REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT naliczonego od opłat za autostrady i parkingi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Kowalski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z problemów, z którymi muszą się zmierzyć podatnicy po nowelizacji ustawy o VAT, jest prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie usług parkingowych i przejazdu autostradami płatnymi. Przy tego rodzaju wydatkach (związanych bardziej z ogólną działalnością podatnika niż z samochodem) są wątpliwości co do zasadności stosowania ograniczenia odliczenia VAT naliczonego.

REKLAMA

Autopromocja

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz wskaźnik: Szacunkowa proporcja odliczenia VAT naliczonego

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet



Mimo to należy przyjąć, że od 1 kwietnia 2014 r. od tego rodzaju wydatków podatnicy odliczą 50% VAT naliczonego (z wyjątkiem przypadków samochodów wykorzystywanych wyłącznie w działalności, których nie dotyczą ograniczenia odliczenia VAT naliczonego). Podatnicy mogą rozważyć możliwość pełnego odliczenia VAT naliczonego od tego rodzaju wydatków w przypadku wykorzystywania samochodów w podróżach służbowych lub w przypadku zakupu usług najmu miejsc parkingowych. Jest to jednak związane z ryzykiem podatkowym.

Od 1 kwietnia 2014 r. wydatki związane z korzystaniem z pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony są objęte limitem odliczenia VAT naliczonego. Wynosi on 50% VAT naliczonego (limit nie dotyczy samochodów wykorzystywanych wyłącznie w działalności). Większość podatników ze względu na trudności z udowodnieniem wyłącznego związku samochodu z działalnością opodatkowaną wybierze stosowanie ograniczenia odliczenia i będzie odliczać 50% VAT od wydatków związanych z korzystaniem z samochodów. Ograniczenie naliczonego podatku od towarów i usług związanego z używaniem samochodu osobowego może być bardziej dotkliwe dla podatników, niż to się pierwotnie mogło wydawać (i niektórym się wydawało). Pośród trzech grup wydatków objętych limitem 50% dla podatku od towarów i usług zostały wymienione m.in. usługi naprawy lub konserwacji pojazdów samochodowych oraz inne towary i usługi związane z eksploatacją lub używaniem takich pojazdów.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę dotychczasowe stanowisko sądów administracyjnych, należy przyjąć, że wydatki na parkingi i autostrady to „nabycie usług związanych z używaniem pojazdu”. Oznacza to konieczność limitowania naliczonego podatku od towarów i usług, gdy samochód nie jest używany tylko do działalności gospodarczej. Należy się zatem pogodzić z tym, że wydatek, jaki podatnik poniesie w związku z parkowaniem pojazdu samochodowego w jazdach lokalnych, jest związany z używaniem tego pojazdu. W konsekwencji VAT naliczony podlega limitowaniu pięćdziesięcioma procentami.

Platforma Księgowych i Kadrowych INFORFK poleca artykuł: "Odliczanie VAT naliczonego od opłat za autostrady i parkingi" >>

Z artykułu dowiesz się, jak po zmianach od 1 kwietnia rozliczać VAT od opłat za autostrady i parkingi. Przeczytasz na temat odliczenia podatku naliczonego od opłat za parkowanie i za przejazdy autostradami w czasie podróży służbowej oraz od czynszu najmu miejsc parkingowych przypisanych do lokali biurowych, a nie do konkretnych samochodów podatnika.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA