REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy chcą tworzyć nowe miejsca pracy

Firmy chcą tworzyć nowe miejsca pracy, fot. Fotolia
Firmy chcą tworzyć nowe miejsca pracy, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co czwarta firma chce w tym roku stworzyć nowe miejsca pracy. Tak wynika z najnowszego badania „Plany Pracodawców” przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstand i TNS. Coraz więcej firm pozytywnie ocenia sytuację gospodarczą i dlatego planuje wzrost zatrudnienia. Z drugiej strony coraz trudniej znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Czy to prawda?

Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa Tax Care, firmy która właśnie szuka ponad 300 pracowników.

REKLAMA

Autopromocja


Wśród przedsiębiorców powiało optymizmem. Chcą tworzyć nowe miejsca pracy. Słusznie?

Trudno mi oceniać każdego przedsiębiorcę z osobna, bo każdy ma inną sytuację finansową, ale faktycznie - polscy przedsiębiorcy mają lepsze nastroje, bo gospodarka przyspiesza. To widać, zwłaszcza, gdy rozmawiamy z klientami, a przecież oddziały Tax Care odwiedza miesięcznie blisko 7000 osób. W badaniu, które przeprowadził Instytut Badawczy Randstand poproszono biznesmenów o ocenę ich sytuacji finansowej. Aż 62 proc. osób uznało, że jest dobra, albo bardzo dobra. Z kolei 26 proc. potwierdziło, że chce zatrudnić nowych pracowników w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

To dobre wieści, ale ponoć trudno znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Z jednej strony 2 miliony osób szuka pracy, a z drugiej… co trzeci pracodawca w Polsce nie może znaleźć pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Co Pan na to?

Czytałem ostatnio ciekawy raport „Niedobór talentów 2014”, który przygotowała firma Infocorp na zlecenie ManpowerGroup. Przebadano 37 tys. firm, w tym blisko 800 z naszego kraju. Problem, o którym rozmawiamy dotyczy ponoć 1/3 przedsiębiorstw. Najczęściej dotyka kraje rozwijające się. W Polsce poszukiwani są przede wszystkim wykwalifikowani pracownicy fizyczni, inżynierowie i operatorzy produkcji, a zaraz za nimi menedżerowie ds. sprzedaży. Inne kraje borykają się ze znalezieniem wykwalifikowanych kierowników wyższego szczebla, pracowników sekretariatów i asystentów. U nas szczęście nie ma z nimi problemu. Ponoć co siódmy przedsiębiorca, który brał udział w badaniu, skarżył się na brak doświadczenia zawodowego u potencjalnych pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rekomendacja jako sposób promocji firmy

A jakie są Wasze spostrzeżenia w tej kwestii? Obecnie prowadzicie rekrutację i chcecie zatrudnić ok. 300 osób. Faktycznie doświadczenie jest najważniejsze?

REKLAMA

Tax Care prowadzi stałą rekrutację na różne stanowiska, zarówno te związane ze sprzedażą, jak i księgowością. Oba te obszary wymagają zupełnie różnych umiejętności. Według mnie doświadczenie zawodowe jest ważne, ale nie najważniejsze. Dużo zależy od charakteru kandydata, jego nastawienia do pracy, umiejętności organizacyjnych, chęci nauki. My szukamy osób, które chcą się rozwijać, są nastawione na sukces, zależy im na dobrych efektach pracy. Cieszymy się, gdy dołączają do nas ludzie, którzy prowadziły lub prowadzą swój biznes. Bycie przedsiębiorcą dużo daje. Pozwala poznać mechanizmy, które rządzą tym rynkiem. Przedsiębiorca potrafi rozmawiać z drugim przedsiębiorcą i jest to rozmowa na podobnym poziomie.

Mówi się, że dzisiejsi pracownicy mają wygórowane żądania. Z kolei pracodawcy chcą znaleźć w gąszczu CV tzw. „perełkę”. Czasem wolą szukać dłużej, ale zatrudnić odpowiednią osobę. Co można zrobić, by pracownicy byli bardziej wykwalifikowani?

Przede wszystkim można ich samodzielnie „wykwalifikować”. Tak jak mówiłem, często liczy się nastawienie i chęć rozwoju. Doświadczenie bywa drugorzędne, gdy kandydat ma w sobie „to coś”. W dzisiejszych czasach szkolenie pracowników, oferowanie im możliwości rozwoju, nakreślenie jasnej ścieżki kariery, to jedynie początek, podstawa. Dla pracowników ważne jest też bezpieczeństwo, stabilizacja. To właśnie dlatego, jako firma, wyciągnęliśmy wnioski z przeszłości. Teraz gwarantujemy wszystkim księgowym umowę o pracę, na pełen etat. Wiemy, że to dla nich ważne. Z kolei w sprzedaży pracują u nas zazwyczaj osoby, które już prowadzą swój biznes. Zawieramy z nimi umowę o współpracy, ale dbamy o to, by mieli komfort porównywalny do umowy o pracę: odpowiedni okres wypowiedzenia, stałą podstawę wynagrodzenia, prywatną opiekę medyczną etc. A propos wygórowanych żądań pracowników… Słyszałem, że krąży opinia, iż obecne pokolenie chciałoby siedzieć na facebooku, nie przemęczać się, dużo zarabiać. Jest jednak wiele przypadków, które pokazują, że tak nie jest, szczególnie w mniejszych miastach, w których problem ze znalezieniem pracy jest większy. Tam ludzie są zmotywowani, zaangażowani, chcą coś osiągnąć.

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podlegającego kontroli

Podsumowując: mamy coraz prężniej rozwijający się rynek pracy, mamy potencjalnych pracowników, którzy są mniej lub bardziej zaangażowani. Jakie mieć podejście do pracownika, by był on „rozwojowy”?

Najważniejsza jest elastyczność. Znamy przypadki karier, które nie rozwinęłyby się w naszej firmie, gdyby nie… zmiana stanowiska i obowiązków. Pracują u nas menedżerowie, którzy pracowali w księgowości, a chcieli sprzedawać lub pracowali w sprzedaży, a chcieli nauczyć się księgowości. Czasem warto im to umożliwić. Wszystko zależy od nastawienia i chęci nauki tych osób. Ważne jest też „dawanie szansy” osobom, które dopiero startują na rynku pracy. Od dawna wiadomo, że przysłowiowe „perełki” zdarzają się wśród studentów. To właśnie dlatego mamy dla nich specjalny program stażowy „Talent Certyfikowany”. W tym roku dostaliśmy blisko 300 zgłoszeń. Na pewno część ze stażystów znajdzie u nas stały etat.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

REKLAMA

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

REKLAMA