REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy kierowców - będą nowe przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Czas pracy kierowców - będą nowe przepisy
Czas pracy kierowców - będą nowe przepisy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz poinformował w czwartek 18 grudnia 2014 r. sejmową komisję infrastruktury, że resort przygotował nowelizacje ustawy o czasie pracy kierowców, która jeszcze przed końcem 2014 roku trafić ma do konsultacji społecznych. Nowelizacja ta zakłada, że minister infrastruktury i rozwoju będzie w rozporządzeniu ustalał wysokość diet i ryczałtów za noclegi dla kierowców. Zmiany wejdą w życie prawdopodobnie w 2015 roku.

Posłowie sejmowej komisja Infrastruktury wysłuchali informacji ministra infrastruktury i rozwoju w sprawie podjętych i koniecznych działań prawnych w związku z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 12 czerwca 2014 roku o prawie kierowców do ryczałtu za nocleg w kabinie pojazdu i skutków, jakie spowoduje dla firm transportowych rozstrzygnięcie sprawy przez Sąd Najwyższy.

REKLAMA

REKLAMA

Sąd Najwyższy w swojej uchwale uznał, że bezpłatny nocleg to nie jest miejsce do spania, a zatem kierowcy może być wypłacony ryczałt z powodu podróży służbowej, mimo, że spał w kabinie swego auta, a nie w hotelu. Oznacza to, że kierowcy mogą się domagać wypłat ryczałtu za nocleg w kabinach pojazdów z tytułu niezapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu.

W konsekwencji roszczeń kierowców, jako wynikających ze stosunku pracy łączącego kierowcę z jego pracodawcą, termin przedawnienia roszczeń liczyć należy na zasadach ogólnych jak dla roszczeń z tytułu świadczonej pracy, czyli trzy lata wstecz.

Poseł Prawa i Sprawiedliwości Piotr Król, który w imieniu grupy posłów wystąpił z wnioskiem o przedstawienie przez MIR informacji w tej sprawie, powiedział, że wyrok Sądu Najwyższego będzie miał negatywne konsekwencje dla przedsiębiorców transportowych, bo może doprowadzić część z nich do upadku. "Działanie tej uchwały jest także niekorzystne dla kierowców. Ponieważ pracodawcy zmieniają systemy wynagrodzenie zgodnie z tą uchwałą" - powiedział. Dodał, że kierowcy w wyniku tych działań będą mniej zarabiać.

REKLAMA

Jego zdaniem w 2010 roku popełniono błąd w ustawie o czasie pracy kierowcy w zakresie definicji podróży służbowej dla kierowcy. Król wyjaśnił, że w tej ustawie kwestie związane z ustaleniem zwrotu kosztów za noclegi dla kierowców ustalono odwołując się do przepisów kodeksu pracy. Według niego przepisy kodeksu pracy nie uwzględniają jednak specyfiki pracy kierowców i "dotyczą pracowników stacjonarnych, którzy podróżują okazjonalnie".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Rynasiewicz powiedział, że resort ma już gotową nowelizację ustawy o czasie pracy kierowców, która zakłada, że to minister infrastruktury i rozwoju będzie w rozporządzeniu ustalał wysokość diet i ryczałtów za noclegi dla kierowców. Jak poinformował, projekt noweli do końca roku powinien trafić do konsultacji społecznych.

Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ "Solidarność" Tadeusz Kucharski powiedział, że związek oczekuje od rządu wprowadzenia "rozwiązań legislacyjnych" nt. wysokości zwrotu kosztów za noclegi. "Obecne rozwiązanie, które traktuje podróż kierowcy, jako podróż służbową, wydaje się nie odpowiadać specyfice pracy kierowców i będzie w naszej ocenie generowało ciągłe wątpliwości natury prawnej i praktycznej" - powiedział Kucharski. (PAP)

Wskaźniki i stawki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA