REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus informuje tylko wybranych podatników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Projekt reformy systemu podatkowego przygotowany przez Ministerstwo Finansów zakłada m.in. wprowadzenie instytucji sprawdzonego podatnika. Przedsiębiorcy, którzy uzyskają status sprawdzonego podatnika, będą m.in. informowani na miesiąc wcześniej o kontroli podatkowej.

Nowe rozwiązanie miałoby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2007 r. Jednak już dziś Ministerstwo Finansów sprawdza, jak będzie ono funkcjonowało w praktyce. Od 1 kwietnia 2006 r. w trzech województwach: pomorskim, dolnośląskim i lubelskim prowadzony jest program pilotażowy dotyczący informowania podatników o planowanym podjęciu kontroli podatkowej. Z informacji, jakie uzyskaliśmy w resorcie finansów wynika, że celem programu pilotażowego jest zebranie doświadczeń, które pozwolą ocenić, na ile możliwe jest wdrażanie nowych uregulowań prawnych oraz dokonanie oceny stopnia aprobaty programu przez podatników.
– Wprowadzenie takich rozwiązań ma skutkować racjonalizacją kontroli podatkowych – wyjaśniono nam w ministerstwie.

Pilotaż dla wybranych

Program pilotażowy prowadzony jest na razie w trzech województwach. Nie wszyscy jednak przedsiębiorcy zostali nim objęci.
– W województwie pomorskim programem objęto ponad 200 podatników. Nie zostali nim objęci podatnicy, z którymi dotychczasowy kontakt urzędu skarbowego był utrudniony, posiadający zaległości podatkowe, a także przeciwko którym prowadzone jest śledztwo czy dochodzenie – tłumaczyła Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. Jak dodała, podatników objętych programem naczelnik właściwego urzędu skarbowego zawiadamia pisemnie o kontroli w terminie do 30 dni przed dniem planowanego rozpoczęcia czynności.
– Oczekujemy, że program pilotażowy umożliwi podatnikom odpowiednie przygotowanie się do kontroli i w efekcie skróci czas i koszty kontroli – argumentowała nasza rozmówczyni.
W województwie lubelskim programem objęci zostali podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w okresie co najmniej 36 miesięcy. W ramach prowadzonego programu, urzędy skarbowe województwa lubelskiego w kwietniu 2006 roku wysłały 131 zawiadomień o planowanym rozpoczęciu kontroli.

Przedsiębiorcy są zadowoleni

W województwie dolnośląskim beneficjentami informacji o kontroli podatkowej są podatnicy prowadzący działalność gospodarczą przez okres co najmniej 36 miesięcy, którzy w okresie ostatnich 12 miesięcy nie posiadali większych zaległości niż 3 proc. zadeklarowanego podatku.
– Obecnie urzędy skarbowe województwa dolnośląskiego wystosowały w stosunku do kilkudziesięciu podatników zawiadomienia o planowanym postępowaniu kontrolnym. Reakcje zawiadomionych podatników były zróżnicowane, począwszy od informowania urzędu skarbowego o zagubieniu akt, poprzez obojętność aż do podziękowań wyrażonych na piśmie – stwierdziła Małgorzata Czartoryska z Izby Skarbowej we Wrocławiu.
Przedstawiciele izb skarbowych województw objętych pilotażem zgodnie podkreślają, że jest zbyt wcześnie, aby obiektywnie ocenić, jak instytucja sprawdzonego podatnika jest odbierana przez przedsiębiorców. Postanowiliśmy zatem zapytać o to samych zainteresowanych.
Marcin Zyguła, prezes hurtowni farmaceutycznej Promedic uważa, że informowanie o planowanej kontroli podatkowej to dobry pomysł, gdyż pozwoli firmie na przygotowanie np. niezbędnej dokumentacji czy chociażby pomieszczenia, w którym kontroler będzie mógł dokonywać swoich czynności.
– Kontrola, do której przygotuje się firma, będzie miała pozytywne konsekwencje zarówno dla podatnika, jak i fiskusa. Podatnik będzie spokojny, a kontroler będzie miał ułatwioną pracę. Przyspieszy to również całą procedurę – dodał nasz rozmówca.
Podobnego zdania jest Zbigniew Konderak, szef niewielkiej firmy dekarskiej. Jego zdaniem instytucja sprawdzonego podatnika pozwoli wypracować przyjazne relacje między podatnikami a organem skarbowym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA