REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozstrzyganie wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika - projekt Prezydenta wymaga korekt

Rozstrzyganie wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika - projekt Prezydenta wymaga korekt
Rozstrzyganie wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika - projekt Prezydenta wymaga korekt

REKLAMA

REKLAMA

Zasada rozstrzygania wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika, choć niewyartykułowana wprost w przepisach, już obecnie funkcjonuje w doktrynie i orzecznictwie m.in. Trybunału Konstytucyjnego - mówi PAP ekspertka podatkowa Monika Kanczkowska.

Zaproponowana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego regulacja w tym zakresie nie jest jednoznaczna i sama może prowadzić do istotnych wątpliwości interpretacyjnych; musi zostać przeformułowana - podkreśla.

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Projekt nowelizacji przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa złożony do Sejmu przez prezydenta Bronisława Komorowskiego zakłada m.in. wprowadzenie do Ordynacji podatkowej artykułu 2a o brzmieniu „Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika". Chodzi tu o wprowadzenie tzw. zasady in dubio pro tributario, która ma pozwolić rozstrzygać wątpliwości w zakresie niejasnych regulacji podatkowych zawsze na korzyść podatników.

"Propozycję Kancelarii Prezydenta należy generalnie ocenić jako dobrą inicjatywę. Mając jednak na uwadze postanowienia Konstytucji RP (art. 84 i 217) i dotychczas obowiązujące przepisy Ordynacji podatkowej (art. 4) należy też zwrócić uwagę, że zasada rozstrzygania wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika, choć niewyartykułowana wprost w przepisach podatkowych, jest już obecnie stosowana w praktyce" - stwierdziła Monika Kanczkowska, ekspertka z Kancelarii Doradztwa Podatkowego FIN-TAX Brygida Jakobschy z Gdańska.

"Jest to dyrektywa pozaustawowa, wynikająca m.in. z zasad konstytucyjnych. Jest ona powoływana przez doktrynę i sądy. W ostatnim okresie przykładowo Trybunał Konstytucyjny w głośnym wyroku z dnia 18 lipca 2013 r., SK 18/09 wskazał m.in. że: zgodnie z wymogami konstytucyjnymi niejasnych, wieloznacznych regulacji prawnych - nie można interpretować na niekorzyść podatników, przeciwnie - należy wówczas uwzględnić interes podmiotu obowiązanego do świadczeń podatkowych, zasada in dubio pro tributario nakazuje odtworzyć z przepisu taką normę prawną, która uwzględnia interes podatnika, bowiem niejasne regulacje podatkowe nie mogą być interpretowane w duchu zasady przeciwnej, tj. in dubio pro fisco" - wyjaśniła Kanczkowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W doktrynie i orzecznictwie, w tym Trybunału Konstytucyjnego, nie budzi więc wątpliwości, że zasada in dubio pro tributario powinna być wykorzystywana na płaszczyźnie prawa podatkowego. Mimo, że zasada ta obowiązuje w systemie prawa jako dyrektywa wykładni, to w praktyce nie jest ona stosowana powszechnie. Szczególnie nie przyjęła się ona w praktyce stosowania prawa przez organy podatkowe" - dodała prawniczka.

"Zasadnym jest więc, aby reguła rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika została ustanowiona explicite w przepisach ogólnych prawa podatkowego. Zbyt często zapadają bowiem rozstrzygnięcia, szczególnie organów podatkowych, w których przyjmuje się rezultat wykładni niekorzystnej dla podatnika. Ustanowiona explicite zasada in dubio pro tributario byłaby dodatkową wskazówką interpretacyjną, w jaki sposób należy rozstrzygnąć wątpliwości powstające w procesie wykładni podatkowej normy prawnej oraz oznaczałaby konieczność respektowania tej zasady zarówno przez organy podatkowe jak i powszechnie przez sądy administracyjne" - powiedziała.

"Pragnę jednak zwrócić uwagę, że zaproponowana przez Prezydenta regulacja w tym zakresie nie jest jednoznaczna i sama może prowadzić do istotnych wątpliwości interpretacyjnych. Może na przykład zaistnieć problem, co należy rozumieć pod pojęciem +rozstrzygania na korzyść podatnika+, w jakich kategoriach należy tę korzyść oceniać" - mówiła ekspertka. "Niejasne jest także sformułowanie +niedające się usunąć wątpliwości+ - istnieje ryzyko, że organy podatkowe będą podejmować próby obchodzenia tej zasady poprzez stwierdzanie braku istnienia wątpliwości albo stwierdzanie, że wątpliwości wprawdzie są, ale dają się usunąć (oczywiście na niekorzyść podatnika), bo przecież każde wątpliwości da się usunąć w drodze wykładni. Stwierdzenie czy mamy do czynienia z wątpliwościami w tekście prawnym będzie zależało od decyzji organu (zawsze w jakimś stopniu arbitralnej)" - kontynuowała.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

"Wystarczy, że organ uzna, iż nie pojawiają się wątpliwości co do rozumienia regulacji prawnej, a to automatycznie wyłączy przesłankę zastosowania zasady przyjmowania wersji znaczenia normy korzystnej dla podatnika. W polskim prawie istnieje przecież naczelna zasada clara non sunt interpretanda, która polega na tym, że organ nie stosuje reguł interpretacji prawa, gdy tekst prawny nie budzi wątpliwości. Mając to na uwadze w proponowanym brzmieniu prawne usankcjonowanie reguły in dubio pro tributario może stać się wyłącznie wyrazem myślenia życzeniowego i nie zmienić istotnie praktyki stosowania polskiego prawa podatkowego" - powiedziała Kanczkowska.

"Dodatkowo w zaproponowanym przez prezydenta przepisie ograniczono zastosowanie zasady in dubio pro tributario jedynie do stanu prawnego – oznacza to, że podmiot interpretujący powinien wybrać rezultat najbardziej korzystny dla podatnika tylko w przypadku różnych rezultatów wykładni danego przepisu. W doktrynie i orzecznictwie m.in. Trybunału Konstytucyjnego nie budzi zaś wątpliwości, że zasada in dubio pro tributario powinna być wykorzystywana nie tylko na płaszczyźnie wątpliwości prawnych ale i faktycznych" - podkreśliła Monika Kanczkowska. "W procesie stosowania prawa podatkowego wątpliwości pojawiają się bowiem nader często nie tylko w aspekcie regulacji prawnej, ale także w aspekcie ustalenia stanu faktycznego. W mojej opinii funkcją zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika powinna być ochrona podatnika jako takiego, a nie ochrona podatnika tylko przed obciążaniem go konsekwencjami niewłaściwej, nieprecyzyjnej legislacji" - mówiła.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym 2015 – PDF

"Należy stwierdzić, że propozycja wprowadzenia do Ordynacji Podatkowej dyrektywy dotyczącej rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika jest jak najbardziej potrzebna polskiemu prawu podatkowemu. Mimo istnienia tej zasady już obecnie, na co wskazuje doktryna i sądy, jest potrzeba wyraźnego wyartykułowania jej w przepisach podatkowych. Jednakże sformułowana w projekcie prezydenta dyrektywa musi zostać przeformułowana, by sama w sobie nie budziła istotnych wątpliwości interpretacyjnych i rozszerzona na wątpliwości nie tylko prawne, ale i faktyczne. Pozostaje mieć nadzieję, że w tym kierunku zmierzać będzie minister finansów, który, pomimo wcześniejszego krytycznego stanowiska, zapowiedział w ostatnich dniach doprecyzowanie tej zasady i włączenie jej do swojego projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej" - podsumowała Monika Kanczkowska. (PAP)

Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw - przebieg procedury legislacyjnej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA