Kategorie

Ekopodatek zamiast akcyzy

Resort finansów przygotowuje projekt ustawy wprowadzającej ekopodatek, który miałby zastąpić akcyzę na samochody. W rozmowie z wiceministrem finansów Jacekiem Kapicą dowiadujemy się, że zgodnie z założeniami projektu, ekopodatkiem będą objęte samochody o masie do 3,5 tony. Opłata będzie zależna od emisji spalin lub pojemności silnika.

● Jest już gotowy projekt, który ma wprowadzić podatek ekologiczny. Czy to prawda?

- Nie. Projekt formalnie będzie wtedy, gdy zaakceptuje go kierownictwo Ministerstwa Finansów i uruchomimy ścieżkę legislacyjną. Dziś możemy mówić co najwyżej o założeniach do projektu.

● Co w takim razie wynika z tych założeń?

- Podatkiem samochodowym proekologicznym będą objęte samochody o masie do 3,5 tony. Podatek będzie zależny od emisji CO2 lub też od normy euro i pojemności silnika, bo niektóre samochody nie mają wskaźnika emisji spalin.

● Czy podatek ten byłby pobierany raz, np. przy rejestracji auta, czy byłaby to opłata roczna?

- Zdecydowanie będzie to opłata roczna. Chodzi o to, aby w pewnej perspektywie posiadania samochodu jego właściciel miał bodziec do wymiany auta na nowsze. Wtedy z rynku i z ruchu będą eliminowane pojazdy stare, zwłaszcza z silnikami o dużej pojemności.

● Co z podatnikami, którzy zapłacili już akcyzę od auta przy jego rejestracji?

- Takie osoby dostaną specjalną ulgę podatkową.

● Czy znane są szczegółowe rozwiązania tej ulgi?

- Mamy kilka wersji rozwiązania. Mogę powiedzieć tylko tyle, że będzie to znaczna ulga dla tych podatników.

● Czy można mówić już o stawce tego podatku?

- Nie, to za wcześnie. Ale nie powinien on przekraczać kilkudziesięciu złotych rocznie dla samochodów z małymi silnikami.

● Kiedy możemy spodziewać się ostatecznej wersji projektu?

- Pierwsza wersja projektu zostanie przedstawiona dopiero po akceptacji przez kierownictwo Ministerstwa Finansów, które zleciło przeprowadzenie dodatkowych analiz. Potem oczywiście ruszamy z konsultacjami wewnątrzresortowymi, międzyresortowymi i społecznymi. Projekt przyjmie kształt ostateczny po konsultacjach i przyjęciu przez Radę Ministrów.

OPODATKOWANIE AUT

Tak jest

- akcyza płacona jest od samochodów osobowych do 3,5 tony

- wysokość akcyzy uzależniona jest od pojemności silnika

- stawki akcyzy to: 3,6 proc. dla aut o pojemności do 2 l i 18,6 proc. o pojemności ponad 2 l

- akcyza płacona jest przy pierwszej rejestracji samochodu

Tak będzie

- akcyzę od aut osobowych zastąpi podatek ekologiczny

- podatkiem ekologicznym będą objęte samochody osobowe do 3,5 tony

- podatek ekologiczny będzie opłatą roczną

● Branża popiera podatek ekologiczny.

- Tak, wiemy o tym. Jest on też społecznie korzystny i wpisuje się w politykę ograniczania emisji CO2. Wychodzimy temu naprzeciw. O takim rozwiązaniu myśleliśmy już w ubiegłym roku. Jednak w momencie, w którym obejmowałem stanowisko wiceministra finansów, kluczową kwestią było zakończenie prac nad nową ustawą o podatku akcyzowym, której wejście w życie i tak było już spóźnione.

● Od półtora miesiąca obowiązuje właśnie nowa ustawa o podatku akcyzowym. Sprawiła ona kilka problemów w praktyce. Jednym z nich okazało się wydawanie zaświadczeń o zapłaconej akcyzie od samochodów potrzebnych do rejestracji auta. Problem jednak powstał głównie w Warszawie. Jak jest teraz?

- Rzeczywiście problem pojawił się głównie w Warszawie, gdzie ma siedzibę najwięcej importerów samochodów. Nagle okazało się, że jeden urząd staje się niewydolny, bo spadł na niego obowiązek wystawienia miesięcznie kilkudziesięciu tysięcy zaświadczeń dla kilku dealerów. Problem w Warszawie udało się stosunkowo szybko rozwiązać. Zareagowaliśmy natychmiast. Wzmocniliśmy etatowo warszawski urząd, tzn. komórka wydająca zaświadczenia została powiększona z kilku do kilkunastu osób, które zajmują się tylko wydawaniem zaświadczeń.

● Czy tej sytuacji nie można było przewidzieć wcześniej?

- Żałuję, że się to nie udało. Jednak zarówno w trakcie prac nad tą ustawą, jak i podczas konsultacji społecznych nikt, nawet branża samochodowa, nie zwracała uwagi na to, że takie kłopoty mogą powstać. Gdyby ktoś je zasygnalizował, na pewno wzięlibyśmy to pod uwagę.

● Czy te zaświadczenia są w ogóle potrzebne?

- Tak. Zaświadczenia są potrzebne po to, aby kupujący miał pewność, że akcyza od kupionego przez niego samochodu została zapłacona.

● Czy MF planuje jakieś zmiany w zakresie wydawania tych zaświadczeń?

- Tak. Chcemy wprowadzić zmiany systemowe.

● Na czym miałyby one polegać?

- Myślimy o tym, aby autoryzowani przedstawiciele firm samochodowych mieli podstawę do wydawania oświadczeń, że akcyza od danego samochodu została zapłacona. Trzeba tylko przygotować odpowiednie rozwiązania, aby takie oświadczenia wydane przez autoryzowanych dealerów pozwalały na rejestrację pojazdów.

ZAŚWIADCZENIA O AKCYZIE

Zaświadczenie o zapłaconej akcyzie od samochodu może zostać wydane, w sytuacji gdy samochód jest sprowadzany z innego państwa UE. W celu uzyskania zaświadczenia podmiot, który sprowadził samochód osobowy, powinien wystąpić z odpowiednim wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu celnego. Uzyskane zaświadczenie będzie wymagane do zarejestrowania sprowadzonego samochodu. Nowa ustawa akcyzowa nie wspomina o zaświadczeniach w przypadku samochodów osobowych wyprodukowanych w kraju czy też aut sprowadzanych spoza UE.

● Czy wszyscy dealerzy dostaną takie uprawnienia?

- Nie. Zmiany są skierowane przede wszystkim do dużych podmiotów zajmujących się obrotem nowymi samochodami, których kontrahentami są autoryzowani dealerzy, którzy następnie sprzedają samochody klientom indywidualnym. Takie rozwiązanie będzie korzystne dla branży motoryzacyjnej.

● A podatek ekologiczny nie zmieni nic w tym zakresie?

- Być może wprowadzenie podatku samochodowego proekologicznego rozwiąże w ogóle ten problem.

 

● Przy ostatniej naszej rozmowie - pod koniec lutego - pan minister obiecywał, że po wejściu w życie nowej ustawy akcyzowej weryfikacja wartości samochodów sprowadzanych z zagranicy w organach celnych będzie prowadzona wyrywkowo. Organy celne twierdzą, że sprawdzają wszystkie samochody. Co z pana obietnicą?

- Dotrzymałem jej. Po naszej rozmowie do wszystkich organów celnych zostały wysłane wytyczne z analizy ryzyka, które auta powinny być weryfikowane, a które nie. Takie dane nie mogą być jednak upubliczniane, bo byłoby to informowanie, jakie są kryteria podejmowania kontroli, co umożliwiałoby unikanie weryfikacji. Trzeba też podkreślić, że obecnie skala problemu weryfikacji aut sprowadzonych z zagranicy znacznie spadła ze względu na prawie 60-proc. spadek przywożenia samochodów z zagranicy. To skutek wysokiego kursu euro. Poza tym wprowadziliśmy pewne rozwiązania informatyczne skorelowane z ewidencjami deklaracji akcyzowych, w których podatnicy wpisują podatek od sprowadzonego auta. To pozwala na szybką analizę i kontrolę deklaracji. Kluczowy jest czas weryfikacji, a nie sam fakt jej przeprowadzania.

WERYFIKACJA WARTOŚCI AUT

Zgodnie z przepisami nowej ustawy akcyzowej od 1 marca 2009 r., jeżeli wysokość podstawy opodatkowania w przypadku samochodów osobowych bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej tego samochodu, organ celny ma prawo zweryfikować wartość auta.

● Kryzys gospodarczy spotęgował kolejny kłopot dotyczący zabezpieczeń akcyzowych przy przemieszczaniu towarów akcyzowych. Przedsiębiorcy stwierdzili, że potrzebne jest wprowadzenie zabezpieczenia ryczałtowego, bo kosztowne jest gromadzenie środków na zabezpieczenie generalne. Czy uda się je wprowadzić?

- Tak, tu też problem ujawnił się po wejściu ustawy w życie. Projekt w tym zakresie został już sformułowany przez Komisję Przyjazne Państwo. Zakłada on, że przedsiębiorcy będą mogli stosować zabezpieczenie ryczałtowe przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, a nie tylko jak obecnie przy produkcji. Podobne rozwiązania sprawdziły się już w innych krajach. Zabezpieczenie ryczałtowe będzie wystarczające dla budżetu państwa na wypadek ewentualnej straty.

● Jaka będzie wysokość tego ryczałtowego zabezpieczenia?

- 30 proc. zbilansowanego zabezpieczenia generalnego. Jest to bezpieczne nawet w sytuacji, gdyby jakiś transport zaginął.

● Problem powstał też w związku ze zmianą banderol na papierosy, które mają być stosowane po 30 czerwca 2009 r. Przedsiębiorcy mają spore zapasy papierosów ze starymi znakami akcyzy. Jak rozwiązano tę sprawę?

- Dziś można odnieść wrażenie, że gdy pracowaliśmy nad rozwiązaniem w sprawie zmiany banderol, co miało wpłynąć na ograniczenie zapasów i wyprzedawanie w nowym roku papierosów ze starą akcyzą, firmy tytoniowe nadal gromadziły zapasy. Co więcej, rozporządzenie o nowych banderolach weszło w życie pod koniec listopada 2008 r., a jeszcze w grudniu niektórzy przedsiębiorcy pobierali stare znaki akcyzy. Abstrahując od indywidualnych decyzji biznesowych, zdajemy sobie sprawę, że pod koniec czerwca wiele firm może mieć wyroby ze starymi znakami akcyzy. A od 1 lipca trzeba już stosować nowe. W związku z tym opracowaliśmy rozwiązania zawarte również w projekcie opracowanym w Komisji Przyjazne Państwo, które takim przedsiębiorcom umożliwią odprowadzenie do budżetu państwa różnicy między nową stawką akcyzy a starą stawką, już zapłaconą.

● Na czym to rozwiązanie będzie polegać?

- Przedsiębiorcy będą mogli papierosy ze starymi banderolami oklejać tzw. banderolami legalizacyjnymi, których wysokość będzie odnosić się do różnicy między starą a nową akcyzą. Ich wartość to 1,30 zł. W ten sposób ominiemy problem zapasów papierosów ze starą banderolą. W przyszłości tego typu rozwiązania musimy opracować systemowo wspólnie z przemysłem tytoniowym i zawrzeć w ustawie. Chcemy, aby rozwiązania systemowe zaczęły obowiązywać już w przyszłym roku.

● Czy rozwiązania systemowe będą dotyczyły np. tego, ile zapasów papierosów można gromadzić?

- Nie. Rozwiązanie będzie wypracowane w taki sposób, aby zabezpieczać interesy Skarbu Państwa i branży.

● Czy spraw w sądach administracyjnych dotyczących zwrotów akcyzy od energii jest coraz więcej? W lutym mówiliśmy, że w całej Polsce było ich nieco ponad 100.

- Nie mamy sygnałów, żeby było ich więcej. Czekamy na rozstrzygnięcie składu siedmiu sędziów NSA w tym zakresie. Trzeba bowiem podkreślić, że przy akcyzie na energię elektryczną sprawa ewentualnych zwrotów nie jest tak oczywista, bowiem trudno jednoznacznie stwierdzić, komu zwrot się należy i w jakiej wysokości. Z roszczeniem występują producenci energii, ale oni przenieśli ten koszt na odbiorców ostatecznych. Pełne zwroty spowodowałyby, że energia w ogóle nie byłaby opodatkowana akcyzą, a to też byłoby niezgodne z prawem UE. Co więcej, mogłoby spowodować lawinę roszczeń indywidualnych odbiorców w stosunku do producentów energii, którzy otrzymaliby taki zwrot. Można przyznać, że w poprzednim systemie opodatkowania nieuzasadnione było jedynie opodatkowywanie akcyzą strat na przesyle energii, bowiem ta energia nie dotarła do odbiorcy ostatecznego.

● Czy MF jest przygotowane na takie zwroty?

- Tak, podobnie jak było to przy zwrocie akcyzy za samochody. Jednak wtedy nie były to jakieś ogromne kwoty. Podejrzewam, że z akcyzą na energię będzie podobnie mimo medialnych spekulacji o konieczności zwrotu miliardów złotych akcyzy.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych. Objaśnienia. Wzory. Przykłady
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych. Objaśnienia. Wzory. Przykłady
Tylko teraz
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    19 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ulga na społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) od 2022 r.

    Ulga na społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). W ramach Polskiego Ładu ustawodawca planuje wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową, kulturalną oraz szkolnictwo wyższe i naukę. Ulga na CSR ma wejść w życie od 2022 roku.

    Zwalczanie pożyczek lichwiarskich - projekt ustawy

    Zwalczanie pożyczek lichwiarskich. Jest zgoda na prace nad tzw. ustawą antylichwiarską, której projekt uzyskał wpis do planu prac rządu. To daje resortowi "zielone światło" do kolejnych kroków legislacyjnych i działań, aby projekt ten mógł być jak najszybciej przyjęty - powiedział PAP wiceminister sprawiedliwości Michał Woś.

    Czasowa rejestracja samochodu a zwrot akcyzy

    Zwrot akcyzy od samochodu. Fiskus nie może odmówić zwrotu akcyzy przedsiębiorcy tylko dlatego, że ten przed sprzedażą samochodu dokonał jego czasowej rejestracji w Polsce - tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

    Informacje TPR - będą zmiany rozporządzeń

    Informacje TPR. Ministerstwo Finansów informuje, że na stronach Rządowego Centrum Legislacji zostały opublikowane projekty rozporządzeń zmieniających rozporządzenia TPR w zakresie podatku PIT i CIT.

    Wydatki na ubranie, a koszty uzyskania przychodów

    Wydatki na ubranie, a koszty uzyskania przychodu. Istnieje wiele profesji w których wymagane jest korzystanie z określonego rodzaju garderoby. Mogą to być ubrania wskazane jako konieczne dla bezpieczeństwa pracowników – np. specjalny stój na budowie - zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, lub też ze względu na inne regulacje prawne – jak na przykład obowiązkowa toga dla adwokata podczas rozprawy na sali sądowej. Poza ścisłymi regulacjami wynikającymi z przepisów istnieją również reguły wyznaczane przez tradycje czy zwyczaje – chociażby konieczność dostosowania stroju do oficjalnych wystąpień publicznych, czy na wysokiej rangi spotkaniach biznesowych. W wielu sytuacjach zakup stroju staje się więc obowiązkiem pracodawcy lub przedsiębiorcy. Powstaje więc pytanie - jakie wydatki związane z garderobą stanowić mogą koszty uzyskania przychodu? Na jakich zasadach oceniać konieczność, prawidłowość oraz wysokość zakupu?

    Granice opodatkowania budynku w podatku od nieruchomości

    Budynek jako przedmiot opodatkowania podatkiem do nieruchomości to „obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach”.

    Zmiany w opodatkowaniu gruntów kolejowych

    Opodatkowanie gruntów kolejowych. Podatkiem od nieruchomości zostaną objęte grunty, na których przedsiębiorstwa kolejowe prowadzą działalność komercyjną inną niż kolejową - tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

    Kantor wymiany walut - wymogi formalne

    Prowadzenie kantoru wymiany walut to jedna z tych form działalności, które w ostatnich latach cieszą się ogromną popularnością. Łatwy dostęp do podróżowania i powszechność emigracji z kraju np. w celach zarobkowych, to główne powody, dla których taki biznes jest szczególnie opłacalny. Kantor to punkt usługowy oferujący sprzedaż i zakup obcej waluty po określonych kursach. Wydawałoby się, że to dość prosta sprawa, jednak samo założenie takiej firmy nie jest łatwe. Jeżeli chcemy prowadzić kantor, musimy uzyskać zezwolenie i spełnić kilka istotnych warunków.

    Wirtualna kasa fiskalna nie będzie musiała drukować paragonów

    Wirtualne kasy fiskalne. Kasa fiskalna w postaci oprogramowania (czyli tzw. wirtualna kasa fiskalna) nie będzie musiała drukować paragonów, jeśli została umieszczona w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług. Taka zmiana wynika z projektu rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej opublikowanego w czwartek 16 września 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

    Kwota wolna od podatku w 2022 roku

    Kwota wolna od podatku. W ramach Polskiego Ładu ustawodawca proponuje podwyższenie do 30 000 zł kwoty wolnej od podatku. Zmiana ma wejść w życie od 2022 roku.

    Składy podatkowe - zmiany w akcyzie

    Składy podatkowe. Jeśli dany podmiot przejmie od innego skład podatkowy, to dotychczasowy posiadacz składu nie będzie musiał zapłacić akcyzy od produktów znajdujących się w nim - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który trafi do dalszych prac w sejmowej komisji energii.

    Czy dobrowolne opłaty za toalety podlegają VAT?

    Dobrowolne opłaty za toalety a VAT. Czy otrzymane środki pieniężne (dobrowolne opłaty za skorzystanie z toalety) powinny być uznane za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług?

    TSUE kontra Belgia. Zwolnienia podatkowe niezgodne z prawem UE

    Zwolnienia podatkowe. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że zwolnienia podatkowe przyznawane przez Belgię przedsiębiorstwom międzynarodowym stanowią system pomocy państwowej niezgodnej z prawem Unii. Przyznał tym samym rację Komisji Europejskiej i uchylił wyrok Sądu UE z 2019 roku.

    Jaka stawka ryczałtu od przychodów z działalności produkcyjnej (wytwórczej)

    Stawka ryczałtu dla działalności produkcyjnej. Ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych można opodatkować przychody osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przychody z działalności produkcyjnej (wytwórczej) mogą być opodatkowane albo stawką 8,5% albo 5,5%. Od czego zależy zastosowanie jednej z tych stawek do działalności produkcyjnej?

    Grzywny za przestępstwa i wykroczenia skarbowe w 2022 roku

    Grzywny za przestępstwa i wykroczenia skarbowe w 2022 roku. W roku 2022 podatnikom grozić będą wyższe niż w 2021 r. kwoty grzywien, jakie można wymierzyć za popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego.

    Kiedy e-faktury będą obligatoryjne? Jak się przygotować?

    E-faktury. Z końcem sierpnia br. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian do ustawy VAT wdrażającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Choć początkowo z powyższego rozwiązania będzie można korzystać dobrowolnie, już od 2023 roku stanie się ono obligatoryjne. Jakie są korzyści i wyzwania dla przedsiębiorców wynikające z jego wdrożenia?

    Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa

    Prosta Spółka Akcyjna (PSA) jest szczególnie atrakcyjna dla młodych innowatorów, którzy dysponują unikalnym know-how i chcą otworzyć biznes, ale nie mają na to własnego majątku. Możesz ją szybko zarejestrować, a jej obsługa jest bardzo prosta. O tym, jak krok po kroku założyć PSA i jakie płyną z tego korzyści dla przedsiębiorców, rozmawiali 15 września 2021 r. uczestniczy konferencji online, zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości.

    Drugi samochód w jednoosobowej działalności a koszty podatkowe

    Samochód w działalności gospodarczej. W związku z tym, że przepisy nie zabraniają posiadania więcej niż jednego samochodu w ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, przedsiębiorcy decydują się na zakup kolejnego pojazdu do swojej działalności. Część z nich ma jednak pewne wątpliwości i dostrzega potencjalne ryzyko podatkowe związane z zakupem drugiego auta. Dlatego decyduje się wystąpić o potwierdzenie planowanego zakupu oraz jego skutków podatkowych w ramach interpretacji indywidualnej. Stanowisko fiskusa jest korzystne dla podatników, jednak zawiera pewne warunki.

    Polski Ład. Przedsiębiorcy będą rezygnować z podatku liniowego

    Polski Ład. Około 700 tys. przedsiębiorców rozliczających się podatkiem liniowym zostanie najmocniej dotkniętych planowanymi zmianami w ramach Polskiego Ładu. Zwiększenie im obciążeń, nawet jeśli wyniesie 4,9 proc. zamiast 9 proc., bez możliwości odliczenia kwoty wolnej od podatku, czyli planowanych 30 tys. zł, może spowodować, że część przedsiębiorców zrezygnuje z tej formy opodatkowania. – Tymczasem od 2004 roku, kiedy ją wprowadzono, przyniosła ona wiele korzyści zarówno dla firm, jak i budżetu państwa – mówi Rzecznik MŚP Adam Abramowicz, który zbiera podpisy pod petycją w sprawie zablokowania niekorzystnych zmian. Podpisało ją już ponad 52 tys. osób.

    Polski Ład a „szara strefa” w zatrudnieniu

    Polski Ład a „szara strefa” w zatrudnieniu. Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego skala „szarej strefy” w zatrudnieniu w Polsce szacowana jest na 880 tysięcy osób (ok. 5,4% ogólnej liczby pracujących) [1]. Trzeba jednak zaznaczyć, że badania statystyczne nie odkrywają rzeczywistej skali zjawiska. Realnie praca nierejestrowana może obejmować nawet 16% osób w wieku produkcyjnym [2].

    Polski Ład. Kontrola podatkowa na wniosek

    Polski Ład. Podatnik, który dostanie od szefa Krajowej Administracji Skarbowej ostrzeżenie przed podejrzanym kontrahentem, będzie mógł wnioskować o przeprowadzenie kontroli podatkowej w zakresie będącym przedmiotem tego ostrzeżenia.

    Przekształcasz działalność gospodarczą w jednoosobową sp. z o.o.? Sprawdź co zmieni się w Twojej księgowości!

    Zmiana dotychczasowej formy prawnej firmy z jednoosobowej działalności gospodarczej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oznacza rewolucję w obowiązkach księgowych. Jeśli przed przekształceniem prowadziłeś podatkową księgę przychodów i rozchodów, zakładając spółkę z o.o. musi przejść na księgi rachunkowe.

    PIT od działalności gospodarczej w 2022 roku - skala podatkowa, podatek liniowy, ryczałt

    PIT od działalności gospodarczej w 2022 roku. Kluczowym elementem nowego Polskiego Ładu są istotne zmiany w podatkach. Zmiany te obejmą system opodatkowania działalności gospodarczej w Polsce, wsparcie innowacyjnych rozwiązań, pobudzenie inwestycji o nowe rozwiązania dla inwestorów strategicznych.

    Ulga na powrót od 1 stycznia 2022 r.

    Ulga na powrót. Polski Ład przewiduje wprowadzenie ulgi w podatku dochodowym dla podatników osiedlających się w Polsce, tzw. ulga na powrót. Proponuje się, aby ulga na powrót weszła w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Kto będzie miał prawo do nowej ulgi i jaka będzie jej wysokość?

    Tarcza Finansowa PFR dla Dużych Firm - wnioski do 30 września

    Tarcza Finansowa PFR dla Dużych Firm. Polski Fundusz Rozwoju ponownie uruchomił Tarczę Finansową dla Dużych Firm. 14 września 2021 r. PFR poinformował o udostępnieniu możliwości składania wniosków o finansowanie preferencyjne w ramach tej Tarczy. Finansowanie służy pokryciu szkody powstałej na skutek zakłóceń w funkcjonowaniu gospodarki w związku z COVID-19. Program został uruchomiony w związku z przyjęciem przez Radę Ministrów zmian do programu rządowego Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm, po uzyskaniu uprzednio decyzji Komisji Europejskiej. Termin na zgłoszenie wniosków upływa 30 września 2021 r.