REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Controlling w MŚP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Controlling w MŚP
Controlling w MŚP
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Controlling w przedsiębiorstwie małym i średnim to temat wymagający bardzo dużego doświadczenia i wiedzy dedykowanej dla tego sektora na etapie budowy konkretnych rozwiązań. Aby prawidłowo oceniać i korygować wielkości uzyskane względem żądanych trzeba posiadać mierniki , które odzwierciedlają wartości rzeczywiste.

Niewielka skala takich podmiotów sprawia, że odchylenia nieistotne dla organizacji średnich i dużych w firmach małych ważą na wyniku dając niewłaściwy obraz efektów działalności. Nieumiejętna adaptacja systemów dedykowanych dla działalności  większych rozmiarów powoduje niewielką przydatność takich systemów dla sektora MSP.  

REKLAMA

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

Polecamy: Finanse + Controlling – prenumerata

Dodatkową  barierą budowy właściwego modelu dla takich podmiotów jest z reguły szczupłość kadry utrudniająca wielowymiarową rejestrację zdarzeń gospodarczych.

REKLAMA

W praktyce wdrożeń takich systemów często odchylenia wyników są na poziomie nieakceptowalnym. Rozliczanie kosztów projektów wymaga wtedy często modyfikacji przyjętych rozwiązań i sprawia problemy ze spójnością działania całego systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem z praktyki wdrożeń w firmach niewielkich rozmiarów może być często prosty model rozliczania centrum wyników jakim jest przedstawiciel handlowy. Wiele prostych i niedrogich systemów controllingowych i rozwiązań BI istniejących na rynku (a na takie z reguły stać przedsiębiorstwa niewielkie) automatycznie pobiera dane – w tym np. wartość amortyzacji lub rat leasingowych dla pojazdów używanych przez handlowców wprost  z systemów księgowych tych firm. W efekcie na przykład pięcioletni pojazd klasy premium jest obciążony zerowym kosztem z tego tytułu a roczny samochód to koszt stanowiący wysokość raty leasingowej –  zwykle ponad tysiąc złotych miesięcznie. Jeżeli pojazd jest na stałe przypisany do centrum wyników to roczny wynik takiego centrum obciążony jest dodatkowym kosztem w wysokości kilkunastu tysięcy złotych co może stanowić istotną wartość dla wypracowanego przez to centrum zysku a więc równie istotną wartość dla oceny tego centrum wyników oraz przyjętego systemu motywacji.

Rozwiązanie tego problemu jest stosunkowo proste – wystarczy zastosowanie właściwego systemu amortyzacji ekonomicznej w miejsce podatkowej. Z pozoru drobna modyfikacja systemu może jednak powodować problemy na przyszłość, system informatyczny to układ naczyń połączonych. Nieumiejętna modyfikacja może naruszyć jego spójność.

Ten oczywisty przykład ilustruje pewną gamę innych, istotniejszych problemów wynikających z automatycznego pobierania danych  z systemów księgowych do systemów BI oraz niedostatecznej pracy przy wdrożeniu i adaptacji systemu dla konkretnego podmiotu. Spedycja, transport , gospodarka magazynowa generują  znacznie większe problemy  przy próbach właściwej oceny efektów działalności gospodarczej  przy użyciu standardowych, prostych systemów controllingowych i rozwiązań BI.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

REKLAMA

Trzeba dodać, że są to tematy stosunkowo proste do zastosowania właściwych mierników oceny. Prawidłowa ocena przedsiębiorstwa to nie tylko wypracowany wynik netto. Wzrost wartości podmiotu spowodowany  na przykład procesem wdrożenia systemu szkolenia pracowników  jest w systemie księgowym widoczny wyłącznie jako koszt szkoleń obniżający wynik podatkowy przedsiębiorstwa. Właściwe, czyli odpowiednie – a nie wprost przełożenie tego zdarzenia na system motywacji menedżerów jest kolejnym przykładem ilustrującym złożoność zagadnienia prawidłowości oceny efektów ich pracy, a więc w konsekwencji prawidłowości działania systemów controllingowych w przedsiębiorstwie.

Wdrażanie właściwych procedur, poprawa skuteczności działania organizacji, podnoszenie kwalifikacji pracowników, budowa narzędzi informatycznych wspomagających zarządzanie to często proces kosztowny i długotrwały, który w początkowym okresie generuje koszty równoważone dopiero przez przychody przyszłych okresów.

Zarządy motywowane w oparciu o zbyt uproszczone mierniki koncentrują się często na maksymalizacji wyników krótkookresowych, jeżeli od tych wyników tylko  zależy ich wynagrodzenie. Dlatego przyjęcie i prawidłowe wdrożenie dobrych, dedykowanych dla konkretnej organizacji systemów controllingowych umożliwiających właściwą ocenę wyniku przedsiębiorstwa pozwala na ich zrównoważony rozwój.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA