REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy w zakresie świadczenia usług pocztowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Dzięgielewska
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki najnowszym zmianom w Prawie pocztowym prywatni operatorzy pocztowi będą mogli konkurować z Pocztą Polską w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek o wadze maksymalnej do 50 g. Nowe przepisy rozszerzają także definicję usług pocztowych.

Z początkiem stycznia 2013 r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012, poz. 1529), której podstawowym celem jest liberalizacja rynku usług pocztowych poprzez likwidację monopolu Poczty Polskiej na przyjmowanie i doręczanie przesyłek o masie mniejszej niż 50 g. Ustawa likwiduje również pojęcie operatora publicznego oraz wprowadza nową definicję usługi pocztowej.

REKLAMA

Jak rozliczać koszty usług pocztowych i kurierskich w małej firmie?

Podstawową zmianą wprowadzoną przez nową ustawę jest likwidacja tzw. obszaru zastrzeżonego dla Poczty Polskiej. W dotychczasowym stanie prawnym Poczta Polska była operatorem publicznym, który miał monopol na przyjmowanie i doręczanie przesyłek o masie do 50 g. Natomiast prywatni operatorzy pocztowi, chcący doręczać najlżejsze przesyłki, musieli je obciążać dodatkowymi blaszkami (tak, aby ich masa przekraczała 50 g) lub oferować takie usługi po odpowiednio wyżej cenie.

Zgodnie z ustawą, uprawnienia w zakresie świadczenia usług pocztowych będą uzyskiwane wyłącznie na podstawie wpisu do rejestru operatów pocztowych, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej „UKE”). Oznacza to, że prywatni operatorzy pocztowi będą mogli konkurować z Pocztą Polską w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek o wadze maksymalnej do 50 g, oferując takie usługi po cenie niższej niż narzucona do tej pory 2,5-krotność opłaty oferowanej przez Pocztę Polską.

Jak zmienią się zasady odliczania VAT od samochodu firmowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy zaznaczyć, że liberalizacja rynku usług pocztowych jest skutkiem dostosowania przepisów krajowych do regulacji unijnych, zmierzających do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych. Podstawowym celem likwidacji monopolu Poczty Polskiej jest zwiększenie konkurencyjności na rynku usług pocztowych.  Likwidacja obszaru zastrzeżonego Poczty Polskiej może przyczynić się do pojawienia się większej liczby operatorów pocztowych, a tym samym do podniesienia jakości świadczonych usług pocztowych przy jednoczesnym obniżeniu ich cen, a także podwyższenia standardów w zakresie obsługi klientów. Wprowadzone zmiany mogą więc okazać się korzystne dla wszystkich osób korzystających z usług pocztowych.

 

Kolejną istotną zmianą wprowadzoną przez ustawę jest utrata przez Pocztę Polską statusu operatora publicznego oraz wprowadzenie definicji operatora wyznaczonego obowiązanego do świadczenia tzw. powszechnych usług pocztowych (tzn. najpowszechniejszych usług pocztowych, świadczonych na terytorium całego kraju w sposób jednolity i po przystępnych cenach). Dotychczas wskazane usługi były świadczone przez Pocztę Polską jako operatora publicznego. Zgodnie z przepisami ustawy, operator wyznaczony będzie wybierany w drodze konkursu (w którym będzie mógł wziąć udział każdy operator wpisany do rejestru) na okres 10 lat przez Prezesa UKE. Należy jednak zaznaczyć, że w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy, do pełnienia obowiązków operatora wyznaczonego została powołana Poczta Polska.

Przekazanie kontrahentom kalendarzy z logo firmy - rozliczenie VAT

REKLAMA

Nowa ustawa rozszerzyła także definicję usług pocztowych. W miejsce dotychczasowej definicji obejmującej cały proces postępowania z przesyłką lub drukiem bezadresowym od momentu jej przyjęcia do doręczenia ustawa wprowadziła definicję rozłączną. Oznacza to, że każdy etap postępowania z przesyłką lub drukiem bezadresowym (przyjęcie, sortowanie, przemieszczanie, doręczanie) jest usługą pocztową. Jedynie czynność przemieszczania, jeżeli wykonywana jest samodzielnie (bez pozostałych usług), nie stanowi usługi pocztowej i podlega innym przepisom (usługa przewozowa). Skutkiem wprowadzonej zmiany będzie możliwość specjalizowania się firm działających na rynku pocztowym np. tylko w doręczaniu przesyłek. Większa specjalizacja operatorów pocztowych może natomiast korzystnie wpłynąć na jakość świadczonych przez nich usług, dlatego wskazaną zmianę należy także ocenić pozytywnie z punktu widzenia klientów.

Podsumowując, nowa ustawa zlikwidowała monopol Poczty Polskiej na przyjmowanie i doręczanie przesyłek o masie do 50 g, czego konsekwencją jest zrównanie praw wszystkich operatorów pocztowych. Ponadto, ustawa zlikwidowała pojęcie operatora publicznego na rzecz operatora wyznaczonego, który będzie wybierany na podstawie konkursu przeprowadzonego przez Prezesa UKE. Istotną zmianą jest także rozszerzenie definicji usług pocztowych, co może doprowadzić do większej specjalizacji usług świadczonych na rynku pocztowym. Przedstawione zmiany należy ocenić pozytywnie z punktu widzenia klientów, ponieważ zwiększenie konkurencyjności na rynku może wpłynąć na podwyższenie jakości usług świadczonych przez operatorów pocztowych, a także obniżenie cen takich usług.

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA