REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsze e-PIT-37 wysłane przez internet trafiły do fiskusa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy mogą już przesłać przez internet rozliczenie za 2008 rok na PIT-37 bez e-podpisu kwalifikowanego. Pierwsze osoby przesłały swoje rozliczenia za pomocą formularza interaktywnego.

NOWE PRAWO

Z możliwości przesłania PIT-37 przez internet bez kwalifikowanego e-podpisu w pierwszym dniu od wprowadzenia takich rozliczeń skorzystały 333 osoby - poinformował GP Szymon Milczanowski z Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Przesyłanie zeznań rocznych na formularzu interaktywnym PIT-37 przez internet bez podpisu z kwalifikowanym certyfikatem umożliwiła nowelizacja Ordynacji podatkowej i rozporządzeń wykonawczych opublikowana w Dzienniku Ustaw nr 57 (poz. 466, 469 i 470). Dane z zeznania podatkowego zostaną zweryfikowane za pomocą sześciu cech osobowych: imienia, nazwiska, daty urodzenia, numeru NIP, numeru PESEL oraz kwoty przychodu lub obliczenia podatku za 2007 rok.

Przesyłanie przez sieć

REKLAMA

Podatnicy mogą przesyłać zeznania PIT-37 wraz z załącznikami PIT-O, PIT-D oraz PIT-2K na dwa sposoby. Po pierwsze, wypełniając formularz interaktywny, który został udostępniony przez Ministerstwo Finansów na stronie internetowej www.e-deklaracje.gov.pl. Po drugie, korzystając ze specjalnej aplikacji, którą resort udostępnił na tej samej stronie.

Aby skorzystać z tej formy rozliczenia, trzeba mieć komputer z systemem Windows, zainstalowany program Adobe Reader w wersji 8.1.2 lub wyższej, pobrać wtyczkę ze strony e-deklaracje.gov.pl oraz formularz interaktywny PIT-37. Aplikacja udostępniona przez resort pozwala także przesłać e-PIT z komputerów pracujących w systemach Linux i Mac OS. Jeśli ktoś na co dzień używa komputera spełniającego powyższe wymogi, to wydaje się, że szybko, łatwo i bezpłatnie może złożyć zeznanie za 2008 rok.

Sprawdziliśmy, że wypełnienie pól formularza interaktywnego w przypadku osoby zatrudnionej na umowę o pracę zajmuje kilka minut. Oczywiście przy założeniu, że mamy zainstalowane wszystkie programy (Adobe Reader minimum w wersji 8.1.2 oraz wtyczkę do e-deklaracji) i pobraliśmy formularz interaktywny PIT-37. W zależności od szybkości łącza internetowego operacja pobrania programu, wtyczek i formularza może zająć od kilku sekund do kilkudziesięciu minut.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli wpiszemy w formularzu dane, które nie pasują do przyjętego formatu, program poinformuje, że dane należy zmienić.

Wypełnienie e-PIT-37 za pomocą aplikacji jest prostsze, bowiem podatnik musi ściągnąć ze strony www. e-deklaracje.gov.pl program, a nie musi martwić się np. o ściągnięcie formularza PIT-37. W menu głównym aplikacji podatnik ma do wyboru cztery opcje: rozliczenie PIT- -37, moje rozliczenia, akty prawne oraz ustawienia programu.

Dla kogo e-PIT

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia ministra finansów w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. nr 57, poz. 469) daje osobom fizycznym, w tym małżonkom, możliwość przesyłania PIT-37 bez kosztownego kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Małżonkowie muszą jednak wcześniej przesłać do urzędu skarbowego papierowe pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji na formularzu UPL-1, który można pobrać ze strony e-deklaracji. Jeśli małżonek nie złoży takiego upoważnienia, a małżonkowie rozliczą się wspólnie przez internet, urząd skarbowy wezwie jednego z nich do uzupełnienia dokumentu.

Elektroniczny PIT-37 będzie niewątpliwie dużym ułatwieniem dla osób, które przebywają za granicą lub mieszkają w innym miejscu niż miejsce zameldowania. Możliwość złożenia zeznania przez internet bez ponoszenia dodatkowych kosztów jest korzystna również dla osób, które nie mogą same złożyć zeznania w godzinach pracy urzędu lub poczty.

Problemy z e-PIT

Sprawdziliśmy też, na jakie problemy mogą natrafić osoby, które chcą wysłać PIT-37 przez internet. Aby sprawnie wypełnić formularz, trzeba posiadać program Adobe Reader co najmniej w wersji 8.1.2. Jeśli podatnik nie ma zainstalowanego programu, nie będzie mógł otworzyć interaktywnego formularza PIT-37. Wystarczy jednak pobrać program i zainstalować go na komputerze.

 

Gdy mamy starszą wersję Adobe Reader, program poinformuje, że nie może otworzyć dokumentu lub wyświetlić go poprawnie. Podatnik w takiej sytuacji musi uaktualnić swoją wersję programu i zainstalować ją na swoim komputerze. Co więcej, nawet posiadając najnowszą wersję programu, zawsze trzeba pobrać wtyczkę ze strony www.e-deklaracje.gov.pl i ją zainstalować.

Czekamy na sygnały od czytelników, którzy mają problemy z przesłaniem PIT-37 przez internet.

Wyślij e-mail na adres: lukasz.zalewski@infor.pl.

JAK WYPEŁNIĆ E-PIT-37

ZA POMOCĄ FORMULARZA

Krok 1 Pobierz wtyczkę do programu Adobe Reader i zainstaluj ją na komputerze. Jeśli masz starszą wersję programu niż 8.1.2, pobierz nowszą wersję (link znajdziesz na: www.e-deklaracje.gov.pl)

Krok 2 Pobierz formularz PIT-37 ze strony www.e-deklaracje.gov.pl

Krok 3 Otwórz i wypełnij formularz

Krok 4 Wybierz rodzaj e-podpisu (kwalifikowany lub nie). Jeśli chcesz wysłać e-PIT-37 bez podpisu kwalifikowanego, wybierz: Tak

Krok 5 Wpisz dane autoryzujące i wyślij zeznanie

Krok 6 Pobierz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (może to potrwać do 24 godzin)

Krok 7 Jeśli otrzymałeś UPO, to oznacza, że złożyłeś zeznanie za 2008 rok w terminie

ZA POMOCĄ APLIKACJI

Krok 1 Wejdź na stronę www.e-deklaracje.gov.pl i pobierz aplikację do wypełnienia PIT-37

Krok 2 Zainstaluj aplikację na swoim komputerze i ją uruchom

Krok 3 W menu głównym wybierz: Rozliczenie PIT-37

Krok 4 Wypełnij formularz interaktywny (pola w czerwonej ramce są obowiązkowe)

Krok 5 Wybierz rodzaj e-podpisu (albo kwalifikowany, albo dane autoryzujące)

Krok 6 Sprawdź, czy wszystkie dane są poprawne. Jeśli tak, kliknij: Wyślij

Krok 7 Otrzymałeś numer referencyjny, zapisz go i kliknij: Koniec

Krok 8 W menu głównym wybierz: Moje rozliczenia

Krok 9 Pobierz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (może to potrwać do 24 godzin)

Krok 10 Możesz wydrukować UPO, które jest potwierdzeniem złożenia zeznania PIT-37 za 2008 rok w terminie

16 mln podatników rozliczyło się w 2008 roku na formularzu PIT-37, a więc tylu podatników może przesłać PIT przez internet bez e-podpisu kwalifikowanego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA