REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)

Subskrybuj nas na Youtube
Tax free, Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)
Tax free, Zwrot VAT dla Podróżnych (e-TAX FREE)

REKLAMA

REKLAMA

Departament Służby Celnej Ministerstwa Finansów przygotował wyjaśnienia dla handlowców i samych podróżnych w zakresie zwrotu podatku VAT za towary zakupione w Polsce i wywożone za granicę przez obywateli krajów spoza UE.

e-TAX FREE Informacja dla handlowców

 Zwrot VAT dla Podróżnych to elektroniczny system przetwarzający dokumenty TAX FREE, na podstawie których obywatele krajów spoza UE mogą otrzymać zwrot podatku VAT za towary zakupione w Polsce i wywożone za granicę.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Właściciele sklepów po założeniu bezpłatnego konta na www.granica.gov.pl/TaxFree mają możliwość zgłoszenia sprzedaży towaru w ramach TAX FREE oraz otrzymania informacji zwrotnej dot. dokumentów TAX FREE wprowadzonych przez siebie do elektronicznego systemu. Korzystanie z e-usługi Służby Celnej czyni handlowców bardziej konkurencyjnymi względem innych sprzedawców i bardziej atrakcyjnymi dla podróżnych korzystających ze zwrotu podatku VAT.

Główne korzyści dla przedsiębiorców korzystających z elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" to także:
- szybki i łatwy dostęp do danych z prowadzonego z wykorzystaniem technologii informatycznej rejestru;
- bezpieczna wymiana informacji między podmiotem a Służbą Celną w sposób zapewniający maksymalną ochronę przed ujawnieniem jej osobom postronnym. Przesyłana przedsiębiorcy informacja jest wiarygodna i stanowi bardzo istotny element w ocenie ryzyka jaką przeprowadza on przed podjęciem decyzji o dokonaniu wypłaty podatku podróżnemu. Możliwość wymiany informacji eliminuje również z obiegu fałszywe dokumenty TAX FREE;
- możliwość bieżącej weryfikacji przedstawianych przez podróżnych dokumentów, która umożliwia wypłatę podatku VAT bez zbędnej zwłoki oraz szybkie wyjaśnianie przypadków spornych.

Korzystanie przez przedsiębiorców z możliwości systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" umożliwia znaczne skrócenie czasu przekraczania granicy przez podróżnego, a to z kolei powoduje wzrost atrakcyjności sprzedawcy wykorzystującego do obsługi swoich kontrahentów nowoczesne narzędzie informatyczne.

REKLAMA

W celu usprawnienia funkcjonowania obrotu towarowego z zagranicą z wykorzystaniem dokumentów TAX FREE Służba Celna umożliwia sprzedawcom dostęp do elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych" na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostęp do systemu na poziomie podstawowym jest możliwy po bezpłatnym założeniu przez sprzedawcę konta w serwisie Służby Celnej www.granica.gov.pl/TaxFree. Dostęp podstawowy zapewnia użytkownikowi możliwość zgłoszenia sprzedaży towaru w ramach TAX FREE oraz zestawienie dokumentów TAX FREE wprowadzonych przez siebie do systemu.

Dostęp do systemu na poziomie rozszerzonym jest możliwy po wypełnieniu i przesłaniu wniosku do Izby Celnej w Białymstoku.

Właściciele sklepów zainteresowani rozszerzonym dostępem do elektronicznego systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych" sprzedawcy mogą takie wnioski przesyłać również z wykorzystaniem tzw. bezpiecznego podpisu lub profilu zaufanego poprzez platformę ePUAP lub platformę Cyfrowego Urzędu Województwa Podlaskiego - http://e-podlaskie.eu/".

Do głównych zalet dostępu rozszerzonego do systemu „Zwrot VAT dla Podróżnych" można zaliczyć możliwość uzyskiwania zestawień wszystkich zarejestrowanych dokumentów TAX FREE przez danego sprzedawcy, weryfikację aktualnego statusu wystawionych dokumentów, bezpieczną wymianę informacji między przedsiębiorcą, a Służbą Celną (m.in. poprzez usługę Web Service) oraz wyeliminowanie przypadków fałszerstw dokumentów TAX FREE.

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

e-TAX FREE Informacja dla podróżnych (obywateli krajów spoza UE)

 Dzięki funkcjonalności systemu podróżny może zarejestrować dokumenty Tax Free uprawniające do wywozu towaru z Unii Europejskiej poprzez stronę internetową www.granica.gov.pl/TaxFree lub za pomocą telefonu komórkowego (specjalny QR Code pozwala smartfonom i innym tego typu urządzeniom na automatyczne rozpoznanie). Korzystanie z systemu jest bezpłatne.

Jeżeli zatem podróżny planuje wywieźć towar zakupiony na terenie Unii Europejskiej przez polskie przejścia graniczne, może wstępnie zarejestrować w systemie „Zwrot VAT dla Podróżnych" posiadane dokumenty TAX FREE, które następnie przedstawi na granicy organom celnym wraz z wywożonym towarem.

Zarejestrowany w ten sposób dokument, trafia bezpośrednio do oddziału  celnego na granicy. Funkcjonariusz celny pobiera zgłoszony dokument z systemu, weryfikuje zgodność towaru oraz dane podróżnego z imiennym dokumentem TAX FREE, po czym potwierdza wywóz. Dzięki temu, czas odprawy celnej związanej z potwierdzeniem wywozu towaru, zmniejsza się do niezbędnego minimum.

Rejestracja dokumentu TAX FREE w systemie jest prosta i szybka. Podróżny ma do wyboru formularze w języku polskim, rosyjskim, niemieckim i angielskim. Jeżeli podróżny nie ma możliwości zarejestrowania dokumentu TAX FREE w systemie, powinien zwrócić się do sprzedawcy, by ten dokonał takiej rejestracji.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF


W przypadku posiadania kilku dokumentów TAX FREE o różnych numerach lub wystawionych przez różnych sprzedawców, formularz należy wypełnić dla każdego z nich osobno. Szczegółowe informacje w języku rosyjskim, angielskim i niemieckim znajdują się w serwisie internetowym systemu „Zwrot VAT dla podróżnych" na stronie www.granica.gov.pl/TaxFree.

W 2013 r. Służba Celna przygotowała kolejne rozwiązania mające na celu usprawnienie ruchu granicznego w tym zakresie. Celnicy na wybranych przejściach granicznych zwiększyli ilość stanowisk, na których obsługują podróżnych, zgłaszających towary w ramach Tax Free, pamiętając także o tych, którzy pieszo przekraczają granicę. Dodatkowo dla osób, które skorzystały z elektronicznej awizacji dokumentów (za pomocą elektronicznego systemu Zwrot VAT dla podróżnych), Służba Celna przygotowała odrębne pasy ruchu.

Dla tych, którzy posiadają dokument tylko w formie papierowej, Służba Celna stworzyła możliwość bezpłatnego dostępu do systemu i rejestracji zakupów na terenie przejścia granicznego jeszcze przed kontrolą celną. Szybkie tempo obsługi, priorytetowa organizacja ruchu oraz preferencyjne traktowanie przesyłek uprzednio zgłoszonych w systemie informatycznym są doceniane przez klientów, którzy dokonują zakupów w Polsce.

Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom podróżni, którzy chcą otrzymać zwrot VAT, są obsługiwani sprawniej. Służba Celna obsługuje ich szybciej i w większej liczbie. Dzięki temu robią oni chętniej w Polsce zakupy co sprzyja rozwojowi gospodarczemu.

Źródło: Departament Służby Celnej Ministerstwa Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA