REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Grabowski: nie ma planów podwyżek podatków; będą nowe e-deklaracje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na razie nie ma planów podwyżek podatków - powiedział PAP wiceminister finansów Maciej Grabowski. MF chce natomiast, by w 2010 roku z możliwości złożenia e-deklaracji mogli skorzystać m.in. podatnicy prowadzący działalność gospodarczą.

"W tej chwili nie mamy pomysłu na podwyżki podatków czy likwidację ulg podatkowych. Czekamy na dane dotyczące rozliczenia PIT za ubiegły rok i dane za maj, informacje czy są ewentualnie jakieś niedobory w dochodach podatkowych oraz na ile są jeszcze możliwości ograniczenia wydatków" - powiedział Grabowski.

REKLAMA

Autopromocja

Poinformował ponadto, że resort już pracuje nad zwiększeniem liczby elektronicznych deklaracji podatkowych, które od 1 stycznia 2010 roku można byłoby składać bez konieczności posiadania tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

REKLAMA

"Chodzi na przykład o rozszerzenie tej możliwości o PIT-36, przeznaczony dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Chcielibyśmy, aby z tej uproszczonej formy mogli też skorzystać pracodawcy, którzy rozliczają swoich pracowników. W ubiegłym roku w ten sposób rozliczyło się ok. 600 tys. osób" - powiedział.

Minister ocenia, że tegoroczna akcja rozliczeń za pomocą e-PIT- 37, który nie wymagał kwalifikowanego podpisu elektronicznego, była "dobrym doświadczeniem i sukcesem Ministerstwa Finansów".

"Przez bardzo krótki okres wielu podatników skutecznie złożyło deklaracje. System zdał egzamin. Jednocześnie nabraliśmy doświadczenia co do skali możliwości tego systemu i problemów, z którymi podatnicy zetknęli się przy wysyłaniu PIT-ów" - uważa Grabowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z danych MF wynika, że w terminie, czyli do 30 kwietnia 2009 r., podatnicy - rozliczający się za 2008 r. - złożyli 78 tys. 972 deklaracje podatkowe PIT-37 przez internet, w tym 77 tys. 470 bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Nowe przepisy Ordynacji podatkowej, które umożliwiły składanie deklaracji PIT-37 przez internet, weszły w życie 8 kwietnia. Zniosły one konieczność posiadania takiego podpisu, która była wskazywana jako główna przyczyna małej popularności rozliczeń elektronicznych. Zakup podpisu kosztuje bowiem kilkaset złotych.

Grabowski przyznał, że ze względu na tempo wdrażania systemu, MF "chyba nie było dostatecznie przygotowane do odpowiedniej komunikacji z podatnikami", aby wiedzieli, jak skutecznie i bezbłędnie przeprowadzić wysyłanie deklaracji.

"Można sobie wyobrazić, że system mógłby być przynajmniej w części bardziej przyjazny dla podatników, by np. informował ich o rodzaju popełnionych błędów w deklaracji" - powiedział.

Zwrócił jednak uwagę, że system działał, był dobrze zabezpieczony. "Nie ma powodu, dla którego podatnicy nie mieliby korzystać w szerszym zakresie z rozliczenia elektronicznego, bez konieczności posiadania kwalifikowanego e-podpisu" - dodał.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA