące)

Krok 6 Sprawdź, czy wszystkie dane są poprawne. Jeśli tak, kliknij: Wyślij

Krok 7 Otrzymałeś numer referencyjny, zapisz go i kliknij: Koniec

Krok 8 W menu głównym wybierz: Moje rozliczenia

Krok 9 Pobierz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (może to potrwać do 24 godzin)

Krok 10 Możesz wydrukować UPO, które jest potwierdzeniem złożenia zeznania PIT-37 za 2008 rok w terminie

16 mln podatników rozliczyło się w 2008 roku na formularzu PIT-37, a więc tylu podatników może przesłać PIT przez internet bez e-podpisu kwalifikowanego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA