REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wzrasta liczba specjalistów z rachunkowości zarządczej
Wzrasta liczba specjalistów z rachunkowości zarządczej

REKLAMA

REKLAMA

Jak podaje Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA liczba specjalistów zajmujących się rachunkowością zarządczą w naszym kraju w ciągu ostatnich czterech lat zwiększyła się trzykrotnie. Przewiduje się także, że dynamika wzrostu w najbliższych latach powinna utrzymać się na podobnym poziomie. Przedsiębiorcy coraz bardziej doceniają ekspertów zajmujących się analizą danych finansowych i pozafinansowych dotyczących spółki oraz jej otoczenia i wykorzystują ich wiedzę do rozwoju biznesu. Wyspecjalizowana kadra w zakresie rachunkowości zarządczej wpływa na wzrost wartości firmy w długim okresie i sprawdza się szczególnie w czasie kryzysu.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

– Zmiany w zakresie standardów rachunkowości zarządczej w Polsce idą w dobrym kierunku, ale jest jeszcze dużo pracy przed nami – ocenia Jakub Bejnarowicz, szef CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej.

Potrzeba podniesienia standardów rachunkowości zarządczej w Polsce już została dostrzeżona przez pracodawców. Mowa tu zarówno o międzynarodowych firmach działających na Wisłą, jak i krajowych przedsiębiorcach. Wyższe standardy pozwalają w długim okresie na zwiększenie wartości prowadzonego biznesu.

REKLAMA

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Kadra specjalistów ds. rachunkowości zarządczej w Polsce przez ostatnie cztery lata – według naszych danych – wzrosła trzykrotnie i dynamika wzrostu jest wciąż bardzo duża – informuje ekspert.

Polscy specjaliści są bardzo dobrze oceniani przez międzynarodowe firmy działające w Polsce i za granicą. Przedsiębiorcy widzą, że inwestycja w rachunkowość zarządczą jest opłacalna, a zatrudnienie kompetentnego personelu przekłada się na realne korzyści biznesowe.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

– Pomagają oni analizować dane finansowe i pozafinansowe w szybkim czasie. Wykorzystują narzędzia, które są niezbędne w czasie kryzysu czy spowolnienia gospodarczego, do tego, by ciągnąć biznes do przodu – wyjaśnia szef CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej. – Analiza takie jak benchmarking, cost-benefit analysis czy analiza wartości kapitału w długim okresie to jest to, z czego korzystają eksperci ds. rachunkowości zarządczej – wylicza.

Równocześnie widoczny jest trend polegający na współpracy ekspertów z zakresu rachunkowości zarządczej ze specjalistami IT. Efektem jest wdrożenie nowych narzędzi analitycznych, których użycie istotnie wspiera podejmowanie decyzji biznesowych zarówno w krótkim, jak i długim okresie.

Jak specjaliści rachunkowości zarządczej funkcjonują w swoich organizacjach

Bejnarowicz podkreśla, że coraz większa liczba firm korzysta z pomocy wykwalifikowanych ekspertów ds. rachunkowości zarządczej. Wśród nich są m.in. firmy z branży FMCG, sektora outsourcingowego czy konsultingowego.

– Instytut CIMA wraz z amerykańskim instytutem AICPA opracował globalne zasady rachunkowości zarządczej, które były konsultowane na całym świecie, w tym również w Polsce – mówi Jakub Bejnarowicz.

Instytut CIMA i AICPA wspierają specjalistów rachunkowości zarządczej

Inicjatywa Instytutu zyskała w Polsce wsparcie miedzy innymi ze strony Giełdy Papierów Wartościowych czy przedstawicieli Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. W swoje działania specjalistów ds. rachunkowości zarządczej włączają m.in. koncern PKN Orlen oraz sieć spożywcza Piotr i Paweł.

CIMA to międzynarodowy instytut zrzeszający obecnie 227 tys. członków i studentów w ponad 179 krajach świata. W Polsce aktywnie działa w niej przeszło 3 tys. osób. Instytut, przyznając rozpoznawane na całym świecie kwalifikacje, koncentruje się głównie na doskonaleniu umiejętności specjalistów ds. rachunkowości zarządczej, a także na informowaniu o roli informacji zarządczej w procesie kierowania przedsiębiorstwem. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA