REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłych rewidentów od 2015 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Zmiany w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłych rewidentów od 2015 roku
Zmiany w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłych rewidentów od 2015 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. zmieni się istotnie postępowanie kwalifikacyjne na biegłych rewidentów. Największa zmiana dotyczy zasad przeprowadzania egzaminu dyplomowego – nowością będzie część pisemna tego egzaminu. Nowe regulacje wyjaśnia dla infor.pl Maciej Chorostkowski, zastępca dyrektora biura Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

W dniu 13 listopada 2014 r. Minister Finansów podpisał nowe rozporządzenie w sprawie postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1611), którego przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. (rozporządzenie zastąpiło obecnie obowiązujące – z 2010 r.). Akt ten jest wynikiem zmiany ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649, z późn. zm.), jaka nastąpiła przepisami ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r. poz. 768).

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy spowodują spore zmiany w stosunku do obecnego kształtu postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów. Poniżej znajduje się podsumowanie najważniejszych z nich.

Do końca 2014 r. istniała możliwość zaliczenia kandydatom na biegłych rewidentów przez Komisję Egzaminacyjną najwyżej kilku spośród 10 egzaminów pisemnych (dotyczyło to zwolnienia kandydata z części egzaminów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym, jeżeli kandydat zdał w tym zakresie egzaminy uniwersyteckie lub równorzędne, a dodatkowo – w przypadku kandydata posiadającego uprawnienia inspektora kontroli skarbowej – zwolnienia z egzaminu z prawa podatkowego).

Natomiast od 1 stycznia 2015 r., na mocy zmienionych przepisów, kandydat będzie mógł być zwolniony - na jego wniosek - przez Komisję Egzaminacyjną:

REKLAMA

  • z wybranych egzaminów, jeżeli zdał w Polsce egzaminy uniwersyteckie lub równorzędne o tym samym zakresie,
  • z wybranych egzaminów – jeżeli zdał egzaminy w ramach postępowania kwalifikacyjnego prowadzonego przez organ uprawniony do nadawania uprawnień biegłego rewidenta w innym państwie UE (a także w Islandii, Lichtensteinie oraz Norwegii, jako że ustawa o biegłych rewidentach „zrównuje” te państwa z krajami należącymi do Unii Europejskiej w tym względzie), a Komisja Egzaminacyjna stwierdzi, że zakres kształcenia zawiera wiedzę teoretyczną pokrywającą się z zakresem wnioskowanego o zwolnienie z egzaminu/ów,
  • ze wszystkich egzaminów, jeżeli kandydat ukończył studia wyższe w Polsce lub zagraniczne studia wyższe uznawane w Polsce za równorzędne, na kierunku, co do którego Komisja Egzaminacyjna stwierdzi, że zakres kształcenia obejmuje wiedzę teoretyczną pokrywającą się z zakresem wszystkich egzaminów (wykaz tych kierunków studiów wyższych będzie miał obowiązek opublikować KIBR na swojej stronie internetowej).

Dodatkowo od 1 stycznia 2015 r. kandydaci na biegłego rewidenta posiadający uprawnienia już nie tylko inspektora kontroli skarbowej, ale także i doradcy podatkowego będą również mieli możliwość bycia zwolnionym z egzaminu z prawa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

W kwestii praktyki oraz aplikacji od początku 2015 r. nastąpią m.in. następujące zmiany:

  • zwolnienie z praktyki będzie również możliwe w sytuacji, gdy kandydat posiada uprawnienia inspektora kontroli skarbowej,
  • aplikacja będzie mogła trwać już nie tylko co najmniej 2 lata (w połączeniu z odbytą wcześniej roczną praktyką), ale także co najmniej 3 lata (bez konieczności odbywania praktyki),
  • będzie możliwość bycia zwolnionym w ogóle z całości aplikacji (obecne przepisy nie przewidują jakichkolwiek możliwości zwolnienia z całości czy nawet jej części), jeżeli kandydat udowodni co najmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie rachunkowości, prawa i finansów (decyzję o spełnieniu tego wymogu podejmować będzie indywidualnie za każdym razem Komisja Egzaminacyjna).

Mając na względzie dotychczas przedstawione przez autora zmiany, nowe uregulowania prawna przewidują tym samym możliwość dla kandydatów na biegłych rewidentów niezdawania żadnych egzaminów pisemnych oraz nieodbywania praktyki i aplikacji.

W myśl nowych przepisów największa zmiana dotyczyć będzie jednak egzaminu dyplomowego. Do końca 2014 r. jest to egzamin przeprowadzany jedynie w formie ustnej (w siedzibie Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie, co akurat się nie zmieni), przed trzema członkami Komisji Egzaminacyjnej (zawsze w obecności przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy) i polega na udzieleniu odpowiedzi na 3 pytania zawarte w jednym z zestawów pytań wylosowanym przez kandydata (kolejność udzielania odpowiedzi należy do kandydata, który ma czas do 30 minut).

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Natomiast od początku 2015 r. egzamin będzie przeprowadzany w formie pisemnej i ustnej, pod nadzorem co najmniej dwóch członków Komisji Egzaminacyjnej (w tym także w obecności przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy), gdzie większość składu egzaminacyjnego stanowić będą osoby posiadające tytuł biegłego rewidenta. Część pisemna egzaminu dyplomowego trwać będzie nie dłużej niż 180 minut, natomiast część ustna nie dłużej niż 30 minut (przerwa pomiędzy częściami nie będzie wliczana do czasu trwania egzaminu).

Część pisemna egzaminu dyplomowego polegać będzie na analizie wybranych zagadnień sprawdzających umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej do samodzielnego i należytego wykonywania zawodu biegłego rewidenta, w tym w szczególności do badania rocznych sprawozdań finansowych oraz rocznych skonsolidowanych sprawozdań finansowych, w zakresie rozpoznawania ryzyka badania, opracowywania strategii badania, wyboru i stosowania właściwych metod i technik w procesie badania sprawozdań finansowych, opracowywania dokumentacji badania sprawozdań finansowych, w tym dokumentacji roboczej, raportu i opinii biegłego rewidenta, a także rozstrzygania zawodowych dylematów etycznych, posługiwania się zawodowym osądem przy rozwiązywaniu zagadnień występujących w działalności gospodarczej, oceny poprawności stosowanych zasad i procedur wewnętrznego systemu kontroli jakości w firmie audytorskiej oraz komunikowania i raportowania.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Z kolei część ustna egzaminu dyplomowego polegać będzie na udzieleniu odpowiedzi na 2 pytania, z czego jedno dotyczyć ma omówienia rozwiązań zaprezentowanych w części pisemnej. W trakcie części ustnej egzaminu dyplomowego kandydat na biegłego rewidenta nie będzie mógł korzystać z przepisów prawa, standardów rachunkowości, standardów rewizji finansowej, uchwał, postanowień, stanowisk, wskazówek Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

Odpowiedzi udzielone w ramach części pisemnej i ustnej będą oceniane z uwzględnieniem poprawności i spójności odpowiedzi oraz umiejętności stosowania przepisów prawa i zasad określanych w standardach wykonywania zawodu biegłego rewidenta. Wynik egzaminu dyplomowego ogłaszany będzie (przez przewodniczącego składu egzaminacyjnego) indywidualnie poszczególnym kandydatom na biegłych rewidentów po zakończeniu egzaminu dyplomowego.

Komplet Podatki 2015

Zmiany w ustawie o biegłych rewidentach spowodują również rozpoczęcie pobierania przez samorząd zawodowy biegłych rewidentów od 1 stycznia 2015 r. następujących opłat za rozpatrzenie wniosków kandydata:

  • o zaliczenie wybranych egzaminów pisemnych,
  • o zaliczenie wszystkich egzaminów pisemnych,
  • o zaliczenie egzaminu z prawa podatkowego (dla kandydatów posiadających uprawnienia inspektora kontroli skarbowej i/lub tytułu doradcy podatkowego).

Na chwilę obecną dokładna wysokość ww. opłat nie jest jeszcze znana (ustalona będzie przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów najpóźniej do końca 2014 r.), ale ustawodawca ograniczył ich wysokość do maksymalnie 2% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłoszonego przez prezesa GUS, za poprzedni rok kalendarzowy (czyli ok. 73,00 zł).

Autorem opracowania jest Maciej Chorostkowski, zastępca dyrektora biura Krajowej Izby Biegłych Rewidentów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA