REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe szybciej zwrócą VAT

REKLAMA

Ministerstwo Finansów rekomenduje urzędom skarbowy, aby w podstawowym terminie bezzwłocznie zwracały VAT przedsiębiorcom. Chodzi o kwoty, które nie budzą żadnych wątpliwości ze strony fiskusa.


Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA


Zobacz wskaźnik: Korekta podatku naliczonego

 

 

REKLAMA

Towary podlegające korekcie

Okres korekty

Towary i usługi zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15.000 zł.

Roczna korekta dotyczy jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu.

5-letni okres korekty

Nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, a ich wartość początkowa przekracza 15.000 zł.

Roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu.

Obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste.

10-letni okres korekty

Pozostałe towary i usługi
Korekta roczna

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ministerstwo Finansów rekomenduje szybszy zwrot VAT


Resort finansów rekomenduje urzędom skarbowym szybszy zwrot podatku VAT przedsiębiorcom. Rekomendacja to efekt zakończonych prac nad interpretacją przepisów i przygotowanych projektów postanowień. Ministerstwo przewiduje, że zwiększy to płynność firm, będzie to też korzystne dla budżetu państwa.

- Rekomendujemy urzędom skarbowym, aby bez zbędnej zwłoki, w podstawowym terminie zwracały przedsiębiorcom kwoty niepodlegające żadnej weryfikacji. W sytuacji, w której urzędy dokonują weryfikacji i oceny zasadności zwrotu, są takie części wnioskowanej kwoty, które nie podlegają żadnej weryfikacji i ocenie zasadności - wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jacek Kapica, wiceminister finansów.


Polecamy:
INFORLEX.PL Księgowość i Kadry


Przedłużanie zwrotu VAT tylko w części budzącej wątpliwości


Na podstawie przepisów ustawy o podatku VAT urząd skarbowy, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości i przy prowadzeniu czynności sprawdzających, ma prawo wstrzymać wypłatę z wnioskowanej kwoty zwrotu podatku. Ustawa w żaden sposób nie regulowała, czy chodzi tu o całą kwotę, czy też o jej budzącą wątpliwości część, jednak w praktyce urzędy zatrzymywały całą kwotę. Rekomendacja ministerstwa polega przede wszystkim na innej interpretacji przepisów ustawy o podatku VAT i ustawy o finansach publicznych.

Odliczanie VAT naliczonego od opłat za autostrady i parkingi

- Podział kwoty na część, która podlega weryfikacji i która nie podlega, będzie korzystny zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla budżetu państwa. Przedsiębiorca będzie mógł wcześniej otrzymać część kwoty, tym samym zachować większą płynność, obracać gotówką z tej części, która nie podlega weryfikacji. Natomiast budżet państwa ograniczy koszty odsetek od wstrzymanej kwoty, co ulży budżetowi, bo nie trzeba będzie odsetek zwracać od całości - przekonuje Jacek Kapica.

 

 


Odliczenie VAT od samochodów - ewidencja i VAT-26


Potrzeba weryfikacji wynika przede wszystkim z sytuacji, gdy firmy mają faktury na duże kwoty, z dużym zwrotem podatku, a opłacone nimi transakcje nie mają potwierdzenia. W dużej mierze dotyczy to firm, które zajmują się obrotem złomem, elektroniką czy obrotem paliwami, gdzie trudniej jest kontrolować transakcje, które faktycznie miały miejsce.

- Rekomendacja będzie oczywiście stosowana przez urzędy w indywidualnej sytuacji każdego podatnika. Termin podstawowy zwrotu to 60 dni, ale liczymy, że będzie można to zrealizować dużo wcześniej, w okresie między 30. a 60. dniem. - podsumowuje Kapica.


Zapraszamy do dyskusji na forum

 

 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA