Drogą elektroniczną można składać PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 i PIT-39
REKLAMA
Oznacza to, że w rozliczeniu za 2009 r. deklaracje PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 i PIT-39 podatnicy mogą przesyłać drogą elektroniczną bez konieczności podpisywania podpisem elektronicznym weryfikowanym ważnym certyfikatem kwalifikowanym.
REKLAMA
Wszelkie informacje dotyczące możliwości składania elektronicznych deklaracji podatkowych dostępne są na stronie resortu finansów www.e-deklaracje.gov.pl
Aby skorzystać z możliwości wysłania zeznania podatkowego bez podpisu kwalifikowanego należy spełnić kilka warunków:
- Zapoznać się z instrukcjami.
- Pobrać i zainstalować oprogramowanie Adobe Reader oraz wtyczkę (plugin).
- Pobrać interaktywny formularz PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 lub PIT-39.
- Wypełnić formularz i wysłać dane z formularza.
- Zachować otrzymany z systemu numer referencyjny.
- Wygenerowany numer referencyjny nie jest Urzędowym Poświadczeniem Odbioru!
- Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO) jest dokument wyświetlany po naciśnięciu przycisku „Wyświetl UPO” na interaktywnym formularzu Urzędowe Poświadczenie Odbioru Dokumentu Elektronicznego.
- Po wciśnięciu przycisku „Wyświetl UPO” pojawia się wyłącznie dla dokumentów, dla których po naciśnięciu przycisku „Pobierz UPO” status dokumentu będzie 200.
- Wszystkie inne komunikaty świadczą o niezłożeniu dokumentu. Dla dokumentów ze statusami innymi niż 200 nie będzie widoczny przycisk „Wyświetl UPO”, a przesyłane zeznanie nie trafi do systemu (nie zostanie złożone).
O czym należy pamiętać rozliczając się za pomocą e-deklaracji wspólnie z małżonkiem? W tym przypadku małżonek składającego zeznanie musi upoważnić go do złożenia zaznania w jego imieniu. Pełnomocnictwo przesyła się w formie papierowej na druku UPL-1 do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (urząd, gdzie podatnik ma obowiązek składać dokumenty rejestracyjne). Jeśli pełnomocnictwo jest bezterminowe, nie trzeba wysyłać go ponownie w kolejnych latach. Będzie ono skuteczne, aż do odwołania (druk odwołania OPL-1).
Ważne jest, aby pamiętać, że korekty zeznania należy składać drogą papierową lub przesłać elektronicznie podpisane podpisem kwalifikowanym.
Adam Kuchta
adam.kuchta@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat