REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet podatkowy Ministerstwa Finansów

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przedstawiło nowy pakiet działań podatkowych. Proponowane przez MF zmiany mają służyć poprawie przestrzegania przepisów podatkowych oraz efektywności administracji podatkowej i kontroli skarbowej.


Polecamy Multipakiet "Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 r."

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Minister finansów Mateusz Szczurek 15 kwietnia br. podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów zaprezentował nowy pakiet działań podatkowych.


Jakie zmiany czekają nas w podatkach?


Zmiany obejmą m.in. zwalczanie i zapobieganie oszustwom podatkowym, poprawę efektywności poboru podatków i jakości obsługi podatników oraz ułatwienia w wykonywaniu obowiązków podatkowych. Pakiet został opracowany przez Ministerstwo Finansów w ramach Aktualizacji Programu Konwergencji realizującej założenia Rady UE ds. ekonomicznych i finansowych (ECOFIN) w latach 2014-2017.

- Proponowane rozwiązania dotyczą przede wszystkim trzech obszarów: zmiany w wewnętrznym funkcjonowaniu resortu finansów, czyli również administracji podatkowej oraz administracji celnej, uszczelnienia systemu podatkowego, a także zachęty do dobrowolnego regulowania zobowiązań wobec państwa - mówił minister Szczurek.

REKLAMA

Obecni podczas konferencji prasowej wiceministrowie finansów: Agnieszka Królikowska, Janusz Cichoń i Jacek Kapica zaprezentowali poszczególne działania i projekty. Wśród nich znalazła się loteria paragonowa, promująca prawo konsumentów do otrzymywania paragonów oraz przedsiębiorców do prowadzenia działalności w warunkach uczciwej konkurencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto nowe narzędzia bedą służyć zwalczaniu przestępstw i zmniejszaniu luki podatkowej z jednej strony, a z drugiej wprowadzeniu indywidualnego podejścia do podatników, m.in. poprzez zróżnicowanie wysokości stawek odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych czy utworzenie Centralnego Rejestru Dłużników, podnoszącego bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. 

Odliczenie VAT od samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - wyjaśnienia MF

Ulga podatkowa na badania i rozwój


Usprawnienie urzędów i akcja edukacyjno-informacyjna


Ministerstwo planuje również usprawnienie działania administracji podatkowej dzięki centralizacji procesów wewnętrznych na poziomie województw oraz wzmacnianie świadomości społecznej dotyczącej znaczenia wykonywania obowiązków podatkowych, co będzie osiągane za pośrednictwem akcji edukacyjno-informacyjnych.

Mateusz Szczurek poinformował, że łączny efekt działań z pakietu szacowany jest na 1,9 mld zł w 2014 r. oraz więcej w latach kolejnych. Zaznaczył, że część działań wymaga zmian ustawowych, w związku z czym będą one wdrożone w różnych terminach.

Pakiet podatkowy obejmuje poniższy plan działań, jakie zostaną podjęte:

1.         Utworzenie Centralnego Rejestru Dłużników.

2.         Usprawnienie procesu egzekucji należności podatkowych.

3.         Zarządzanie ryzykiem zewnętrznym i kontrola podatkowa.

4.         Platforma POLFISC i System ZISAR - nowe elektroniczne narzędzia do zwalczania oszustw podatkowych oraz ochrony interesów finansowych kraju i UE.

5.         Wdrożenie systemu OGNIVO służącego do poszukiwania rachunków bankowych dłużników.

6.         Informatyzacja kontroli ksiąg podatkowych (Jednolity Plik Kontrolny - Standard Audit File).

7.         Poprawa obsługi podatników oraz wzmocnienie innych podstawowych funkcji administracji podatkowej.

8.         Rozwój elektronicznych form kontaktu z podatnikami oraz uproszczenia w zakresie rejestracji i ewidencji podatników.

9.         Informatyzacja gromadzenia i wymiany informacji podatkowych m.in. w celu uruchomienia usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych w PIT (pre-filed tax return w skrócie PFR).

10.       Stworzenie rocznego raportu prezentującego zmiany w czasie „luki podatkowej”.

 

11.       „List ostrzegawczy” jako nowy środek ograniczania oszustw w VAT.

12.       Zwalczanie „szarej strefy” w obrocie wyrobami tytoniowymi.

13.       Ograniczenie „szarej strefy” na rynku paliw ciekłych.

14.       Zwalczanie i zapobieganie oszustwom w obrocie złomem.

15.       Zwalczanie i zapobieganie oszustwom podatkowym w obrocie wyrobami stalowymi.

16.       Koordynacja działań wykrywczych i kontrolnych w zwalczaniu zorganizowanych oszustw w podatku VAT - grupy zadaniowe.

17.       Zmiany w zakresie mechanizmu odwrotnego obciążenia, wprowadzenie instytucji odpowiedzialności solidarnej w obrocie niektórymi wyrobami stalowymi (nieobjętymi mechanizmem odwrotnego obciążenia), paliwami i złotem nieobrobionym wraz z wyłączeniem rozliczeń kwartalnych.

18.       Opodatkowanie dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów.

19.       Wprowadzenie przepisów określających sposób ustalania wartości przychodów i kosztów świadczeń w naturze.

20.       Wprowadzenie wyłączenia stosowania zwolnienia dywidend w przypadku podwójnego nieopodatkowania (dot. profit participation loans - PPL).

21.       Wprowadzenie przepisów o zagranicznej spółce kontrolowanej (Controlled Foreign Corporation - CFC).

22.       Wprowadzenie przepisów uszczelniających system podatków dochodowych.

23.       Zastąpienie obecnego systemu rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych systemem ryczałtowym.

24.       Jednorazowa płatność podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości, w przypadkach gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł (zamiast płatności w 4 lub 12 ratach).

25.       Niepobieranie podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości, gdy kwota podatku nie przekracza kosztów doręczenia przesyłki poleconej.

26.       Elektroniczne przesyłanie przez notariuszy deklaracji podatkowych i innych dokumentów.

27.       Doręczanie pism profesjonalnym pełnomocnikom wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

28.       Wyznaczanie jednego organu podatkowego w sprawach dotyczących podmiotów pozostających w zakresie właściwości miejscowej różnych organów.

29.       Ujednolicenie właściwości miejscowej w podatku od towarów i usług i w podatkach dochodowych.

30.       Usprawnienie wszczęcia kontroli w stosunku do zakładu podmiotu zagranicznego.

31.       Zmiana terytorialnego zasięgu działania dyrektorów urzędów kontroli skarbowej.

32.       Przyznanie organom kontroli skarbowej uprawnienia do wydawania decyzji o zabezpieczeniu zobowiązania podatkowego.

33.       Zróżnicowanie stawek odsetek za zwłokę.

34.       Wprowadzenie kary porządkowej za odmowę okazania dowodów w toku postępowania podatkowego.

35.       Wprowadzenie kary porządkowej w ramach czynności sprawdzających.

36.       Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (General Anti-Avoidance Rule).

37.       Zmiany umów o unikaniu podwójnego opodatkowania ze: Słowacją, Cyprem, Luksemburgiem, Singapurem, Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi oraz zawarcie umów o wymianie informacji z 23 jurysdykcjami stosującymi szkodliwe praktyki podatkowe.

38.       Loteria paragonowa.

39.       Zwiększanie stopnia dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych poprzez publiczne działania informacyjno-edukacyjne mające na celu przybliżenie wiedzy z zakresu prawa podatkowego.

40.       Wprowadzenie w procesie edukacji szkolnej elementów promujących postawy obywatelskie w płaceniu podatków, a w szkołach ponadpodstawowych bloku tematycznego z zakresu podatków w ramach wiedzy o społeczeństwie.

41.       Poprawa efektywności zwalczania oszustw podatkowych - powołanie stałego zespołu przy Ministrze Finansów.

42.       Poprawa jakości obsługi podatników oraz efektywności działania służb podatkowych - powołanie stałego zespołu przy Ministrze Finansów.

43.       Poprawa efektywności kontroli podmiotów powiązanych -  powołanie stałego zespołu przy Ministrze Finansów.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany w VAT 2014

 

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA