REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabezpieczanie zobowiązań i zaległości podatkowych - zmiany od 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zabezpieczanie zobowiązań i zaległości podatkowych - zmiany od 2016 roku
Zabezpieczanie zobowiązań i zaległości podatkowych - zmiany od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe będą mogły od 2016 roku plombować maszyny i samochody od razu przy doręczaniu decyzji o zabezpieczeniu ewentualnych zaległości podatkowych. Liczą na efekt zaskoczenia. Organy będą też mogły szybciej występować o zajęcie środków na koncie podatnika lub wnioskować do sądu o zabezpieczenie hipoteczne.

Ministerstwo Finansów jest przekonane, że takie działania ułatwią walkę z oszustami podatkowymi. Dlatego zaproponowało zmianę ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1619 ze zm.) poprzez dodanie do niej art. 155b par. 1a – przy okazji nowelizacji ordynacji podatkowej i innych ustaw. Nowe zasady miałyby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zabezpieczenie dotyczy tych podatników, co do których nie ma jeszcze 100-proc. pewności, że niewłaściwie rozliczyli daninę. Dopiero po zakończeniu postępowania podatkowego lub kontroli okazuje się, czy rzeczywiście zalegają oni wobec budżetu. – Jeśli jednak fiskus przypuszcza, że uszczuplili podatek, i podejrzewa, że będą mieli problem z jego uregulowaniem, to może już na tym etapie zabezpieczyć ich majątek na poczet ewentualnych roszczeń – wyjaśnia Amelia Górniak z Crido Taxand. W praktyce za zabezpieczenie na majątku podatnika odpowiada naczelnik urzędu skarbowego.

Jak jest dziś

Obecnie jest tak, że najpierw musi im zostać doręczona decyzja o zabezpieczeniu. Dopiero po tym fiskus może wydać i doręczyć odpis zarządzenia o zabezpieczeniu i na tej podstawie położyć rękę na majątku podatnika. – Oznacza to, że potencjalny dłużnik, odebrawszy decyzję o zabezpieczeniu, może mieć czas na ukrycie bądź zbycie składników majątku przed dokonaniem zabezpieczenia tych składników – tłumaczy Grzegorz Maślanko z Grant Thornton. I przyznaje, że często tak się dzieje.

– W praktyce jest tak, że pomiędzy doręczeniem decyzji i wydaniem zarządzenia mija od kilku dni do kilku tygodni, w tym czasie można łatwo wyzbyć się majątku – potwierdza Przemysław Antas z PwC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rezultacie, kiedy organy podatkowe przychodzą dokonać zabezpieczenia, to de facto nie mają już czego zabezpieczać – zauważają eksperci. – Wprawdzie istnieją narzędzia prawne służące odzyskiwaniu składników majątku od nowych właścicieli, ale jest to zadanie trudne. Łatwiej jest temu zapobiegać – stwierdza Grzegorz Maślanko.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Jak będzie od 2016 roku

Zgodnie z projektem organy podatkowe mogłyby jednocześnie doręczać decyzję o zabezpieczeniu i odpisu zarządzenia o zabezpieczenia. W praktyce oznacza to, że gdy podatnik będzie się zapoznawał z tymi dokumentami, urzędnicy będą już zakładać plomby, blokować środki na rachunku bankowym albo wnioskować o wpis na hipotekę.

Byłoby to możliwe w sytuacji, gdy doręczenie odpisu zarządzenia po wcześniejszym doręczeniu decyzji o zabezpieczeniu mogłoby utrudnić lub udaremnić dokonanie zabezpieczenia. Zdaniem Przemysława Antasa fiskus liczy na efekt zaskoczenia. Jest to o tyle ważne, że gdy postępowanie podatkowe lub kontrola zakończą się wydaniem decyzji wymiarowej, to skuteczność tego zabezpieczenia przesądzi o efektywności samej egzekucji. – Ta jednak w praktyce jest niewielka – stwierdza Grzegorz Maślanko. – Wystarczy spojrzeć na straty Skarbu Państwa w samym tylko VAT, które w 2014 r. wyniosły ok. 42 mld zł – wtóruje mu Przemysław Antas.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Są wątpliwości

Eksperci są jednak krytyczni co do propozycji nowej regulacji. – Równoczesne doręczenie decyzji o zabezpieczeniu i zarządzenia ma zależeć od tego, czy istnieje ryzyko, że podatnik będzie utrudniał lub udaremniał dokonanie zabezpieczenia. Nie jest jednak jasne, czy ta okoliczność powinna być udowodniona bądź co najmniej uprawdopodobniona – zauważa Grzegorz Maślanko. Dlatego uważa, że przepis niczego nie ułatwi, a jedynie stanie się zarzewiem nowych sporów pomiędzy organami egzekucyjnymi a potencjalnymi dłużnikami.

Doradcy podatkowi wątpią też, czy zmiana w ogóle może przynieść oczekiwany efekt. Zdaniem Amelii Górniak z Crido Taxand nowelizacja na niewiele się zda, bo oszuści podatkowi, przeciwko którym została wymierzona, działają za pośrednictwem firm słupów, a te nie mają majątku, na którym można by ustanowić zabezpieczenie. – Majątek mają natomiast ci podatnicy, którzy funkcjonują na rynku długie lata i wcale nie zamierzają go wyprzedawać – stwierdza ekspertka.

Tak samo uważa Przemysław Antas. W jego przekonaniu przestępczość podatkowa, czyli kluczowe źródło strat dla Skarbu Państwa, nadal pozostanie poza zasięgiem fiskusa. Ekspert zauważa także, że mimo usprawnienia działań organów egzekucyjnych, każdy kto zechce wyprzedać majątek i w ten sposób uniknąć zapłaty daniny, i tak zdąży to zrobić. – Żeby dokonać zabezpieczenia, trzeba wszcząć wcześniej postępowanie podatkowe lub kontrolę podatkową – przypomina ekspert. I dodaje, że podatnik już na tym etapie wie, że organy podatkowe się nim interesują. W związku z tym może wyprzedać mienie zaraz po wszczęciu kontroli, nie czekając na decyzję czy zabezpieczenie. ©?

Jest lepsze rozwiązanie

Przemysław Antas starszy konsultant PwC:

W moim przekonaniu lepszym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie możliwości zabezpieczania przepadku korzyści z przestępstwa skarbowego (art. 33 kodeksu karnego skarbowego). Zaletą tego trybu jest to, że wyłudzony podatek można zabezpieczyć bez pośredniego ujawniania takiej intencji, jak ma to miejsce w trybie administracyjnym. Sam przepadek jest orzekany wraz ze skazaniem, ale do tego czasu może on być zabezpieczony już w fazie postępowania przygotowawczego, na podstawie postanowienia prokuratora. Co istotne, przepadek jest możliwy nawet wtedy, gdy majątek został przeniesiony na osobę trzecią. Wynika to z domniemań przewidzianych w art. 33 k.k.s. Policja czy wywiad skarbowy powinny przy rozpracowaniu grupy przestępczej (np. z zastosowaniem podsłuchu operacyjnego) dążyć również do ustalenia źródeł majątku, rodzaju aktywów i tego, gdzie środki pieniężne są wytransferowane. Dzięki dobremu rozpracowaniu oraz współpracy pomiędzy organami zwrot wyłudzonego podatku może być skuteczniej zabezpieczony środkami przewidzianymi przez prawo karne niż w trybie administracyjnym.

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji ordynacji podatkowej i niektórych innych ustaw – skierowany do Sejmu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA