REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Controlling w MŚP
Controlling w MŚP
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Controlling w przedsiębiorstwie małym i średnim to temat wymagający bardzo dużego doświadczenia i wiedzy dedykowanej dla tego sektora na etapie budowy konkretnych rozwiązań. Aby prawidłowo oceniać i korygować wielkości uzyskane względem żądanych trzeba posiadać mierniki , które odzwierciedlają wartości rzeczywiste.

Niewielka skala takich podmiotów sprawia, że odchylenia nieistotne dla organizacji średnich i dużych w firmach małych ważą na wyniku dając niewłaściwy obraz efektów działalności. Nieumiejętna adaptacja systemów dedykowanych dla działalności  większych rozmiarów powoduje niewielką przydatność takich systemów dla sektora MSP.  

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

Polecamy: Finanse + Controlling – prenumerata

Dodatkową  barierą budowy właściwego modelu dla takich podmiotów jest z reguły szczupłość kadry utrudniająca wielowymiarową rejestrację zdarzeń gospodarczych.

W praktyce wdrożeń takich systemów często odchylenia wyników są na poziomie nieakceptowalnym. Rozliczanie kosztów projektów wymaga wtedy często modyfikacji przyjętych rozwiązań i sprawia problemy ze spójnością działania całego systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem z praktyki wdrożeń w firmach niewielkich rozmiarów może być często prosty model rozliczania centrum wyników jakim jest przedstawiciel handlowy. Wiele prostych i niedrogich systemów controllingowych i rozwiązań BI istniejących na rynku (a na takie z reguły stać przedsiębiorstwa niewielkie) automatycznie pobiera dane – w tym np. wartość amortyzacji lub rat leasingowych dla pojazdów używanych przez handlowców wprost  z systemów księgowych tych firm. W efekcie na przykład pięcioletni pojazd klasy premium jest obciążony zerowym kosztem z tego tytułu a roczny samochód to koszt stanowiący wysokość raty leasingowej –  zwykle ponad tysiąc złotych miesięcznie. Jeżeli pojazd jest na stałe przypisany do centrum wyników to roczny wynik takiego centrum obciążony jest dodatkowym kosztem w wysokości kilkunastu tysięcy złotych co może stanowić istotną wartość dla wypracowanego przez to centrum zysku a więc równie istotną wartość dla oceny tego centrum wyników oraz przyjętego systemu motywacji.

Rozwiązanie tego problemu jest stosunkowo proste – wystarczy zastosowanie właściwego systemu amortyzacji ekonomicznej w miejsce podatkowej. Z pozoru drobna modyfikacja systemu może jednak powodować problemy na przyszłość, system informatyczny to układ naczyń połączonych. Nieumiejętna modyfikacja może naruszyć jego spójność.

Ten oczywisty przykład ilustruje pewną gamę innych, istotniejszych problemów wynikających z automatycznego pobierania danych  z systemów księgowych do systemów BI oraz niedostatecznej pracy przy wdrożeniu i adaptacji systemu dla konkretnego podmiotu. Spedycja, transport , gospodarka magazynowa generują  znacznie większe problemy  przy próbach właściwej oceny efektów działalności gospodarczej  przy użyciu standardowych, prostych systemów controllingowych i rozwiązań BI.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Trzeba dodać, że są to tematy stosunkowo proste do zastosowania właściwych mierników oceny. Prawidłowa ocena przedsiębiorstwa to nie tylko wypracowany wynik netto. Wzrost wartości podmiotu spowodowany  na przykład procesem wdrożenia systemu szkolenia pracowników  jest w systemie księgowym widoczny wyłącznie jako koszt szkoleń obniżający wynik podatkowy przedsiębiorstwa. Właściwe, czyli odpowiednie – a nie wprost przełożenie tego zdarzenia na system motywacji menedżerów jest kolejnym przykładem ilustrującym złożoność zagadnienia prawidłowości oceny efektów ich pracy, a więc w konsekwencji prawidłowości działania systemów controllingowych w przedsiębiorstwie.

REKLAMA

Wdrażanie właściwych procedur, poprawa skuteczności działania organizacji, podnoszenie kwalifikacji pracowników, budowa narzędzi informatycznych wspomagających zarządzanie to często proces kosztowny i długotrwały, który w początkowym okresie generuje koszty równoważone dopiero przez przychody przyszłych okresów.

Zarządy motywowane w oparciu o zbyt uproszczone mierniki koncentrują się często na maksymalizacji wyników krótkookresowych, jeżeli od tych wyników tylko  zależy ich wynagrodzenie. Dlatego przyjęcie i prawidłowe wdrożenie dobrych, dedykowanych dla konkretnej organizacji systemów controllingowych umożliwiających właściwą ocenę wyniku przedsiębiorstwa pozwala na ich zrównoważony rozwój.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA