REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od samochodów - ewidencja i VAT-26

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik zamierza kupić w kwietniu 2014 r. samochód osobowy, który będzie wykorzystywać wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej i dokonywać od niego pełnych odliczeń. Od kiedy podatnik jest obowiązany zaprowadzić ewidencję przebiegu pojazdu oraz w jakim terminie powinien złożyć informację VAT-26?

 

REKLAMA

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

 

 Zobacz wzór: Informacja VAT-26

 Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencja przebiegu i informacja VAT-26

Ewidencję przebiegu tego samochodu podatnik powinien zacząć prowadzić w dniu jego nabycia, natomiast informację VAT-26 złożyć w terminie siedmiu dni od dnia poniesienia wydatku (np. 21 kwietnia, jeśli nabycie nastąpiło 14 kwietnia). Gdy przed dokonaniem dostawy w kwietniu została wpłacona zaliczka, termin ten liczymy od dnia jej zapłaty.

Zmiany w zasadach odliczania VAT od samochodów

Od 1 kwietnia 2014 r. do samochodów uprawniających do pełnych odliczeń należą m.in. pojazdy samochodowe, których sposób wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT).

Rozpoczęcie prowadzenia ewidencji

REKLAMA

Zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu na użytek VAT określają przepisy art. 86a ust. 6-8 ustawy o VAT. Wynika z nich m.in., że ewidencja taka prowadzona jest od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności (art. 86a ust. 6 ustawy o VAT).

Teoretycznie z treści przytoczonego przepisu wynika, że podatnicy nabywający samochody, którzy chcą odliczyć w całości podatek z faktury dokumentującej zakup samochodu, muszą prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu od dnia zakupu. W grę wchodzi jednak przyjęcie stanowiska, że rozpoczęcie prowadzenia takiej ewidencji musi nastąpić do końca miesiąca, w którym nabyto (względnie dokonano importu) samochód. Zdaniem autora wniosek taki płynie z przepisów art. 90b ustawy o VAT, które m.in.:

1) uprawniają do dokonywania korekt kwoty podatku naliczonego, gdy nastąpiła zmiana wykorzystywania pojazdu samochodowego na wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej (art. 90b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT),

2) przewidują, że na potrzeby tej korekty pojazd uznaje się za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła zmiana jego wykorzystywania, a korekty dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty (art. 90b ust. 4 ustawy o VAT).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Biuletyn VAT

Według tych przepisów możliwe jest odliczenie całej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu pojazdu samochodowego, który bezpośrednio po nabyciu nie był wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (np. ze względu na nieprowadzenie ewidencji jego przebiegu), lecz stał się nim przed końcem miesiąca nabycia tego pojazdu samochodowego (np. w związku z rozpoczęciem ewidencji przebiegu tego pojazdu). Co prawda w takich przypadkach kwotę podatku naliczonego przy nabyciu samochodu stanowi połowa kwoty podatku z faktury dokumentującej jego zakup, lecz odliczenie drugiej połowy tej kwoty jest możliwe w deklaracji VAT-7 składanej za miesiąc zakupu (względnie w deklaracji VAT-7K/VAT-7D składanej za kwartał zakupu) na podstawie art. 90b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

MF nie zajęło stanowiska na ten temat. Dlatego bezpieczniej jest prowadzić ewidencję od dnia zakupu, gdy samochód od początku jest wykorzystywany do działalności.

Poniesienie pierwszego wydatku

REKLAMA

Jednocześnie, według art. 86a ust. 12 ustawy o VAT, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach (jest to informacja VAT-26) w terminie siedmiu dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami. Terminowe złożenie informacji jest bardzo ważne, gdyż w przypadku niezłożenia jej w terminie uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia (art. 86a ust. 13 ustawy o VAT).

W art. 86a ust. 12 ustawy o VAT mowa jest o dniu poniesienia wydatku. Takim terminem posługuje się też ustawodawca w przypadku pojazdów nabytych przed 1 kwietnia br. Aby podatnicy mogli odliczać pełny VAT od wydatków związanych z tymi samochodami (paliwo, eksploatacja), muszą zaprowadzić ewidencję od dnia, kiedy poniosą pierwszy wydatek po 31 marca br., i mają siedem dni od tej daty, aby złożyć VAT-26 (art. 8 ustawy zmieniającej).

Odpowiedzialność karna i karno-skarbowa a wystawianie fałszywych faktur

Przekazanie majątku spółki do indywidualnej firmy wspólnika - skutki w VAT

Z wyjaśnień MF wynika, że przez „poniesienie wydatku” należy rozumieć dokonanie wpłaty zaliczki na poczet zakupu towaru lub usługi albo nabycie towaru czy usługi, w zależności od tego, która z tych sytuacji pierwsza miała miejsce.

PRZYKŁAD
Podatnik zamierza od 1 kwietnia br. wykorzystywać samochód wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. 2 kwietnia wpłacił zaliczkę na naprawę tego samochodu. Był to pierwszy wydatek. Podatnik musi rozpocząć prowadzenie ewidencji jego przebiegu od 2 kwietnia 2014 r.

Dlatego termin złożenia informacji VAT-26 rozpoczyna bieg od dnia dokonania zakupu, tj. dokonania dostawy lub wykonania usługi lub wpłaty zaliczki, jeżeli taka sytuacja miała miejsce. Termin zapłaty ma znaczenie, gdy zapłata jest uiszczana przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi, np. przed datą pierwszego tankowania (w przypadku zaliczek). Nie ma znaczenia, gdy zapłata jest dokonywana pewien czas po zakupie (np. w następnym miesiącu na podstawie faktury zbiorczej dokumentującej zakupy paliwa) czy po powstaniu prawa do odliczenia.

 

Dlatego w przypadku nabywania samochodów należy złożyć tę informację w terminie siedmiu dni, licząc od dnia ich nabycia (zwłaszcza że najczęściej pierwszym wydatkiem związanym z takimi samochodami jest wydatek na ich nabycie), chyba że wcześniej zostanie wpłacona zaliczka.

PRZYKŁAD
Podatnik kupił 14 kwietnia 2014 r. samochód osobowy, który zamierza wykorzystywać wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. Informację VAT-26 - bez utraty prawa do odliczenia całej kwoty podatku z faktury dokumentującej nabycie samochodu - podatnik musi złożyć do 21 kwietnia 2014 r., gdy wcześniej nie wpłacił zaliczki. Jeśli już w kwietniu wpłacił zaliczkę, 7-dniowy termin liczy od dnia jej wpłaty.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 86a oraz art. 90b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA