REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakres prawa dostępu do informacji publicznych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dostęp do informacji publicznej, możliwość zapoznawania się z dokumentami urzędowymi, czy prawo dostępu do posiedzeń organów władzy publicznej, to ważne uprawnienia obywatelskie, przydatne także w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej.

Kwestię tę reguluje art. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznych. Przepis ten, w sposób wyraźny, wskazuje na uprawnienia obywateli (także firm i osób prawnych) do:

Autopromocja

a) uzyskania informacji publicznej, w tym informacji przetworzonej;

b) wglądu do dokumentów urzędowych oraz

c) dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.

Prawo do uzyskania informacji przetworzonej jest ograniczone do przypadków, w których jest to istotne dla interesu publicznego. Ograniczenie to wynika z zasady podporządkowania interesu prywatnego interesowi publicznemu, która ma za zadanie chronić podmioty zobowiązane do udzielenia informacji publicznej przed koniecznością reorganizacji ich struktury i zasad pracy, w przypadku obowiązku przetwarzania posiadanych informacji udzielanych wnioskodawcom dla ich celów prywatnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku pozostałych uprawnień, o których mowa powyżej, prawo to nie podlega już ocenie co do ich zgodności z interesem publicznym.

Dokumenty urzędowe

Następnym uprawnieniem składającym się na prawo do informacji publicznej jest możliwość zapoznawania się z dokumentami urzędowymi. Uprawnienie to warto skonfrontować z uprawnieniem wynikającym z art.61 ust. 2 Konstytucji RP, stanowiącym, iż na prawo do informacji publicznej składa się dostęp do dokumentów, których treść spełnia kryteria określone w jego ust. 1. Rozróżnienie konstytucyjnej i ustawowej regulacji sprowadza się wiec do stosunku pomiędzy zakresami pojęć „dokument” oraz „dokument urzędowy”.

Dokumentem urzędowym jest treść oświadczenia woli lub wiedzy utrwaloną i podpisaną w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy - w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks karny.

Prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dostęp do posiedzeń organów władzy publicznej

Trzecim uprawnieniem wynikającym z analizowanego przepisu jest dostęp do posiedzeń organów władzy publicznej. Przedmiotowy „dostęp” bywa jednak różnie rozumiany. Zdaniem części doktryny  realizacja tego uprawnienia nie oznacza prawa do bezpośredniego udziału w posiedzeniach organów, ale możliwość zapoznania się z ich przebiegiem (przykładowo za pośrednictwem transmisji radiowej lub telewizyjnej).

Odmienne stanowisko prezentuje pozostała część doktryny, według której dostęp ten traktowany powinien być jako prawo wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów wraz ze związaną w tym możliwością rejestracji dźwięku i obrazu. Pogląd ten wydaje się, że należy uznać za słuszny. Pozostaje on bowiem w zgodzie z treścią art.61 ust. 2 Konstytucji RP, zgodnie z którym obywatelowi przysługuje prawo wstępu na posiedzenia organów władzy publicznej.

W przypadku podmiotów innych niż obywatele polscy, a zatem zarówno cudzoziemców, jak i polskich i zagranicznych osób prawnych należałoby przyjąć, że „dostęp do posiedzeń” oznacza prawo do zapoznania się z ich treścią oraz przebiegiem. Kwestię sposobu wykonywania prawa do informacji publicznej, w tym dostępu do posiedzeń organów władzy publicznej, szczegółowo reguluje treść przepisu art. 7 ustawy o dostępie do informacji publicznych.

Warto również pokreślić, iż niezwykle istotny element treści prawa do informacji publicznej wskazano w art. 3 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznych. Mowa tu bowiem o uprawnieniu wnioskodawcy do otrzymania aktualnej informacji, co jednak nie oznacza wyłączenia z zakresu pojęcia informacji publicznej materiałów archiwalnych.

Łukasz Bernatowicz, radca prawny

Krzysztof Gładych, radca prawny

Bernatowicz, Komorniczak, Mazur Radcy Prawni i Doradcy Podatkowi

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cyberbezpieczeństwo w branży TSL – nowe wymogi. Co zmieni unijna dyrektywa NIS 2 od 17 października 2024 roku?

Dyrektywa NIS 2 wymusza na firmach konieczność wdrożenia strategii zarządzania ryzykiem. W praktyce oznacza to, że muszą zabezpieczyć swoje systemy komputerowe, procesy bezpieczeństwa oraz wiedzę swoich pracowników na tyle, by zapewnić funkcjonowanie i odpowiednio szybką reakcję w przypadku ataku hakerskiego. Od 17 października 2024 roku wszystkie kraje członkowskie powinny zaimplementować dyrektywę w swoim systemie prawnym.

Nawet 8%. Lokaty bankowe – oprocentowanie pod koniec maja 2024 r.

Ile wynosi oprocentowanie najlepszych depozytów bankowych pod koniec maja 2024 roku? Jakie odsetki można uzyskać z lokat bankowych i kont oszczędnościowych? Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wzrosło w maju do nieco ponad 5,7%.

ZUS pobrał 4000 zł od wdowy. 20 680,00 zł udziału w emeryturze zmarłego [Mąż nie skorzystał z emerytury]

Wdowa otrzymała wypłatę gwarantowaną 20 680,00 zł (udział w emeryturze zmarłego męża w zakresie subkonta). ZUS pobrał (jako płatnik PIT) 4000 zł i przekazał te pieniądze fiskusowi. ZUS wykonał prawidłowo przepisy podatkowe ustalające podatek na prawie 1/5 płatności. ZUS jest tu tylko pośrednikiem między wdową a fiskusem.

8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych

Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 

Faktura korygująca 2024. Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Nowy sposób organów celno-skarbowych na uszczelnienie wywozu towarów podlegającym sankcjom na Rosję

Oświadczenie producenta o tym, iż wie kto jest kupującym i sprzedającym towar oraz o tym, iż wie, że jego wyprodukowany towar będzie przejeżdżał przez Rosję w tranzycie i zna końcowego użytkownika produktu, ma być narzędziem do ograniczenia wywozu towarów które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady (UE) NR 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Opóźnienia w zapłacie w podatku dochodowym - skutki

Przedsiębiorcy mają wynikający z przepisów podatkowych obowiązek płacenia różnych podatków. W tym także podatków dochodowych: PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych i CIT – podatek dochodowy od osób prawnych (w przypadku np. spółek z o.o. czy akcyjnych). Każde opóźnienie w zapłacie podatku – także podatku dochodowego grozi nie tylko obowiązkiem obliczenia od zaległości podatkowych odsetek ale także odpowiedzialnością karną skarbową. Zaległość podatkowa, to także może być problem pracowników, którzy nie zapłacili podatku dochodowego PIT wynikającego z rocznego zeznania podatkowego.

Wysokość kosztów pracowniczych u seniorów w 2024 r.

Zasady rozliczania pracowniczych kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczą wszystkich pracowników bez względu na ich wiek. Dlatego również pracujący seniorzy, którzy już osiągnęli wiek emerytalny – mimo zwolnienia podatkowego – mają takie same koszty jak inni pracownicy.

Przelewy w Boże Ciało. Jak pracują banki? Kiedy dojdzie przelew?

30 maja, czwartek jest dniem ustawowo wolnym od pracy. Czy system rozliczeniowy Elixir będzie wówczas dostępny? Kiedy najlepiej wysałć przelew, aby doszedł na czas? 

PIT 2024. Koszty uzyskania przychodów (pracownicze), zwykłe, podwyższone, autorskie - kwoty, limity, oświadczenia, praca zdalna

Jakie koszty mogą odliczać pracownicy w 2024 roku? Jakie są koszty zwykłe, a jakie podwyższone? Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) nie daje prawa (co do zasady) pracownikom odliczać od przychodów uzyskanych z tytułu umowy o pracę faktycznie poniesionych kosztów. Pracownicy mają jedynie koszty zryczałtowane w zależności od liczby zawartych umów o pracę i tego, czy pracownik mieszka w miejscowości, której znajduje się zakład pracy, czy w innej miejscowości. Jednak w rozliczeniu rocznym pracownicy mogą uwzględnić faktyczne wydatki na dojazdy do pracy udokumentowane wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.

REKLAMA