REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podlegającego kontroli

Prawo, przedsiębiorca / Fot. Fotolia
Prawo, przedsiębiorca / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organów uprawnionych do kontroli prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej jest wiele, najczęściej kontrolującymi organami są Urząd Skarbowy, PIP, ZUS i Inspekcja Sanitarna. Warto wiec znać swoje prawa i powinności w przypadku zaistniałej kontroli.

Lista instytucji, które mogą przeprowadzić kontrolę w firmie jest dość długa. Pierwsze miejsca zajmują na niej Urząd Skarbowy, Państwowa Inspekcja Pracy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Inspekcja Sanitarna. Ale do naszych drzwi mogą też zapukać kontrolerzy z Inspekcji Pożarowej, Izby Handlowej, Urzędu Celnego, Inspekcji Ochrony Środowiska, Inspekcji Transportu Drogowego, czy Urzędu Dozoru Technicznego. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa do firmy może także wkroczyć Policja, organizacje chroniące prawa autorskie (np. ZAIKS) a także inne służby śledcze – Centralne Biuro Antykorupcyjne, Centralne Biuro Śledcze i Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

REKLAMA

Autopromocja

W teorii większość kontroli musi być zapowiedziana listownie, nie później niż 7 dni przed planowaną wizytą. Instytucje kontrolujące mogą jednak powołać się na sytuację zagrożenia życia lub zdrowia czy podejrzenie popełnienia przestępstwa. Niezapowiedziane mogą też być inspekcje dotyczące nieuzasadnionego zwrotu podatku. W przypadku braku zawiadomienia, konieczne jest przedstawienie pisemnego uzasadnienia kontroli.

Uprawnienia organów kontrolujących są bardzo szerokie. Wykonywane obowiązki upoważniają kontrolerów do wejścia do budynków, na grunty i inne posiadłości kontrolowanego. Pozwalają im legitymować osoby, dokonywać spisu majątku. Kontrolujący mogą też żądać okazania ksiąg, akt i wszelkich innych dokumentów związanych z przedmiotem kontroli. Mogą również pobierać próbki towarów.

Wykorzystywanie baz danych osobowych w działalności gospodarczej

Kontrola nie może zakłócać funkcjonowania przedsiębiorstwa, ale to do kontrolowanego należy odpowiednie zorganizowanie miejsca pracy kontrolerów. Ma też obowiązek w wyznaczonym czasie udzielić wszystkich wyjaśnień i dostarczyć wszystkich niezbędnych dokumentów. Może do tych czynności wyznaczyć osobę upoważnioną do współpracy z kontrolerami. Osoba

Dalszy ciąg materiału pod wideo

taka ma prawo być obecna przy wszystkich czynnościach podejmowanych przez kontrolerów.

Czas trwania inspekcji jest ściśle określony przepisami i zależy od wielkości firmy. W mikroprzedsiębiorstwach może ona trwać maksymalnie 12 dni, w dużym przedsiębiorstwie nawet 48 dni.

Przedsiębiorca nie może odmówić wstępu kontrolerom. Jeśli będzie przeszkadzał w przeprowadzeniu kontroli, kontrolerzy mogą wezwać na pomoc policję. Jeśli zdaniem przedsiębiorcy działania kontrolerów wykraczają poza ich kompetencje, przedłużają się lub narażają firmę na straty, może złożyć zażalenie do organu przeprowadzającego badanie. Złożenie skargi skutkuje wstrzymaniem kontroli. Przedsiębiorca może też dochodzić odszkodowania w przypadku gdyby powstały u niego straty związane z kontrolą.

Zawieszenie działalności gospodarczej – obowiązki wobec ZUS

REKLAMA

Inspektorzy mają obowiązek pouczyć kontrolowanego o przysługujących mu możliwościach odwołania. W określonym terminie muszą go powiadomić o wyniku kontroli i swoich postanowieniach z nim związanych. Jeśli dany okres został już skontrolowany i wydano wiążącą decyzję, nie można już przeprowadzać ponownej kontroli tego okresu.

Kontrolowany nie ma obowiązku obecności przy działaniach inspektorów, ale ma do tego prawo. Warto z niego korzystać. Można to zrobić osobiście, lub wyznaczyć pełnomocnika, który będzie za to odpowiedzialny. W dość komfortowej sytuacji są firmy korzystające z usług biur rachunkowych, bo cały ciężar kontroli spada na biuro. To ono najczęściej przyjmuje u siebie kontrolę, udostępnia dokumenty i reprezentuje kontrolowanego.  – wyjaśnia Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Kontrole są przeprowadzane według różnych kryteriów. Wszczynane są na podstawie danych własnych organów (np. deklaracje podatkowe), informacji od policji lub innych organów ścigania. Do firmy może też trafić tzw. kontrola krzyżowa – to kontrola, która dotyczy innej firmy, z którą przedsiębiorca współpracuje. Taka kontrola może sprawdzać jedynie dokumenty związane ze współpracą z danym kontrahentem.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Biuro rachunkowe KPDA Sp. z o.o. od 1998 roku świadczy usługi księgowe oraz szereg różnorodnych usług finansowych. Firma oferuje kompleksową obsługę swoich partnerów. KPDA posiada biura w Katowicach i Gliwicach.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA