REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
W jaki sposób specjaliści rachunkowości zarządczej funkcjonują w swoich organizacjach?
W jaki sposób specjaliści rachunkowości zarządczej funkcjonują w swoich organizacjach?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z badań przeprowadzonych przez Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) wynika, że organizacje chcące w pełni wykorzystać potencjał specjalistów rachunkowości zarządczej powinny zadbać o sprawny system przepływu informacji w firmie. Warto stawiać także na rozwój kompetencji interpersonalnych pracowników i rozważyć implementację systemu pracy opartej o zasadę „business partnering”.

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

REKLAMA

REKLAMA

Choć debata na temat definicji rachunkowości zarządczej toczy się przynajmniej od lat 80. XX w., teoretycy i praktycy zagadnienia zgadzają się, że specjaliści tej branży powinni pełnić w swoich organizacjach funkcje nie tyle operacyjne, co doradcze. Wg raportu „Rachunkowość zarządcza we wsparciu strategicznych procesów zarządczych” (Management accounting in support of the strategic management process) niezbędne jest do tego zaangażowanie samego specjalisty, który będzie wyrażał chęć włączenia się w strategiczne z punktu widzenia organizacji procesy. Choć wymaga to niezbędnej wiedzy wykraczającej poza zakres zagadnień rachunkowych, takiej jak znajomość problematyki prowadzenia przedsiębiorstwa i informacji z zakresu zarządzania, osoby wykazujące inicjatywę szybciej zdobywają zaufanie zarządów firm, które chętniej angażują je w procesy zarządzania.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej

Jak wynika z badań, większą szansę na pełnienie roli doradczej mają specjaliści rachunkowości zarządczej pracujący w organizacjach funkcjonujących wg modelu „business partnering”, pozwalającemu na swobodną współpracę poszczególnych działów.

REKLAMA

- „Business partnering”, czyli sposób funkcjonowania firm, który szczególna popularność zyskał w czasie kryzysu finansowego z 2007 roku, zakłada bliską współpracę pomiędzy menadżerami wyższego szczebla, reprezentującymi różne departamenty w organizacji. Jak się okazuje, ten model kooperacji wpływa korzystnie na działanie firmy, której pracownicy zyskują świadomość na temat konkretnych operacji dokonywanych w innych działach – zauważa Jakub Bejnarowicz, Szef CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej. – Ma to szczególne znaczenie dla specjalistów rachunkowości zarządczej. Mogą w ten sposób pogłębić swoja wiedzę na temat ich sposobów działania i priorytetów. To także szansa dla menadżerów spoza sfery finansowej, którzy zyskując informacje na temat istoty rachunkowości zarządczej biorą pod uwagę również ten aspekt działalności firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Jak wskazują respondenci, duży wpływ na rozwój i implementację ich kompetencji doradczych ma ustrukturyzowany przepływ informacji na temat organizacji. Zaznaczają, że istotna rolę odgrywa tu wiedza zarówno na tematy finansowe, jak i niezwiązana z tą dziedziną. Wiadomości z zakresu całościowej kondycji firmy pozwalają na regularną aktualizację ich założeń rachunkowych oraz ewaluację dotychczasowych i planowanych działań, czyli zastosowanie metody prognozy „kroczącej”. Czas zaoszczędzony na kompletowaniu informacji z poszczególnych departamentów może zostać przez nich wykorzystany na zoptymalizowanie działania swojej kadry. To niezbędny zabieg, ponieważ jak podkreślają ankietowani, problemem działów rachunkowości zarządczej są ciągłe braki w liczbie pracujących w nich osób.

Co ciekawe, z badań CIMA wynika, że w swojej codziennej pracy specjaliści porzucają bardziej skomplikowane techniki oceny rynku i pozycji własnej organizacji, na rzecz tych „prostszych”. Większość preferuje tradycyjne budżetowanie kapitałowe, bieżące monitorowanie działań konkurencji czy analizę zyskowności klienta firmy. W ograniczonym stopniu wykorzystują także benchmarking.

Wnioski zawarte w raporcie mogą wzbudzić zdziwienie. Warto jednak pamiętać, że rachunkowość zarządcza to także działanie oparte na intuicji. Autorzy badań podkreślają, że respondenci zwracali szczególną uwagę na znaczenie przeczucia, które w połączeniu z ogólną wiedzą biznesową dawały wymierne efekty finansowe. Specjaliści rachunkowości zarządczej muszą podejmować niekiedy ryzyko na podstawie niewielu danych. Jeżeli spojrzeć na liczby, ich działania mogą wydawać się czasem brawurowe, ale w przeważającej części wypadków są opłacalne – komentuje Jakub Bejnarowicz.

Zmiana zasad (polityki) rachunkowości

Usprawnienie działania organizacji w obszarach wskazanych przez uczestników badania wpłynie korzystnie na kondycję firmy, podniesie jej konkurencyjność i pozwoli specjalistom rachunkowości zarządczej efektywniej konsultować strategiczne posunięcia przedsiębiorstw. To także szansa na dokonywanie realnych wycen, rozwój zarówno przedsiębiorstwa, jak i rynku oraz jeszcze większą możliwość opiniowania ewentualnych przejęć i fuzji, czyli dziedzin, w których już teraz doradzają swoim zarządom.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA