REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozstrzyganie wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika - projekt Prezydenta wymaga korekt

Subskrybuj nas na Youtube
Rozstrzyganie wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika - projekt Prezydenta wymaga korekt
Rozstrzyganie wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika - projekt Prezydenta wymaga korekt

REKLAMA

REKLAMA

Zasada rozstrzygania wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika, choć niewyartykułowana wprost w przepisach, już obecnie funkcjonuje w doktrynie i orzecznictwie m.in. Trybunału Konstytucyjnego - mówi PAP ekspertka podatkowa Monika Kanczkowska.

Zaproponowana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego regulacja w tym zakresie nie jest jednoznaczna i sama może prowadzić do istotnych wątpliwości interpretacyjnych; musi zostać przeformułowana - podkreśla.

REKLAMA

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Projekt nowelizacji przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa złożony do Sejmu przez prezydenta Bronisława Komorowskiego zakłada m.in. wprowadzenie do Ordynacji podatkowej artykułu 2a o brzmieniu „Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika". Chodzi tu o wprowadzenie tzw. zasady in dubio pro tributario, która ma pozwolić rozstrzygać wątpliwości w zakresie niejasnych regulacji podatkowych zawsze na korzyść podatników.

"Propozycję Kancelarii Prezydenta należy generalnie ocenić jako dobrą inicjatywę. Mając jednak na uwadze postanowienia Konstytucji RP (art. 84 i 217) i dotychczas obowiązujące przepisy Ordynacji podatkowej (art. 4) należy też zwrócić uwagę, że zasada rozstrzygania wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika, choć niewyartykułowana wprost w przepisach podatkowych, jest już obecnie stosowana w praktyce" - stwierdziła Monika Kanczkowska, ekspertka z Kancelarii Doradztwa Podatkowego FIN-TAX Brygida Jakobschy z Gdańska.

REKLAMA

"Jest to dyrektywa pozaustawowa, wynikająca m.in. z zasad konstytucyjnych. Jest ona powoływana przez doktrynę i sądy. W ostatnim okresie przykładowo Trybunał Konstytucyjny w głośnym wyroku z dnia 18 lipca 2013 r., SK 18/09 wskazał m.in. że: zgodnie z wymogami konstytucyjnymi niejasnych, wieloznacznych regulacji prawnych - nie można interpretować na niekorzyść podatników, przeciwnie - należy wówczas uwzględnić interes podmiotu obowiązanego do świadczeń podatkowych, zasada in dubio pro tributario nakazuje odtworzyć z przepisu taką normę prawną, która uwzględnia interes podatnika, bowiem niejasne regulacje podatkowe nie mogą być interpretowane w duchu zasady przeciwnej, tj. in dubio pro fisco" - wyjaśniła Kanczkowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W doktrynie i orzecznictwie, w tym Trybunału Konstytucyjnego, nie budzi więc wątpliwości, że zasada in dubio pro tributario powinna być wykorzystywana na płaszczyźnie prawa podatkowego. Mimo, że zasada ta obowiązuje w systemie prawa jako dyrektywa wykładni, to w praktyce nie jest ona stosowana powszechnie. Szczególnie nie przyjęła się ona w praktyce stosowania prawa przez organy podatkowe" - dodała prawniczka.

"Zasadnym jest więc, aby reguła rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika została ustanowiona explicite w przepisach ogólnych prawa podatkowego. Zbyt często zapadają bowiem rozstrzygnięcia, szczególnie organów podatkowych, w których przyjmuje się rezultat wykładni niekorzystnej dla podatnika. Ustanowiona explicite zasada in dubio pro tributario byłaby dodatkową wskazówką interpretacyjną, w jaki sposób należy rozstrzygnąć wątpliwości powstające w procesie wykładni podatkowej normy prawnej oraz oznaczałaby konieczność respektowania tej zasady zarówno przez organy podatkowe jak i powszechnie przez sądy administracyjne" - powiedziała.

"Pragnę jednak zwrócić uwagę, że zaproponowana przez Prezydenta regulacja w tym zakresie nie jest jednoznaczna i sama może prowadzić do istotnych wątpliwości interpretacyjnych. Może na przykład zaistnieć problem, co należy rozumieć pod pojęciem +rozstrzygania na korzyść podatnika+, w jakich kategoriach należy tę korzyść oceniać" - mówiła ekspertka. "Niejasne jest także sformułowanie +niedające się usunąć wątpliwości+ - istnieje ryzyko, że organy podatkowe będą podejmować próby obchodzenia tej zasady poprzez stwierdzanie braku istnienia wątpliwości albo stwierdzanie, że wątpliwości wprawdzie są, ale dają się usunąć (oczywiście na niekorzyść podatnika), bo przecież każde wątpliwości da się usunąć w drodze wykładni. Stwierdzenie czy mamy do czynienia z wątpliwościami w tekście prawnym będzie zależało od decyzji organu (zawsze w jakimś stopniu arbitralnej)" - kontynuowała.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

"Wystarczy, że organ uzna, iż nie pojawiają się wątpliwości co do rozumienia regulacji prawnej, a to automatycznie wyłączy przesłankę zastosowania zasady przyjmowania wersji znaczenia normy korzystnej dla podatnika. W polskim prawie istnieje przecież naczelna zasada clara non sunt interpretanda, która polega na tym, że organ nie stosuje reguł interpretacji prawa, gdy tekst prawny nie budzi wątpliwości. Mając to na uwadze w proponowanym brzmieniu prawne usankcjonowanie reguły in dubio pro tributario może stać się wyłącznie wyrazem myślenia życzeniowego i nie zmienić istotnie praktyki stosowania polskiego prawa podatkowego" - powiedziała Kanczkowska.

"Dodatkowo w zaproponowanym przez prezydenta przepisie ograniczono zastosowanie zasady in dubio pro tributario jedynie do stanu prawnego – oznacza to, że podmiot interpretujący powinien wybrać rezultat najbardziej korzystny dla podatnika tylko w przypadku różnych rezultatów wykładni danego przepisu. W doktrynie i orzecznictwie m.in. Trybunału Konstytucyjnego nie budzi zaś wątpliwości, że zasada in dubio pro tributario powinna być wykorzystywana nie tylko na płaszczyźnie wątpliwości prawnych ale i faktycznych" - podkreśliła Monika Kanczkowska. "W procesie stosowania prawa podatkowego wątpliwości pojawiają się bowiem nader często nie tylko w aspekcie regulacji prawnej, ale także w aspekcie ustalenia stanu faktycznego. W mojej opinii funkcją zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika powinna być ochrona podatnika jako takiego, a nie ochrona podatnika tylko przed obciążaniem go konsekwencjami niewłaściwej, nieprecyzyjnej legislacji" - mówiła.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym 2015 – PDF

"Należy stwierdzić, że propozycja wprowadzenia do Ordynacji Podatkowej dyrektywy dotyczącej rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika jest jak najbardziej potrzebna polskiemu prawu podatkowemu. Mimo istnienia tej zasady już obecnie, na co wskazuje doktryna i sądy, jest potrzeba wyraźnego wyartykułowania jej w przepisach podatkowych. Jednakże sformułowana w projekcie prezydenta dyrektywa musi zostać przeformułowana, by sama w sobie nie budziła istotnych wątpliwości interpretacyjnych i rozszerzona na wątpliwości nie tylko prawne, ale i faktyczne. Pozostaje mieć nadzieję, że w tym kierunku zmierzać będzie minister finansów, który, pomimo wcześniejszego krytycznego stanowiska, zapowiedział w ostatnich dniach doprecyzowanie tej zasady i włączenie jej do swojego projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej" - podsumowała Monika Kanczkowska. (PAP)

Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw - przebieg procedury legislacyjnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA