REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie pełnej informatyzacji

Przemysław Molik

REKLAMA

Towary do odprawy można zgłaszać elektronicznie. Jednak w praktyce na razie forma ta obejmuje tylko procedurę eksportową. W pozostałych obowiązują nadal dokumenty pisemne.

ZMIANA PRAWA

Autopromocja

W opublikowanym rozporządzeniu ministra finansów zmieniającym przepisy w sprawie szczegółowych wymogów, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne (Dz.U. nr 210, poz. 1529), zmienione zostały przepisy dotyczące zgłoszeń dokonywanych przy pomocy systemu informatycznego.

Zgłoszenia elektroniczne, aby zostały przyjęte przez organy celne, powinny być zgodne z wytycznymi publikowanymi na stronie internetowej ministra finansów. W rozporządzeniu zaznaczono jednak, że organy celne mogą rejestrować towary elektronicznie tylko wtedy, gdy pozwolą im na to warunki techniczne.

Zmiana rozporządzenia spełnia wymogi Unii Europejskiej w zakresie informatyzacji procedur celnych. Jednak, jak przyznaje Józef Gębaczka, przewodniczący komisji celnej Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISiL), w praktyce zgłoszenia elektroniczne na razie obejmują tylko procedury wywozu towarów w ramach wdrażanego przez administrację celną od sierpnia tego roku System Kontroli Eksportu (ECS).

- Nowe przepisy w sprawie zgłoszeń elektronicznych przygotowują dopiero grunt pod pełną automatyzację wszystkich zgłoszeń celnych. Są pewną koncepcją, której całkowite wdrożenie nastąpi w niedalekiej przyszłości. Na razie dotyczy to eksportu, ale przypuszczam, że już w przyszłym roku elektronicznie zgłaszać będzie można także i import - tłumaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne jest to, że urzędy skarbowe uznają już zgłoszenia elektroniczne przy składaniu deklaracji podatkowych przez eksporterów - klucz elektroniczny zastępuje własnoręczny podpis.

Ci, którzy go posiadają, z powodzeniem mogą już odprawiać towary w ramach ECS - dodaje nasz rozmówca.

Trzeba zaznaczyć, że zgłoszenie elektroniczne może zostać dokonane po uprzednim pisemnym zgłoszeniu przez zainteresowaną osobę właściwemu organowi celnemu zamiaru dokonywania zgłoszeń celnych w takiej formie. W przypadku korzystania z tej procedury nie jest konieczne bezpośrednie przedstawianie organom celnym załączników do tego zgłoszenia. Do czasu zwolnienia towarów dokumenty te powinny pozostawać jedynie w dyspozycji organu celnego u zgłaszającego, a po zwolnieniu u osoby uprawnionej do korzystania z procedury celnej. Przedstawić razem ze zgłoszeniem, w myśl rozporządzenia, należy tylko te dokumenty, które wymagają adnotacji, uwierzytelnienia lub ostemplowania przez organ celny. Znowelizowane przepisy o zgłoszeniach elektronicznych wchodzą w życie 29 listopada tego roku.

Ważne!

Osoba fizyczna zainteresowana formą rejestracji elektronicznej musi posiadać specjalny kod identyfikacyjny przynależny do danego zgłoszenia albo też kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego

PRZEMYSŁAW MOLIK

przemyslaw.molik@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA