REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady odliczania VAT od aut i paliwa

REKLAMA

Ustawa o VAT w zakresie odliczania VAT od zakupu samochodów i paliwa do nich będzie znowelizowana. Będzie ona uwzględniać zarówno orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, jak i sądów krajowych.

Rozmowa z MACIEJEM GRABOWSKIM, wiceministrem finansów

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

• Odliczanie VAT od paliwa to ostatnio gorący temat. W wyroku w sprawie spółki Magoora WSA w Krakowie stwierdził, że podatnicy mają pełne prawo do odliczania VAT od paliwa do samochodów. Czy będzie składana skarga kasacyjna do NSA od tego wyroku?

- Tak, od wyroku krakowskiego sądu na pewno zostanie wniesiona skarga kasacyjna. Jest ona niezbędna dlatego, że w podobnych sprawach zapadają różne wyroki. Kwestię odliczania VAT ostatecznie powinien rozstrzygnąć NSA.

• Jakie stanowiska prezentują inne sądy?

REKLAMA

- Inne wyroki idą bardziej w kierunku potwierdzenia tezy, którą w swoim wyroku zawarł ETS. I my w zupełności z takim podejściem się zgadzamy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Czy przy tworzeniu prawa i jego interpretacji ministerstwo bierze pod uwagę orzecznictwo sądów administracyjnych?

- Oczywiście, że tak. Orzecznictwo sądowe jest bardzo potrzebne. Trzeba z wielkim szacunkiem podchodzić do wyroków sądowych. Jest ono kluczowe zarówno dla Ministerstwa Finansów, jak i samych podatników. Nigdy nie twierdziłem, że jest inaczej.

• Ministerstwo Finansów nie uniknie nowelizacji ustawy o VAT w zakresie odliczania VAT. Czy projekt zmian jest już gotowy?

- Ministerstwo zamierza znowelizować ustawę o VAT. Również w przypadku ewentualnej uchwały NSA w tej sprawie zamierzamy przeprowadzić takie zmiany ustawodawcze. Nie oznacza to jednak, że nie respektujemy wyroków sądów i podważamy ich orzeczenia. Nowelizacja ustawy o VAT w tym zakresie musi uwzględniać zarówno orzecznictwo ETS, jak sądów krajowych.

• Czy na te zmiany musi wyrazić zgodę Komisja Europejska?

- Oczywiście, że musi. VAT jest podatkiem zharmonizowanym. Cały czas jesteśmy w kontakcie z Komisją Europejską. Przesłaliśmy już do Komisji Europejskiej propozycję zmian w naszej ustawie o VAT w tym zakresie. Czekamy teraz na opinię co do tych propozycji.

• Czy nie lepiej byłoby przenieść przepisy dyrektywy unijnej w sprawie odliczania VAT do polskiej ustawy, niż tworzyć własne konstrukcje?

- Pewnie najprościej byłoby przenieść regulacje dyrektywy do polskiej ustawy. Jednak trzeba uwzględnić specyfikę działania naszych podatników. Prawo do odliczenia VAT zarówno od kupna samochodów, jak i paliwa do nich musi być związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W Polsce jak i w innych krajach auta firmowe używane są do celów prywatnych. Konieczne jest więc stworzenie stosownych ograniczeń, które nie pozwolą na odliczanie VAT, gdy samochód firmowy wykorzystywany jest prywatnie. Z drugiej strony te ograniczenia nie powinny nakładać biurokratycznych obowiązków na podatników.

• Czy propozycja wysłana do Komisji Europejskiej dotyczy tylko odliczania VAT od paliwa?

- Nie. Dotyczy odliczania VAT od zakupu aut i paliwa do nich.

• Kiedy możemy się spodziewać odpowiedzi Komisji?

- Trudno powiedzieć. Nie znamy konkretnego terminu.

• Jakie korzyści ta nowelizacja przyniesie podatnikom?

- Pewność w zakresie stosowania prawa podatkowego.

Fot. Wojciech Górski

Maciej Grabowski, wiceminister finansów

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

 

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA