REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłych rewidentów od 2015 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Zmiany w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłych rewidentów od 2015 roku
Zmiany w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłych rewidentów od 2015 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. zmieni się istotnie postępowanie kwalifikacyjne na biegłych rewidentów. Największa zmiana dotyczy zasad przeprowadzania egzaminu dyplomowego – nowością będzie część pisemna tego egzaminu. Nowe regulacje wyjaśnia dla infor.pl Maciej Chorostkowski, zastępca dyrektora biura Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

W dniu 13 listopada 2014 r. Minister Finansów podpisał nowe rozporządzenie w sprawie postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1611), którego przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. (rozporządzenie zastąpiło obecnie obowiązujące – z 2010 r.). Akt ten jest wynikiem zmiany ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649, z późn. zm.), jaka nastąpiła przepisami ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r. poz. 768).

REKLAMA

Autopromocja

Nowe przepisy spowodują spore zmiany w stosunku do obecnego kształtu postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów. Poniżej znajduje się podsumowanie najważniejszych z nich.

Do końca 2014 r. istniała możliwość zaliczenia kandydatom na biegłych rewidentów przez Komisję Egzaminacyjną najwyżej kilku spośród 10 egzaminów pisemnych (dotyczyło to zwolnienia kandydata z części egzaminów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym, jeżeli kandydat zdał w tym zakresie egzaminy uniwersyteckie lub równorzędne, a dodatkowo – w przypadku kandydata posiadającego uprawnienia inspektora kontroli skarbowej – zwolnienia z egzaminu z prawa podatkowego).

Natomiast od 1 stycznia 2015 r., na mocy zmienionych przepisów, kandydat będzie mógł być zwolniony - na jego wniosek - przez Komisję Egzaminacyjną:

  • z wybranych egzaminów, jeżeli zdał w Polsce egzaminy uniwersyteckie lub równorzędne o tym samym zakresie,
  • z wybranych egzaminów – jeżeli zdał egzaminy w ramach postępowania kwalifikacyjnego prowadzonego przez organ uprawniony do nadawania uprawnień biegłego rewidenta w innym państwie UE (a także w Islandii, Lichtensteinie oraz Norwegii, jako że ustawa o biegłych rewidentach „zrównuje” te państwa z krajami należącymi do Unii Europejskiej w tym względzie), a Komisja Egzaminacyjna stwierdzi, że zakres kształcenia zawiera wiedzę teoretyczną pokrywającą się z zakresem wnioskowanego o zwolnienie z egzaminu/ów,
  • ze wszystkich egzaminów, jeżeli kandydat ukończył studia wyższe w Polsce lub zagraniczne studia wyższe uznawane w Polsce za równorzędne, na kierunku, co do którego Komisja Egzaminacyjna stwierdzi, że zakres kształcenia obejmuje wiedzę teoretyczną pokrywającą się z zakresem wszystkich egzaminów (wykaz tych kierunków studiów wyższych będzie miał obowiązek opublikować KIBR na swojej stronie internetowej).

Dodatkowo od 1 stycznia 2015 r. kandydaci na biegłego rewidenta posiadający uprawnienia już nie tylko inspektora kontroli skarbowej, ale także i doradcy podatkowego będą również mieli możliwość bycia zwolnionym z egzaminu z prawa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

W kwestii praktyki oraz aplikacji od początku 2015 r. nastąpią m.in. następujące zmiany:

  • zwolnienie z praktyki będzie również możliwe w sytuacji, gdy kandydat posiada uprawnienia inspektora kontroli skarbowej,
  • aplikacja będzie mogła trwać już nie tylko co najmniej 2 lata (w połączeniu z odbytą wcześniej roczną praktyką), ale także co najmniej 3 lata (bez konieczności odbywania praktyki),
  • będzie możliwość bycia zwolnionym w ogóle z całości aplikacji (obecne przepisy nie przewidują jakichkolwiek możliwości zwolnienia z całości czy nawet jej części), jeżeli kandydat udowodni co najmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie rachunkowości, prawa i finansów (decyzję o spełnieniu tego wymogu podejmować będzie indywidualnie za każdym razem Komisja Egzaminacyjna).

Mając na względzie dotychczas przedstawione przez autora zmiany, nowe uregulowania prawna przewidują tym samym możliwość dla kandydatów na biegłych rewidentów niezdawania żadnych egzaminów pisemnych oraz nieodbywania praktyki i aplikacji.

W myśl nowych przepisów największa zmiana dotyczyć będzie jednak egzaminu dyplomowego. Do końca 2014 r. jest to egzamin przeprowadzany jedynie w formie ustnej (w siedzibie Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie, co akurat się nie zmieni), przed trzema członkami Komisji Egzaminacyjnej (zawsze w obecności przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy) i polega na udzieleniu odpowiedzi na 3 pytania zawarte w jednym z zestawów pytań wylosowanym przez kandydata (kolejność udzielania odpowiedzi należy do kandydata, który ma czas do 30 minut).

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Natomiast od początku 2015 r. egzamin będzie przeprowadzany w formie pisemnej i ustnej, pod nadzorem co najmniej dwóch członków Komisji Egzaminacyjnej (w tym także w obecności przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy), gdzie większość składu egzaminacyjnego stanowić będą osoby posiadające tytuł biegłego rewidenta. Część pisemna egzaminu dyplomowego trwać będzie nie dłużej niż 180 minut, natomiast część ustna nie dłużej niż 30 minut (przerwa pomiędzy częściami nie będzie wliczana do czasu trwania egzaminu).

Część pisemna egzaminu dyplomowego polegać będzie na analizie wybranych zagadnień sprawdzających umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej do samodzielnego i należytego wykonywania zawodu biegłego rewidenta, w tym w szczególności do badania rocznych sprawozdań finansowych oraz rocznych skonsolidowanych sprawozdań finansowych, w zakresie rozpoznawania ryzyka badania, opracowywania strategii badania, wyboru i stosowania właściwych metod i technik w procesie badania sprawozdań finansowych, opracowywania dokumentacji badania sprawozdań finansowych, w tym dokumentacji roboczej, raportu i opinii biegłego rewidenta, a także rozstrzygania zawodowych dylematów etycznych, posługiwania się zawodowym osądem przy rozwiązywaniu zagadnień występujących w działalności gospodarczej, oceny poprawności stosowanych zasad i procedur wewnętrznego systemu kontroli jakości w firmie audytorskiej oraz komunikowania i raportowania.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Z kolei część ustna egzaminu dyplomowego polegać będzie na udzieleniu odpowiedzi na 2 pytania, z czego jedno dotyczyć ma omówienia rozwiązań zaprezentowanych w części pisemnej. W trakcie części ustnej egzaminu dyplomowego kandydat na biegłego rewidenta nie będzie mógł korzystać z przepisów prawa, standardów rachunkowości, standardów rewizji finansowej, uchwał, postanowień, stanowisk, wskazówek Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

Odpowiedzi udzielone w ramach części pisemnej i ustnej będą oceniane z uwzględnieniem poprawności i spójności odpowiedzi oraz umiejętności stosowania przepisów prawa i zasad określanych w standardach wykonywania zawodu biegłego rewidenta. Wynik egzaminu dyplomowego ogłaszany będzie (przez przewodniczącego składu egzaminacyjnego) indywidualnie poszczególnym kandydatom na biegłych rewidentów po zakończeniu egzaminu dyplomowego.

Komplet Podatki 2015

Zmiany w ustawie o biegłych rewidentach spowodują również rozpoczęcie pobierania przez samorząd zawodowy biegłych rewidentów od 1 stycznia 2015 r. następujących opłat za rozpatrzenie wniosków kandydata:

  • o zaliczenie wybranych egzaminów pisemnych,
  • o zaliczenie wszystkich egzaminów pisemnych,
  • o zaliczenie egzaminu z prawa podatkowego (dla kandydatów posiadających uprawnienia inspektora kontroli skarbowej i/lub tytułu doradcy podatkowego).

Na chwilę obecną dokładna wysokość ww. opłat nie jest jeszcze znana (ustalona będzie przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów najpóźniej do końca 2014 r.), ale ustawodawca ograniczył ich wysokość do maksymalnie 2% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłoszonego przez prezesa GUS, za poprzedni rok kalendarzowy (czyli ok. 73,00 zł).

Autorem opracowania jest Maciej Chorostkowski, zastępca dyrektora biura Krajowej Izby Biegłych Rewidentów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA