ZUS przestaje wydawać legitymacje ubezpieczeniowe
REKLAMA
Z końcem 2009 r. ZUS zaprzestanie wydawania i potwierdzania papierowych legitymacji ubezpieczeniowych. Od 1 stycznia 2010 r. prawo do świadczeń z opieki zdrowotnej potwierdzać będą inne dokumenty określone przez NFZ.
REKLAMA
Dla ubezpieczonych - pacjentów - zaprzestanie przez ZUS wydawania i potwierdzania legitymacji ubezpieczeniowych nie powinno mieć żadnego wpływu na możliwość korzystania z opieki zdrowotnej na dotychczasowych zasadach. Dowodem ubezpieczenia są inne dokumenty określone przez NFZ, w szczególności dokumenty potwierdzające opłacanie składek.
NFZ informuje, że osoba, która zamierza skorzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej w ramach ubezpieczenia zobowiązana jest przedstawić potwierdzenie prawa do ich uzyskania.
Do czasu wydania Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń jest każdy dokument, który potwierdza uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej. W szczególności jest to dokument potwierdzający opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne, np.:
dla osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę
- druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz aktualnie potwierdzony raport miesięczny ZUS RMUA wydawany przez pracodawcę (nie dotyczy osób na urlopie bezpłatnym powyżej 30 dni),
- aktualne zaświadczenie z zakładu pracy,
- legitymacja ubezpieczeniowa z aktualnym wpisem i pieczątką pracodawcy;
dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą
- druk zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego oraz aktualny dowód wpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Obowiązek przedstawienia potwierdzenia prawa do świadczeń nie dotyczy dzieci do 6. miesiąca życia, które nie zostały zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego, np. z powodu braku numeru PESEL.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat