REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy chcą tworzyć nowe miejsca pracy

Firmy chcą tworzyć nowe miejsca pracy, fot. Fotolia
Firmy chcą tworzyć nowe miejsca pracy, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co czwarta firma chce w tym roku stworzyć nowe miejsca pracy. Tak wynika z najnowszego badania „Plany Pracodawców” przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstand i TNS. Coraz więcej firm pozytywnie ocenia sytuację gospodarczą i dlatego planuje wzrost zatrudnienia. Z drugiej strony coraz trudniej znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Czy to prawda?

Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa Tax Care, firmy która właśnie szuka ponad 300 pracowników.

REKLAMA

REKLAMA


Wśród przedsiębiorców powiało optymizmem. Chcą tworzyć nowe miejsca pracy. Słusznie?

Trudno mi oceniać każdego przedsiębiorcę z osobna, bo każdy ma inną sytuację finansową, ale faktycznie - polscy przedsiębiorcy mają lepsze nastroje, bo gospodarka przyspiesza. To widać, zwłaszcza, gdy rozmawiamy z klientami, a przecież oddziały Tax Care odwiedza miesięcznie blisko 7000 osób. W badaniu, które przeprowadził Instytut Badawczy Randstand poproszono biznesmenów o ocenę ich sytuacji finansowej. Aż 62 proc. osób uznało, że jest dobra, albo bardzo dobra. Z kolei 26 proc. potwierdziło, że chce zatrudnić nowych pracowników w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

To dobre wieści, ale ponoć trudno znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Z jednej strony 2 miliony osób szuka pracy, a z drugiej… co trzeci pracodawca w Polsce nie może znaleźć pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Co Pan na to?

REKLAMA

Czytałem ostatnio ciekawy raport „Niedobór talentów 2014”, który przygotowała firma Infocorp na zlecenie ManpowerGroup. Przebadano 37 tys. firm, w tym blisko 800 z naszego kraju. Problem, o którym rozmawiamy dotyczy ponoć 1/3 przedsiębiorstw. Najczęściej dotyka kraje rozwijające się. W Polsce poszukiwani są przede wszystkim wykwalifikowani pracownicy fizyczni, inżynierowie i operatorzy produkcji, a zaraz za nimi menedżerowie ds. sprzedaży. Inne kraje borykają się ze znalezieniem wykwalifikowanych kierowników wyższego szczebla, pracowników sekretariatów i asystentów. U nas szczęście nie ma z nimi problemu. Ponoć co siódmy przedsiębiorca, który brał udział w badaniu, skarżył się na brak doświadczenia zawodowego u potencjalnych pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rekomendacja jako sposób promocji firmy

A jakie są Wasze spostrzeżenia w tej kwestii? Obecnie prowadzicie rekrutację i chcecie zatrudnić ok. 300 osób. Faktycznie doświadczenie jest najważniejsze?

Tax Care prowadzi stałą rekrutację na różne stanowiska, zarówno te związane ze sprzedażą, jak i księgowością. Oba te obszary wymagają zupełnie różnych umiejętności. Według mnie doświadczenie zawodowe jest ważne, ale nie najważniejsze. Dużo zależy od charakteru kandydata, jego nastawienia do pracy, umiejętności organizacyjnych, chęci nauki. My szukamy osób, które chcą się rozwijać, są nastawione na sukces, zależy im na dobrych efektach pracy. Cieszymy się, gdy dołączają do nas ludzie, którzy prowadziły lub prowadzą swój biznes. Bycie przedsiębiorcą dużo daje. Pozwala poznać mechanizmy, które rządzą tym rynkiem. Przedsiębiorca potrafi rozmawiać z drugim przedsiębiorcą i jest to rozmowa na podobnym poziomie.

Mówi się, że dzisiejsi pracownicy mają wygórowane żądania. Z kolei pracodawcy chcą znaleźć w gąszczu CV tzw. „perełkę”. Czasem wolą szukać dłużej, ale zatrudnić odpowiednią osobę. Co można zrobić, by pracownicy byli bardziej wykwalifikowani?

Przede wszystkim można ich samodzielnie „wykwalifikować”. Tak jak mówiłem, często liczy się nastawienie i chęć rozwoju. Doświadczenie bywa drugorzędne, gdy kandydat ma w sobie „to coś”. W dzisiejszych czasach szkolenie pracowników, oferowanie im możliwości rozwoju, nakreślenie jasnej ścieżki kariery, to jedynie początek, podstawa. Dla pracowników ważne jest też bezpieczeństwo, stabilizacja. To właśnie dlatego, jako firma, wyciągnęliśmy wnioski z przeszłości. Teraz gwarantujemy wszystkim księgowym umowę o pracę, na pełen etat. Wiemy, że to dla nich ważne. Z kolei w sprzedaży pracują u nas zazwyczaj osoby, które już prowadzą swój biznes. Zawieramy z nimi umowę o współpracy, ale dbamy o to, by mieli komfort porównywalny do umowy o pracę: odpowiedni okres wypowiedzenia, stałą podstawę wynagrodzenia, prywatną opiekę medyczną etc. A propos wygórowanych żądań pracowników… Słyszałem, że krąży opinia, iż obecne pokolenie chciałoby siedzieć na facebooku, nie przemęczać się, dużo zarabiać. Jest jednak wiele przypadków, które pokazują, że tak nie jest, szczególnie w mniejszych miastach, w których problem ze znalezieniem pracy jest większy. Tam ludzie są zmotywowani, zaangażowani, chcą coś osiągnąć.

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podlegającego kontroli

Podsumowując: mamy coraz prężniej rozwijający się rynek pracy, mamy potencjalnych pracowników, którzy są mniej lub bardziej zaangażowani. Jakie mieć podejście do pracownika, by był on „rozwojowy”?

Najważniejsza jest elastyczność. Znamy przypadki karier, które nie rozwinęłyby się w naszej firmie, gdyby nie… zmiana stanowiska i obowiązków. Pracują u nas menedżerowie, którzy pracowali w księgowości, a chcieli sprzedawać lub pracowali w sprzedaży, a chcieli nauczyć się księgowości. Czasem warto im to umożliwić. Wszystko zależy od nastawienia i chęci nauki tych osób. Ważne jest też „dawanie szansy” osobom, które dopiero startują na rynku pracy. Od dawna wiadomo, że przysłowiowe „perełki” zdarzają się wśród studentów. To właśnie dlatego mamy dla nich specjalny program stażowy „Talent Certyfikowany”. W tym roku dostaliśmy blisko 300 zgłoszeń. Na pewno część ze stażystów znajdzie u nas stały etat.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA