Kategorie

Prawo konkurencji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Hotel korzystający z platformy Booking.com może, co do zasady, podnosząc żądanie zaniechania ewentualnego nadużywania pozycji dominującej, pozwać tę spółkę przed sądem państwa członkowskiego siedziby owego hotelu. Pomimo iż zarzucane spółce z Booking.com BV zachowania miały miejsce w ramach stosunku umownego łączącego strony, zastosowanie znajduje przewidziana przez rozporządzenie Bruksela I bis podstawa jurysdykcji szczególnej dla spraw dotyczących czynu niedozwolonego lub czynu podobnego do czynu niedozwolonego.
W dniu 27 czerwca 2017 r. weszła w życie ustawa z 21 kwietnia 2017 r. o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji (Ustawa). Ustawa ta wprowadziła do polskiego systemu prawnego nową instytucję „private enforcement”, czyli indywidualne uprawnienie odszkodowawcze przysługujące podmiotowi poszkodowanemu naruszaniem przez inny podmiot reguł konkurencji obowiązujących na rynku wspólnotowym. Uprawnienie to przysługuje każdemu poszkodowanemu przez podmioty stosujące praktyki ograniczające konkurencję rynkową – tj. zarówno przedsiębiorcom jak i konsumentom. Na mocy nowych przepisów można dochodzić przed sądami cywilnymi roszczeń odszkodowawczych, obejmujących zarówno szkodę rzeczywistą, jak i utracone korzyści.
W ramach realizacji polityki przejrzystości UOKiK wdraża nowe zasady publikowania informacji o wyrokach sądowych. Na stronie Urzędu będą dostępne zarówno informacje o wyrokach, w których sąd podtrzymał linię orzeczniczą Urzędu, jak i tych, w których uwzględnił argumenty odwołujących się przedsiębiorców. Uruchomienie bazy oraz wyszukiwarki wyroków planowane jest na listopad 2015 r.
Konkurencyjność jako rywalizacja podmiotów działających w tej samej branży jest motorem napędzającym gospodarkę i zmuszającym przedsiębiorstwa do pracy. Aby pokonać konkurencję, firma musi wypracować własną, indywidualną i niepowtarzalną strategię funkcjonowania na rynku, dzięki której będzie atrakcyjniejsza od rywali.
Od 18 stycznia br. obowiązują nowe regulacje w prawie ochrony konkurencji i konsumentów. Zmiany wdrażają rozwiązania mające wzmocnić polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uproszczenie i skrócenie procedur, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców.
18 stycznia 2015 r. wejdzie w życie największa nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów od jej uchwalenia w 2007 r. Nowe przepisy, opublikowane 17 lipca 2014 r. zawierają szereg rozwiązań mających usprawnić polski system ochrony konkurencji.
Dostęp do informacji publicznej, możliwość zapoznawania się z dokumentami urzędowymi, czy prawo dostępu do posiedzeń organów władzy publicznej, to ważne uprawnienia obywatelskie, przydatne także w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej.
Częste zmiany w przepisach podatkowych nie służą polskiej gospodarce - to jeden z wniosków, jaki wypływa z najnowszego raportu World Economic Forum o konkurencyjności.
Sieci handlowe narzucają sprzedawcom produktów do ich sklepów dodatkowe opłaty, tzw. opłaty półkowe. Pojawia się pytanie, czy te dodatkowe koszty wejścia na rynek można odzyskać.
Dzięki najnowszym zmianom w Prawie pocztowym prywatni operatorzy pocztowi będą mogli konkurować z Pocztą Polską w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek o wadze maksymalnej do 50 g. Nowe przepisy rozszerzają także definicję usług pocztowych.