reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Palacze pasują, fiskus nie traci

Palacze pasują, fiskus nie traci

Sprzedaż papierosów w Polsce spadła w minionym roku do 69,8 mld sztuk, informuje "Puls Biznesu". To o 2,5 mld sztuk mniej niż sprzedano rok wcześniej, podaje Krajowy Związek Przemysłu Tytoniowego (KZPT).


Wszystko wskazuje na to, że polscy palacze, których jest ok. 9 mln, zaczynają się odwracać od papierosów, przynajmniej tych legalnych. Przyczynił się do tego m.in. wzrost cen, spowodowany podwyżkami akcyzy. Negatywny wpływ na sprzedaż ma także kampania antynikotynowa i być może perspektywa kolejnych podwyżek. Wiadomo bowiem, że akcyza musi jeszcze bardziej pójść w górę, by w 2009 r. osiągnąć minimalny poziom wymagany w Unii Europejskiej (64 euro na 1000 sztuk).


Klientelę tracą producenci wyrobów tytoniowych. W 2006 r. spośród siedmiu wytwórców tylko dwie firmy były rentowne. Jednym z nielicznych wygranych jest natomiast polski fiskus, który mimo spadku sprzedaży notuje dzięki akcyzie coraz wyższe przychody. W ciągu 11 miesięcy 2007 r. wzrosły one do 11,8 mld zł, wobec 10,4 mld zł rok wcześniej. W tym roku mają one wzrosnąć o dalsze 2,3 mld zł.


"Puls Biznesu" zwraca jednak uwagę, że drastyczne podwyżki cen papierosów zwiększają atrakcyjność ich przemytu zza wschodniej granicy. Według różnych szacunków udział nielegalnych papierosów w całkowitej konsumpcji sięga od 15 do 30 proc., a przy wschodniej granicy jeszcze więcej. W 2007 r. Służba Celna wykryła ponad 503 mln sztuk nielegalnych papierosów.

reklama

Czytaj także

Źródło:

PAP
Wideoszkolenie: JPK_VAT w nowej formie149.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Nowy JPK_VAT

Oznaczenia dostawy towarów i świadczenia usług (kody GTU) w nowym JPK_VAT z deklaracją

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Plucińska

dyrektor zarządzający Randstad Payroll Solutions

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama