REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie pełnej informatyzacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Molik

REKLAMA

Towary do odprawy można zgłaszać elektronicznie. Jednak w praktyce na razie forma ta obejmuje tylko procedurę eksportową. W pozostałych obowiązują nadal dokumenty pisemne.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

W opublikowanym rozporządzeniu ministra finansów zmieniającym przepisy w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz.U. nr 210, poz. 1529), zmienione zostały przepisy dotyczące zgłoszeń dokonywanych przy pomocy systemu informatycznego.

REKLAMA

Zgłoszenia elektroniczne, aby zostały przyjęte przez organy celne, powinny być zgodne z wytycznymi publikowanymi na stronie internetowej ministra finansów. W rozporządzeniu zaznaczono jednak, że organy celne mogą rejestrować towary elektronicznie tylko wtedy, gdy pozwolą im na to warunki techniczne.

Zmiana rozporządzenia spełnia wymogi Unii Europejskiej w zakresie informatyzacji procedur celnych. Jednak, jak przyznaje Józef Gębaczka, przewodniczący komisji celnej Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISiL), w praktyce zgłoszenia elektroniczne na razie obejmują tylko procedury wywozu towarów w ramach wdrażanego przez administrację celną od sierpnia tego roku System Kontroli Eksportu (ECS).

- Nowe przepisy w sprawie zgłoszeń elektronicznych przygotowują dopiero grunt pod pełną automatyzację wszystkich zgłoszeń celnych. Są pewną koncepcją, której całkowite wdrożenie nastąpi w niedalekiej przyszłości. Na razie dotyczy to eksportu, ale przypuszczam, że już w przyszłym roku elektronicznie zgłaszać będzie można także i import - tłumaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne jest to, że urzędy skarbowe uznają już zgłoszenia elektroniczne przy składaniu deklaracji podatkowych przez eksporterów - klucz elektroniczny zastępuje własnoręczny podpis.

Ci, którzy go posiadają, z powodzeniem mogą już odprawiać towary w ramach ECS - dodaje nasz rozmówca.

Trzeba zaznaczyć, że zgłoszenie elektroniczne może zostać dokonane po uprzednim pisemnym zgłoszeniu przez zainteresowaną osobę właściwemu organowi celnemu zamiaru dokonywania zgłoszeń celnych w takiej formie. W przypadku korzystania z tej procedury nie jest konieczne bezpośrednie przedstawianie organom celnym załączników do tego zgłoszenia. Do czasu zwolnienia towarów dokumenty te powinny pozostawać jedynie w dyspozycji organu celnego u zgłaszającego, a po zwolnieniu u osoby uprawnionej do korzystania z procedury celnej. Przedstawić razem ze zgłoszeniem, w myśl rozporządzenia, należy tylko te dokumenty, które wymagają adnotacji, uwierzytelnienia lub ostemplowania przez organ celny. Znowelizowane przepisy o zgłoszeniach elektronicznych wchodzą w życie 29 listopada tego roku.

Ważne!

Osoba fizyczna zainteresowana formą rejestracji elektronicznej musi posiadać specjalny kod identyfikacyjny przynależny do danego zgłoszenia albo też kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego

PRZEMYSŁAW MOLIK

przemyslaw.molik@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

REKLAMA

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

REKLAMA