REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo konkurencji 2015 - odpowiedzialność osobista członków zarządu

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Prawo konkurencji 2015 - odpowiedzialność osobista członków zarządu
Prawo konkurencji 2015 - odpowiedzialność osobista członków zarządu

REKLAMA

REKLAMA

18 stycznia 2015 r. wejdzie w życie największa nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów od jej uchwalenia w 2007 r. Nowe przepisy, opublikowane 17 lipca 2014 r. zawierają szereg rozwiązań mających usprawnić polski system ochrony konkurencji.

Kary pieniężne dla osób zarządzających przedsiębiorstwem

Najbardziej kontrowersyjną nowością z punktu widzenia przedsiębiorców wydaje się być wprowadzenie możliwości nakładania dotkliwych kar pieniężnych przez Prezesa UOKiK na osoby zarządzające przedsiębiorstwem. Odpowiedzialności takiej będzie podlegać osoba zarządzająca, która przez swoje działanie lub zaniechanie umyślnie dopuściła do naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu porozumień ograniczających konkurencję. Po protestach środowiska przedsiębiorców, zrezygnowano z pierwotnie proponowanej odpowiedzialności również za nieumyślne działania i zaniechania, jednak sama konstrukcja prawna tej odpowiedzialności w dalszym ciągu budzi szereg wątpliwości.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo konkurencji: porównanie międzynarodowe

W 2012 r. Deloitte Legal przeprowadził analizę podobnych rozwiązań funkcjonujących w 14 europejskich państwach, z której wynikało, że w zdecydowanej większości z nich dla odpowiedzialności osób fizycznych wybrano reżim odpowiedzialności karnej, a tylko w czterech odpowiedzialność ta miała charakter administracyjnoprawny. W prawie niemieckim i holenderskim, na których wzorowane mają być polskie regulacje, podstawą odpowiedzialności jest co prawda prawo administracyjne, jednakże w obu tych państwach, inaczej niż w polskiej regulacji, w toku tego postępowania mają zastosowanie zasady, które zbliżają charakterem tę odpowiedzialność do odpowiedzialności za wykroczenia.

Ponadto, zgodnie z nową regulacją rozpatrywanie naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu zawierania porozumień ograniczających konkurencję i odpowiedzialności osoby zarządzającej przedsiębiorstwem będzie miało miejsce w ramach jednego postępowania administracyjnego. Na tym tle powstaje szereg wątpliwości, w szczególności, w jaki sposób będzie realizowana fundamentalna zasada, zgodnie z którą nikt nie ma obowiązku dostarczania dowodów na swoją niekorzyść, w sytuacji gdy osoby reprezentujące podmioty kontrolowane przez organ antymonopolowy są z mocy ustawy zobowiązane do ścisłej współpracy z organem, która to współpraca może jednocześnie dostarczać dowodów te osoby obciążających.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Środki zaradcze w prawie konkurencji

Kolejną nowością jest wprowadzona przez nowelizację instytucja tzw. środków zaradczych (ang. remedies), które polegają na możliwości wskazania przedsiębiorcy przez Prezesa UOKiK w decyzji kończącej postępowanie, jakie działania ma on podjąć w celu usunięcia skutków naruszenia lub zaprzestania niedozwolonej praktyki. Mogą one polegać m.in. na: -obowiązku zmiany umowy, udzielenia licencji, czy obowiązku zapewnienia innym podmiotom towarów lub usług na niedyskryminacyjnych warunkach, przy czym istotne jest, że ustawowy katalog tych środków ma charakter otwarty. Ich celem ma być ułatwienie przedsiębiorcom wykonania decyzji Prezesa UOKiK. Na tym etapie nie sposób jednak nie podzielić obaw przedsiębiorców, że środki zaradcze, stanowiąc poważną ingerencję w swobodę działalności gospodarczej przedsiębiorców, mogą się okazać w praktyce kolejnym rodzajem dolegliwości.

Łagodzenie kar (leniency)

REKLAMA

Zmiany zajdą również w procedurze łagodzenia kar, czyli tzw. leniency. Nowelizacja ustawy wprowadza nową instytucję - leniency plus. Polega ona na możliwości przyznania dodatkowej obniżki kary dla przedsiębiorcy, który dopuścił się niedozwolonej praktyki, lecz zdecydował się ujawnić UOKiK informacje na temat innego, dotychczas nieznanego temu organowi niedozwolonego porozumienia.

Z innych zmian w zakresie porozumień ograniczających konkurencję warto wspomnieć o wprowadzeniu możliwości dobrowolnego poddania się karze w zamian za niewielką, 10% obniżkę kary oraz wydłużeniu – z roku do pięciu lat – okresu „przedawnienia” w sprawie praktyk ograniczających konkurencję.

Kontrola koncentracji

Nowelizacja wprowadza również zmiany w procedurze kontroli koncentracji. Po jej wejściu w życie postępowanie w tym przedmiocie będzie trwało, co do zasady, miesiąc – zamiast dwóch miesięcy obecnie. W przypadku jednak koncentracji skomplikowanych lub wymagających przeprowadzenia badania rynku postępowanie to na mocy decyzji Prezesa UOKiK będzie mogło ulec wydłużeniu o kolejne cztery miesiące.

Wprowadzone zostanie również nowe rozwiązanie umożliwiające Prezesowi UOKiK zawiadomienie przedsiębiorcy o zastrzeżeniach organu co do planowanej koncentracji, na wcześniejszym etapie niż w samej decyzji kończącej to postępowanie, Instytucję zastrzeżeń należy ocenić pozytywnie, gdyż pozwoli ona przedsiębiorcom na szybsze poznanie i ustosunkowanie się do stanowiska urzędu w sprawie planowanej koncentracji.

Warto również wspomnieć, że ustawodawca zdecydował się wprowadzić budzącą kontrowersje instytucję publicznych ostrzeżeń przez Prezesa UOKiK, jeżeli z informacji zgromadzonych przez organ w toku postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów wynika, że istnieje szczególnie uzasadnione podejrzenie, że zachowanie przedsiębiorcy narusza przepis prawa z zakresu ochrony konsumentów oraz może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Podanie do publicznej wiadomości takiego ostrzeżenia będzie następowała w formie postanowienia Prezesa UOKiK.

Co prawda na takie postanowienie przysługiwało będzie zażalenie do sądu, jednakże aktualne wydają się pozostawać obawy przedsiębiorców, że w ramach postepowania odwoławczego sąd badał będzie jedynie fakt zaistnienia „szczególnie uzasadnionego podejrzenia”, nie zaś to czy zagrożenie dla interesów konsumentów obiektywnie wystąpiło ani to jakie skutki takie ogłoszenie może mieć dla przedsiębiorcy? Ponadto, jeżeli obawy organu nie potwierdzą się na dalszym etapie postępowania, nowe regulacje nie przewidują instrumentów gwarantujących przedsiębiorcy sprawne odzyskanie odszkodowania za szkody nim spowodowane, które to szkody mogą w praktyce być znaczące.


Wydaje się, że nowelizacja rzeczywiście może wpłynąć na zwiększenie skuteczności działań UOKiK w zakresie ochrony konkurencji, jednak czas pokaże czy będzie on wykorzystywał swoje nowe narzędzia, zwłaszcza te, które w praktyce stosowania mogą się okazać znaczną dolegliwością dla przedsiębiorców. Wobec powyższego jeszcze istotniejszym staje się przeanalizowanie przez przedsiębiorców możliwości wdrożenia odpowiednich procedur, które pozwoliłyby minimalizować po ich stronie ryzyka wystąpienia naruszeń przepisów o ochronie konkurencji dających podstawę do interwencji organów.

Kontakt :

Tomasz Fiałek
Adwokat, Managing Associate
+48 22 511 07 00
tfialek@deloitteCE.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA