REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrasta liczba specjalistów z rachunkowości zarządczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wzrasta liczba specjalistów z rachunkowości zarządczej
Wzrasta liczba specjalistów z rachunkowości zarządczej

REKLAMA

REKLAMA

Jak podaje Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA liczba specjalistów zajmujących się rachunkowością zarządczą w naszym kraju w ciągu ostatnich czterech lat zwiększyła się trzykrotnie. Przewiduje się także, że dynamika wzrostu w najbliższych latach powinna utrzymać się na podobnym poziomie. Przedsiębiorcy coraz bardziej doceniają ekspertów zajmujących się analizą danych finansowych i pozafinansowych dotyczących spółki oraz jej otoczenia i wykorzystują ich wiedzę do rozwoju biznesu. Wyspecjalizowana kadra w zakresie rachunkowości zarządczej wpływa na wzrost wartości firmy w długim okresie i sprawdza się szczególnie w czasie kryzysu.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

Autopromocja

– Zmiany w zakresie standardów rachunkowości zarządczej w Polsce idą w dobrym kierunku, ale jest jeszcze dużo pracy przed nami – ocenia Jakub Bejnarowicz, szef CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej.

Potrzeba podniesienia standardów rachunkowości zarządczej w Polsce już została dostrzeżona przez pracodawców. Mowa tu zarówno o międzynarodowych firmach działających na Wisłą, jak i krajowych przedsiębiorcach. Wyższe standardy pozwalają w długim okresie na zwiększenie wartości prowadzonego biznesu.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Kadra specjalistów ds. rachunkowości zarządczej w Polsce przez ostatnie cztery lata – według naszych danych – wzrosła trzykrotnie i dynamika wzrostu jest wciąż bardzo duża – informuje ekspert.

Polscy specjaliści są bardzo dobrze oceniani przez międzynarodowe firmy działające w Polsce i za granicą. Przedsiębiorcy widzą, że inwestycja w rachunkowość zarządczą jest opłacalna, a zatrudnienie kompetentnego personelu przekłada się na realne korzyści biznesowe.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

– Pomagają oni analizować dane finansowe i pozafinansowe w szybkim czasie. Wykorzystują narzędzia, które są niezbędne w czasie kryzysu czy spowolnienia gospodarczego, do tego, by ciągnąć biznes do przodu – wyjaśnia szef CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej. – Analiza takie jak benchmarking, cost-benefit analysis czy analiza wartości kapitału w długim okresie to jest to, z czego korzystają eksperci ds. rachunkowości zarządczej – wylicza.

Równocześnie widoczny jest trend polegający na współpracy ekspertów z zakresu rachunkowości zarządczej ze specjalistami IT. Efektem jest wdrożenie nowych narzędzi analitycznych, których użycie istotnie wspiera podejmowanie decyzji biznesowych zarówno w krótkim, jak i długim okresie.

Jak specjaliści rachunkowości zarządczej funkcjonują w swoich organizacjach

Bejnarowicz podkreśla, że coraz większa liczba firm korzysta z pomocy wykwalifikowanych ekspertów ds. rachunkowości zarządczej. Wśród nich są m.in. firmy z branży FMCG, sektora outsourcingowego czy konsultingowego.

– Instytut CIMA wraz z amerykańskim instytutem AICPA opracował globalne zasady rachunkowości zarządczej, które były konsultowane na całym świecie, w tym również w Polsce – mówi Jakub Bejnarowicz.

Instytut CIMA i AICPA wspierają specjalistów rachunkowości zarządczej

REKLAMA

Inicjatywa Instytutu zyskała w Polsce wsparcie miedzy innymi ze strony Giełdy Papierów Wartościowych czy przedstawicieli Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. W swoje działania specjalistów ds. rachunkowości zarządczej włączają m.in. koncern PKN Orlen oraz sieć spożywcza Piotr i Paweł.

CIMA to międzynarodowy instytut zrzeszający obecnie 227 tys. członków i studentów w ponad 179 krajach świata. W Polsce aktywnie działa w niej przeszło 3 tys. osób. Instytut, przyznając rozpoznawane na całym świecie kwalifikacje, koncentruje się głównie na doskonaleniu umiejętności specjalistów ds. rachunkowości zarządczej, a także na informowaniu o roli informacji zarządczej w procesie kierowania przedsiębiorstwem. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA