REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
W jaki sposób specjaliści rachunkowości zarządczej funkcjonują w swoich organizacjach?
W jaki sposób specjaliści rachunkowości zarządczej funkcjonują w swoich organizacjach?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z badań przeprowadzonych przez Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) wynika, że organizacje chcące w pełni wykorzystać potencjał specjalistów rachunkowości zarządczej powinny zadbać o sprawny system przepływu informacji w firmie. Warto stawiać także na rozwój kompetencji interpersonalnych pracowników i rozważyć implementację systemu pracy opartej o zasadę „business partnering”.

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

REKLAMA

REKLAMA

Choć debata na temat definicji rachunkowości zarządczej toczy się przynajmniej od lat 80. XX w., teoretycy i praktycy zagadnienia zgadzają się, że specjaliści tej branży powinni pełnić w swoich organizacjach funkcje nie tyle operacyjne, co doradcze. Wg raportu „Rachunkowość zarządcza we wsparciu strategicznych procesów zarządczych” (Management accounting in support of the strategic management process) niezbędne jest do tego zaangażowanie samego specjalisty, który będzie wyrażał chęć włączenia się w strategiczne z punktu widzenia organizacji procesy. Choć wymaga to niezbędnej wiedzy wykraczającej poza zakres zagadnień rachunkowych, takiej jak znajomość problematyki prowadzenia przedsiębiorstwa i informacji z zakresu zarządzania, osoby wykazujące inicjatywę szybciej zdobywają zaufanie zarządów firm, które chętniej angażują je w procesy zarządzania.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej

Jak wynika z badań, większą szansę na pełnienie roli doradczej mają specjaliści rachunkowości zarządczej pracujący w organizacjach funkcjonujących wg modelu „business partnering”, pozwalającemu na swobodną współpracę poszczególnych działów.

REKLAMA

- „Business partnering”, czyli sposób funkcjonowania firm, który szczególna popularność zyskał w czasie kryzysu finansowego z 2007 roku, zakłada bliską współpracę pomiędzy menadżerami wyższego szczebla, reprezentującymi różne departamenty w organizacji. Jak się okazuje, ten model kooperacji wpływa korzystnie na działanie firmy, której pracownicy zyskują świadomość na temat konkretnych operacji dokonywanych w innych działach – zauważa Jakub Bejnarowicz, Szef CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej. – Ma to szczególne znaczenie dla specjalistów rachunkowości zarządczej. Mogą w ten sposób pogłębić swoja wiedzę na temat ich sposobów działania i priorytetów. To także szansa dla menadżerów spoza sfery finansowej, którzy zyskując informacje na temat istoty rachunkowości zarządczej biorą pod uwagę również ten aspekt działalności firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Jak wskazują respondenci, duży wpływ na rozwój i implementację ich kompetencji doradczych ma ustrukturyzowany przepływ informacji na temat organizacji. Zaznaczają, że istotna rolę odgrywa tu wiedza zarówno na tematy finansowe, jak i niezwiązana z tą dziedziną. Wiadomości z zakresu całościowej kondycji firmy pozwalają na regularną aktualizację ich założeń rachunkowych oraz ewaluację dotychczasowych i planowanych działań, czyli zastosowanie metody prognozy „kroczącej”. Czas zaoszczędzony na kompletowaniu informacji z poszczególnych departamentów może zostać przez nich wykorzystany na zoptymalizowanie działania swojej kadry. To niezbędny zabieg, ponieważ jak podkreślają ankietowani, problemem działów rachunkowości zarządczej są ciągłe braki w liczbie pracujących w nich osób.

Co ciekawe, z badań CIMA wynika, że w swojej codziennej pracy specjaliści porzucają bardziej skomplikowane techniki oceny rynku i pozycji własnej organizacji, na rzecz tych „prostszych”. Większość preferuje tradycyjne budżetowanie kapitałowe, bieżące monitorowanie działań konkurencji czy analizę zyskowności klienta firmy. W ograniczonym stopniu wykorzystują także benchmarking.

Wnioski zawarte w raporcie mogą wzbudzić zdziwienie. Warto jednak pamiętać, że rachunkowość zarządcza to także działanie oparte na intuicji. Autorzy badań podkreślają, że respondenci zwracali szczególną uwagę na znaczenie przeczucia, które w połączeniu z ogólną wiedzą biznesową dawały wymierne efekty finansowe. Specjaliści rachunkowości zarządczej muszą podejmować niekiedy ryzyko na podstawie niewielu danych. Jeżeli spojrzeć na liczby, ich działania mogą wydawać się czasem brawurowe, ale w przeważającej części wypadków są opłacalne – komentuje Jakub Bejnarowicz.

Zmiana zasad (polityki) rachunkowości

Usprawnienie działania organizacji w obszarach wskazanych przez uczestników badania wpłynie korzystnie na kondycję firmy, podniesie jej konkurencyjność i pozwoli specjalistom rachunkowości zarządczej efektywniej konsultować strategiczne posunięcia przedsiębiorstw. To także szansa na dokonywanie realnych wycen, rozwój zarówno przedsiębiorstwa, jak i rynku oraz jeszcze większą możliwość opiniowania ewentualnych przejęć i fuzji, czyli dziedzin, w których już teraz doradzają swoim zarządom.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA