REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi i lewe dochody pod lupą inspektorów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprawdzanie e-handlu, zwolnień podatkowych czy dochodów z nieujawnionych źródeł - to tylko niektóre priorytety dla inspektorów UKS. Wytyczne zostały wydane z opóźnieniem - twierdzi "Rzeczpospolita".


Dotarła ona do zadań Urzędów Kontroli Skarbowej na 2008 r., choć nie dostali ich jeszcze dyrektorzy tych urzędów. Wiadomo już, że na liście priorytetowych działań znalazły się te, dzięki którym kontrola skarbowa przestała być w zeszłym roku - po raz pierwszy w historii swojego działania - deficytowa. Inspektorzy, częściej niż w 2007 r., mają kontrolować handel internetowy oraz dochody z nieujawnionych źródeł. Pierwszoplanowo traktowane będą również zwolnienia podatkowe i obrót towarowy z zagranicą - w tym zwrot VAT. Skarbówka przyjrzy się także obrotowi paliwami.

REKLAMA

Autopromocja


Handlowcy powinni spodziewać się kontroli ewidencjonowania obrotu za pomocą kas fiskalnych, a zarządzający mieniem Skarbu Państwa - inspekcji oceniających gospodarowanie środkami publicznymi, z uwzględnieniem procesów prywatyzacyjnych. Kontrole nie ominą też podmiotów stosujących ceny transferowe.


Ministerstwo Finansów chce też skutecznie wykorzystywać program informacyjny ISKOS, który w założeniu ma wspierać kontrolę skarbową. Szkopuł w tym, że system ten do dziś nie funkcjonuje, a jego pełne wprowadzenie planowane jest dopiero pod koniec pierwszej połowy 2009 r. ("Rz" pisała o tym szerzej 13 lutego).


Ustalono również nowe kryteria oceny samych kontrolujących. Podstawą ma tu być skala wykrytych naruszeń oraz luk systemowych i nowych mechanizmów powstawania nieprawidłowości (np. pozwalających na unikanie płacenia podatków). Ważne też będzie, czy na tej podstawie da się przedstawić jakieś propozycje zmian przepisów, które je ukrócą. W cenie będzie również innowacyjność działań i prac analitycznych, a także skuteczność kontroli. Wysoką ocenę można też będzie zyskać za skracanie czasu kontroli i dbałość o minimalizowanie uciążliwości dla kontrolowanego.


Sporządzenie zadań dla kontroli skarbowej dopiero w lutym to poślizg, do którego skarbówka nie jest przyzwyczajona. Do tej pory każdy kolejny wiceminister finansów i generalny inspektor kontroli skarbowej ustalał plan pracy już w grudniu roku poprzedniego. Obecny generalny inspektor kontroli skarbowej Andrzej Parafianowicz, mimo że powołany został na to stanowisko już 22 listopada 2007 r., zadania dla urzędów - jak poinformowało gazetę Ministerstwo Finansów - przygotował i podpisał w drugim tygodniu lutego, choć według informacji "Rz", zrobił to dopiero w miniony czwartek. Nie zmienia to jednak faktu, że te zwyczajowe wytyczne (bo wiceministrowie wydają je bez żadnej podstawy prawnej) nie trafiły dotąd do dyrektorów urzędów kontroli skarbowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ciekawe, na wytycznych, do których dotarła "Rzeczpospolita", widnieje data: grudzień 2007 r. Dokument został więc antydatowany.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA