REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reorganizacja urzędów i portal podatkowy 2014/2015

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje przeprowadzenie reorganizacji urzędów skarbowych. Zmieni się wewnętrzna obsługa urzędów dotycząca m.in. spraw kadrowych i finansowo-księgowych, które będą realizowana na poziomie izb skarbowych. Zmiany mają związek z przygotowaniami do programu e-podatki, którego jednym z ważnych elementów jest uruchomienie w latach 2014/2015 portalu podatkowego.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Zmiany w urzędach skarbowych


Ministerstwo Finansów przeprowadzi reorganizację urzędów skarbowych. Wiceminister Jacek Kapica podkreśla jednak, że nie oznacza to zwolnień urzędników, tylko ich przesunięcie do obsługi podatników i innych zadań. Reorganizacja to element przygotowań do wdrożenia programu e-Podatki. Jego pierwsze efekty będą widoczne już w wakacje.

- Sfinalizowaliśmy prace z Rządowym Centrum Legislacji nad zmianą ustawy, która zmierza do koncentracji zadań w obszarze procesów pomocniczych, obsługi urzędów, spraw kadrowych, finansowo-księgowych, rozliczenia podatków, by były one realizowane na poziomie izby skarbowej - podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jacek Kapica, wiceminister finansów.

Dziś każdy urząd skarbowy ma swoją obsługę kadrową, finansowo-księgową i rachunków podatkowych. Po zmianach obsługa urzędów ma być wspólna. Ministerstwo Finansów chce, by ustawa weszła w życie z końcem roku, więc nowe zasady mogłyby zacząć obowiązywać od początku 2015 roku.

REKLAMA

Pakiet podatkowy Ministerstwa Finansów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister zapewnia, że zmiana przyniesie oszczędności kadrowe w administracji podatkowej. Resort nie przewiduje jednak zwolnień.

- Zakładamy raczej lepsze wykorzystywanie ludzi, którzy przejdą z wewnętrznej obsługi do podstawowej obsługi podatnika, do kontroli i egzekucji. Musimy mieć świadomość innych priorytetów i nowych zadań, co wymaga zaangażowania urzędników, i tam zostaną skierowane te zasoby - tłumaczy Jacek Kapica.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa przyjęty


Portal podatkowy w ramach programu e-podatki


Wyjaśnia, że jest to etap przygotowania administracji do pracy z nowym wdrażanym systemem e-podatki, w którym część zautomatyzowanych procesów również będzie realizowana na poziomie izb skarbowych.

- Pierwsze produkty programu e-podatki będą już w wakacje tego roku. To jest uruchomienie portalu podatkowego i możliwości obsługi przez program e-podatki deklaracji od spadków i darowizn bądź deklaracji podatku od czynności cywilno-prawnych - informuje wiceminister finansów.


Portal podatkowy - harmonogram wdrożenia:

- 11 maja 2014 r. - wejście w życie ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw,

- 1 lipca 2014 r. - uruchomienie Portalu Podatkowego w zakresie obsługi podatków: od spadków i darowizn, czynności cywilno-prawnych oraz karty podatkowej,

- 1 października 2014 r. - automatyczne nadawanie podmiotom wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego identyfikatora podatkowego NIP,

- 31 marca 2015 r. - uruchomienie usługi wstępnie wypełnionych zeznań rocznych (PFR).

 

 


Wstępnie wypełnione zeznanie PIT


Natomiast z początkiem przyszłego roku, dzięki portalowi podatkowemu, będzie można odebrać wstępnie wypełnione zeznanie, modyfikować je - przy korzystaniu z ulg czy przekazywaniu 1 procentu podatku na organizację użytku publicznego, oraz wysłać do urzędu skarbowego.

- Na portalu będzie można uzyskać podstawowe informacje o realizacji swoich obowiązków podatkowych, o rozliczeniach podatkowych, a jednocześnie dokonać płatności elektronicznej, komunikując się ze swoim bankiem - przekonuje wiceminister finansów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Centra obsługi klienta


Planowane jest również stworzenie centrów obsługi podatnika - miejsc w urzędzie, gdzie podatnicy, którzy nie mają w domu dostępu do internetu, będą mogli skorzystać z dostępu do portalu podatkowego.

Wprowadzenie programu wymusi prawdopodobnie dalsze zmiany w organizacji pracy urzędów skarbowych. Od tego roku tworzone są sukcesywnie komórki wierzycielskie, które zarządzają długiem podatników. Pozwala to na przypominanie dłużnikowi o zaległościach, zamiast zajmowania jego rachunku bankowego.

- Podatnik najpierw jest uprzedzany i w związku z tym mobilizuje się do zapłaty podatku, zanim zaskoczy go fakt, że urząd skarbowy wszedł mu na rachunek, co również podważa wiarygodność podatnika wobec banku. To przynosi pozytywne efekty, stąd wiedzieliśmy, że warto tego typu model zastosować w całej administracji. Każdy z nas łatwiej i szybciej reaguje na przypomnienie, uprzejmy telefon niż kiedy od razu jest zaskoczony zajęciem rachunku - przekonuje Jacek Kapica.

Urzędy skarbowe szybciej zwrócą VAT

 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA