REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wady towaru

Kiedy sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wady towaru
Kiedy sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wady towaru

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, iż sprzedawany towar nie jest wolny od wad. W takim przypadku odpowiedzialność z tytułu ich wystąpienia ponosić będzie oczywiście sprzedawca. Niemniej jednak ustawodawca przewiduje szereg sytuacji, w których odpowiedzialność ta może być wyłączona.

Przesłanki wyłączenia odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu wad rzeczy sprzedanej określone zostały w art. 557 Kodeksu cywilnego. Przede wszystkim w sytuacji, gdy przedmiotem sprzedaży była istniejąca już rzecz oznaczona co do tożsamości, to odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi zostaje wyłączona, kiedy kupujący wiedział o tej wadzie już w chwili zawarcia umowy.

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku, gdy sprzedawana była zaś rzecz oznaczona co do gatunku lub rzecz mająca powstać dopiero w przyszłości, to chwilą miarodajną dla oceny odpowiedzialności sprzedawcy jest chwila wydania rzeczy.

Ustawodawca przewiduje, że w sytuacji, gdy kupujący wiedział o konkretnej wadzie, to w sposób dorozumiany zgodził się na nabycie towaru niepełnowartościowego. W konsekwencji zaś uzasadnione staje się wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy z tego tytułu. W miejscu tym należy pamiętać, że odpowiedzialność sprzedawcy nie zostaje wyłączona wtedy, gdy kupujący o wadzie nie wiedział, jednak mógł się o niej z łatwością dowiedzieć bądź powinien się dowiedzieć przy zachowaniu należytej staranności.

W związku z powyższym nie ma zatem znaczenia podział na wady jawne i ukryte. Kluczowe jest więc, iż sprzedawca ponosi odpowiedzialność nie tylko za wady ukryte, ale i za wady jawne, które nie były znane kupującemu, niezależnie od tego, czy o wadach tych nie wiedział z przyczyn przez siebie zawinionych, czy też nie.

Warto również pamiętać, że w przypadku umowy sprzedaży konsumenckiej kupujący chroniony jest w nieco mniejszym zakresie. Mianowicie do wyłączenia odpowiedzialności sprzedawcy dochodzi bowiem nie tylko wtedy, gdy kupujący wiedział o niezgodności towaru z umową, ale również wtedy, gdy oceniając rzecz rozsądnie, powinien był wiedzieć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Idąc dalej należy także pamiętać, że samo obniżenie ceny rzeczy przez sprzedającego nie znosi jego odpowiedzialności za wady tej rzeczy. Powyższe oznacza, że sam fakt promocyjnego zakupu takiej rzeczy nie może prowadzić do wniosku, iż kupujący o danej wadzie wiedział. Kluczowa jest więc realna wiedza kupującego, a nie możliwość powiązania faktu zaniżonej ceny rzeczy z faktem jej wadliwości.

Wiedza kupującego, o której mowa powyżej, musi być przez sprzedawcę wykazana, jeśli ma on uwolnić się od odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Ciężar dowodu spoczywa zatem na sprzedawcy. Dowód taki może polegać na wykazaniu, iż kupujący został poinformowany przez sprzedawcę o istnieniu konkretnej wady. Należy równocześnie pamiętać, że w przypadku sprzedawania nieruchomości sprzedawca nie ma obowiązku wykazania – z uwagi na rękojmię wiary publicznej ksiąg wieczystych – że kupujący wiedział, iż rzecz była obciążona wadą prawną, jeśli obciążenie to zostało w księdze wieczystej ujawnione.

Polecamy: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Kupujący nie może bowiem zasłaniać się nieznajomością wpisów w księdze wieczystej, w tym wpisów dotyczących obciążenia nieruchomości. Analogicznie sprawa wygląda w zakresie ruchomości obciążonych zastawem rejestrowym. W takim przypadku sprzedawca byłby również zwolniony z obowiązku wykazania, że kupujący wiedział o obciążeniu rzeczy sprzedanej zastawem rejestrowym.

Krzysztof Gładych

radca prawny

Kancelaria Radców Prawnych i Doradców Podatkowych

Bernatowicz Komorniczak Mazur sp.p.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA