REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okienka kasowe - niższe opłaty za nadzór

MF chce obniżyć tzw. okienkom kasowy opłaty za nadzór / Fot. Fotolia
MF chce obniżyć tzw. okienkom kasowy opłaty za nadzór / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów chce obniżyć tzw. okienkom kasowym opłaty za nadzór. Opłaty z tego tytułu spadną z ponad 1000 zł rocznie do ok. 150 zł. Zdaniem wiceminister finansów Doroty Podedwornej - Tarnowskiej obecny poziom opłat zagraża działalności wielu okienek.

Odpowiednie zmiany przewiduje przygotowany przez resort finansów projekt rozporządzenia w sprawie wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad biurami usług płatniczych. To tzw. okienka kasowe, w których można zapłacić rachunki, czy złożyć przelew. Projekt trafił właśnie do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

Autopromocja

"Dostrzegając problem zbyt wysokich obciążeń z tytułu kosztów nadzoru ponoszonych przez biura usług płatniczych ministerstwo zaproponowało obniżenie stawki opłat na nadzór z poziomu 0,025 proc. do poziomu 0,003 proc. wartości wykonanych w danym roku transakcji płatniczych" - poinformowała PAP Podedworna-Tarnowska.

IFK poleca: Odwrotne obciążenie z limitem dla sprzętu elektronicznego

Jej zdaniem utrzymanie obowiązującej stawki mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której dalsza działalność wielu spośród blisko 1300 działających na Polskim rynku okienek kasowych, byłaby zagrożona, w związku ze zbyt wysokimi obciążeniami finansowymi nałożonymi na te podmioty, w stosunku do skali ich działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

"Sektor biur usług płatniczych to w zdecydowanej większości podmioty prowadzące działalność gospodarczą jako przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, których skala świadczenia usług, jak również rentowność prowadzonej działalności, jest niska" - zaznaczyła. Według wiceminister wskutek zmian obciążenie przeciętnego biura usług płatniczych opłatami wnoszonymi na nadzór powinno spaść z ponad 1000 zł do ok. 150 zł rocznie.

Podedworna-Tarnowska zaznaczyła, że propozycja Ministerstwa Finansów wpisuje się w dotychczasowe działania rządu dotyczące ograniczania barier przedsiębiorczości w Polsce.

W uzasadnieniu do rozporządzenia napisano, że o zagrożeniach w dalszym funkcjonowaniu biur usług płatniczych na polskim rynku, w przypadku braku jakichkolwiek zmian w zakresie stawianych im przepisami prawa wymogów, świadczą m.in. liczne pisma od tych podmiotów. Były one wielokrotnie wysyłane zarówno do resortu finansów, ale także do Prezesa Rady Ministrów, Rzecznika Praw Obywatelskich czy Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Nieodpłatna pomoc prawna od 1 stycznia 2016 r.

Zdaniem MF wąski zakres czynności nadzorczych wykonywanych przez Komisję Nadzoru Finansowego w odniesieniu do okienek kasowych pozwala przyjąć, iż obniżenie opłat za nadzór nad tą grupą podmiotów zapewni sfinansowanie czynności, które Urząd KNF będzie musiał wykonywać. Obecnie nadzór ten polega m.in. na analizie przesyłanych informacji o liczbie i wartości wykonanych przekazów pieniężnych, monitorowaniu terminowości przesyłania danych sprawozdawczych oraz realizacji przekazów pieniężnych, czy kierowaniu zaleceń do biur usług płatniczych. (PAP)

mmu/ malk/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA