REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezydent chce zwolnienia bonów z podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zwolnienia z opodatkowania bonów towarowych przekazywanych pracownikom w ramach świadczeń socjalnych chce Lech Kaczyński. Prezydencki projekt w tej sprawie trafił do marszałka Sejmu Bronisława Komorowskiego. Zmienia on jedną z ustaw z tzw. rządowego pakietu antykryzysowego. Prezydent podpisał również nowelizację ustawy o szkolnictwie wyższym.

Prezydencki minister Andrzej Duda tłumaczył, że Lech Kaczyński zdecydował się podjąć tę inicjatywę ustawodawczą, gdyż trafiły do niego liczne protesty, zwłaszcza ze strony środowisk małych przedsiębiorców, którzy jednoznacznie wskazywali, że brak zwolnień z podatków bonów dawanych pracownikom, uderza w ich działalność. Obecnie, zgodnie z pakietem antykryzysowym, w ramach świadczeń z zakładowego funduszu tylko te przekazywane w gotówce są zwolnione z opodatkowania.

REKLAMA

Duda podkreślał, że projekt przygotowany przez prezydenta zakłada zwolnienie z opodatkowania nie tylko bonów, ale również na przykład karnetów na basen, biletów na mecz piłkarski, czy koncertów finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Duda - jak mówił - liczy, że parlament przychylnie spojrzy na projekt. Podkreślił, że jest to 43. inicjatywa ustawodawcza prezydenta od początku kadencji.

REKLAMA

Z kolei inny prezydencki minister Paweł Wypych poinformował, że prezydent zwróci się do marszałka Sejmu i klubów parlamentarnych o nadanie temu projektowi szybkiej ścieżki legislacyjnej. "Dla nas marzeniem jest determinacja dotycząca ustawy hazardowej" - powiedział Wypych i podkreślił, że firmy bardzo często przekazywały bony pracownikom w okresie przedświątecznym, dlatego ważne jest by uchwalić tę ustawę tak, by umożliwić skorzystanie ze zwolnienia w opodatkowaniu jeszcze w tym roku.

Podczas konferencji Duda poinformował również, że prezydent podpisał nowelizację ustawy o szkolnictwie wyższym. Jak mówił, Lech Kaczyński zdecydował się na bardzo szybkie podpisanie tej ustawy, ponieważ wprowadza ona nowe możliwości uzyskiwania stypendiów przez studentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister tłumaczył, że pomoc socjalno-bytową na rzecz studentów będą mogły świadczyć jednostki samorządu terytorialnego; ustawa wprowadza również rozwiązanie, że stypendia naukowe zarówno dla studentów, jak i doktorantów będą mogły być ustanawiane przez osoby prywatne czy podmioty gospodarcze.

Podczas czwartkowej konferencji ministrowie przedstawili statystyki dotyczące aktywności legislacyjnej prezydenta od początku kadencji.

Duda podkreślił, że jak dotąd Lech Kaczyński podpisał 804 ustawy, a w sumie spłynęło do niego z Sejmu 838 ustaw. Spośród nich prezydent zawetował 18. "To oznacza, że dwa procent ustaw zostało przez pana prezydenta ponownie skierowanych do Sejmu, czyli zawetowanych" - zaznaczył.

Minister Wypych ocenił, że rząd nie może tłumaczyć, że nie realizuje swojego programu wyborczego, dlatego że boi się, iż prezydent "coś zawetuje".

REKLAMA

"Wszystkie ważne i dobre dla Polaków ustawy mają oczywiście pewność podpisu prezydenta" - zaznaczył Wypych. Mówił, że Aleksander Kwaśniewski podczas swojej drugiej kadencji prezydenckiej podpisał 1123 ustawy, zawetował 24. "Myślę, że procentowo jest dokładanie tak samo" - powiedział minister.

Zwrócił uwagę, że spośród 18 wet Lecha Kaczyńskiego 12 zostało podtrzymanych w Sejmie. "Nie może być tak, że rząd, politycy Platformy z obawy przed ewentualnymi konsekwencjami społecznymi podejmowania różnych decyzji będą zachowywali się w ten sposób: już nic nie robimy, bo i tak nam prezydent zawetuje" - mówił Wypych.

Jak powiedział, Lech Kaczyński jest gotów do rozmowy na szereg ważnych tematów, jak np. reformy finansów publicznych i systemu emerytalnego czy kwestie związane ze służbą zdrowia.

"Jeżeli mówimy o pewnych zaniechaniach, to bardzo bym prosił, abyśmy mieli możliwość poznania projektów rządowych i wtedy będziemy o nich dyskutować" - mówił Wypych.

"Jeśli w ciągu trzech dni mamy trzy różne pomysły na reformę emerytalną, minister (finansów Jacek-PAP) Rostowski mówi o elastycznym czasie pracy, minister (Michał-PAP) Boni mówi o podniesieniu wieku emerytalnego do 67 lat, minister (pracy Jolanta-PAP) Fedak mówi o tym, by nie podnosić wieku emerytalnego, to ja rozumiem, że nie ma spójności w tym, co rząd proponuje w zakresie systemu emerytalnego" - tłumaczył Wypych.

Dlatego - jak podkreślił - twierdzenia rządu, że nie będzie zmian w systemie emerytalnym, "bo pan prezydent się nie zgodzi" są "nieuczciwe".

"Jeśli będą gotowe projekty, propozycje rozwiązań, które będą korzystne dla sytuacji finansów publicznych, wtedy prezydent Lech Kaczyński jest gotowy do rozmowy z rządem" - zadeklarował minister Wypych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA