REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy chcą tworzyć nowe miejsca pracy

Firmy chcą tworzyć nowe miejsca pracy, fot. Fotolia
Firmy chcą tworzyć nowe miejsca pracy, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co czwarta firma chce w tym roku stworzyć nowe miejsca pracy. Tak wynika z najnowszego badania „Plany Pracodawców” przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstand i TNS. Coraz więcej firm pozytywnie ocenia sytuację gospodarczą i dlatego planuje wzrost zatrudnienia. Z drugiej strony coraz trudniej znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Czy to prawda?

Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa Tax Care, firmy która właśnie szuka ponad 300 pracowników.

REKLAMA

REKLAMA


Wśród przedsiębiorców powiało optymizmem. Chcą tworzyć nowe miejsca pracy. Słusznie?

Trudno mi oceniać każdego przedsiębiorcę z osobna, bo każdy ma inną sytuację finansową, ale faktycznie - polscy przedsiębiorcy mają lepsze nastroje, bo gospodarka przyspiesza. To widać, zwłaszcza, gdy rozmawiamy z klientami, a przecież oddziały Tax Care odwiedza miesięcznie blisko 7000 osób. W badaniu, które przeprowadził Instytut Badawczy Randstand poproszono biznesmenów o ocenę ich sytuacji finansowej. Aż 62 proc. osób uznało, że jest dobra, albo bardzo dobra. Z kolei 26 proc. potwierdziło, że chce zatrudnić nowych pracowników w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

To dobre wieści, ale ponoć trudno znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Z jednej strony 2 miliony osób szuka pracy, a z drugiej… co trzeci pracodawca w Polsce nie może znaleźć pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Co Pan na to?

REKLAMA

Czytałem ostatnio ciekawy raport „Niedobór talentów 2014”, który przygotowała firma Infocorp na zlecenie ManpowerGroup. Przebadano 37 tys. firm, w tym blisko 800 z naszego kraju. Problem, o którym rozmawiamy dotyczy ponoć 1/3 przedsiębiorstw. Najczęściej dotyka kraje rozwijające się. W Polsce poszukiwani są przede wszystkim wykwalifikowani pracownicy fizyczni, inżynierowie i operatorzy produkcji, a zaraz za nimi menedżerowie ds. sprzedaży. Inne kraje borykają się ze znalezieniem wykwalifikowanych kierowników wyższego szczebla, pracowników sekretariatów i asystentów. U nas szczęście nie ma z nimi problemu. Ponoć co siódmy przedsiębiorca, który brał udział w badaniu, skarżył się na brak doświadczenia zawodowego u potencjalnych pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rekomendacja jako sposób promocji firmy

A jakie są Wasze spostrzeżenia w tej kwestii? Obecnie prowadzicie rekrutację i chcecie zatrudnić ok. 300 osób. Faktycznie doświadczenie jest najważniejsze?

Tax Care prowadzi stałą rekrutację na różne stanowiska, zarówno te związane ze sprzedażą, jak i księgowością. Oba te obszary wymagają zupełnie różnych umiejętności. Według mnie doświadczenie zawodowe jest ważne, ale nie najważniejsze. Dużo zależy od charakteru kandydata, jego nastawienia do pracy, umiejętności organizacyjnych, chęci nauki. My szukamy osób, które chcą się rozwijać, są nastawione na sukces, zależy im na dobrych efektach pracy. Cieszymy się, gdy dołączają do nas ludzie, którzy prowadziły lub prowadzą swój biznes. Bycie przedsiębiorcą dużo daje. Pozwala poznać mechanizmy, które rządzą tym rynkiem. Przedsiębiorca potrafi rozmawiać z drugim przedsiębiorcą i jest to rozmowa na podobnym poziomie.

Mówi się, że dzisiejsi pracownicy mają wygórowane żądania. Z kolei pracodawcy chcą znaleźć w gąszczu CV tzw. „perełkę”. Czasem wolą szukać dłużej, ale zatrudnić odpowiednią osobę. Co można zrobić, by pracownicy byli bardziej wykwalifikowani?

Przede wszystkim można ich samodzielnie „wykwalifikować”. Tak jak mówiłem, często liczy się nastawienie i chęć rozwoju. Doświadczenie bywa drugorzędne, gdy kandydat ma w sobie „to coś”. W dzisiejszych czasach szkolenie pracowników, oferowanie im możliwości rozwoju, nakreślenie jasnej ścieżki kariery, to jedynie początek, podstawa. Dla pracowników ważne jest też bezpieczeństwo, stabilizacja. To właśnie dlatego, jako firma, wyciągnęliśmy wnioski z przeszłości. Teraz gwarantujemy wszystkim księgowym umowę o pracę, na pełen etat. Wiemy, że to dla nich ważne. Z kolei w sprzedaży pracują u nas zazwyczaj osoby, które już prowadzą swój biznes. Zawieramy z nimi umowę o współpracy, ale dbamy o to, by mieli komfort porównywalny do umowy o pracę: odpowiedni okres wypowiedzenia, stałą podstawę wynagrodzenia, prywatną opiekę medyczną etc. A propos wygórowanych żądań pracowników… Słyszałem, że krąży opinia, iż obecne pokolenie chciałoby siedzieć na facebooku, nie przemęczać się, dużo zarabiać. Jest jednak wiele przypadków, które pokazują, że tak nie jest, szczególnie w mniejszych miastach, w których problem ze znalezieniem pracy jest większy. Tam ludzie są zmotywowani, zaangażowani, chcą coś osiągnąć.

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podlegającego kontroli

Podsumowując: mamy coraz prężniej rozwijający się rynek pracy, mamy potencjalnych pracowników, którzy są mniej lub bardziej zaangażowani. Jakie mieć podejście do pracownika, by był on „rozwojowy”?

Najważniejsza jest elastyczność. Znamy przypadki karier, które nie rozwinęłyby się w naszej firmie, gdyby nie… zmiana stanowiska i obowiązków. Pracują u nas menedżerowie, którzy pracowali w księgowości, a chcieli sprzedawać lub pracowali w sprzedaży, a chcieli nauczyć się księgowości. Czasem warto im to umożliwić. Wszystko zależy od nastawienia i chęci nauki tych osób. Ważne jest też „dawanie szansy” osobom, które dopiero startują na rynku pracy. Od dawna wiadomo, że przysłowiowe „perełki” zdarzają się wśród studentów. To właśnie dlatego mamy dla nich specjalny program stażowy „Talent Certyfikowany”. W tym roku dostaliśmy blisko 300 zgłoszeń. Na pewno część ze stażystów znajdzie u nas stały etat.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA