REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Controlling w MŚP
Controlling w MŚP
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Controlling w przedsiębiorstwie małym i średnim to temat wymagający bardzo dużego doświadczenia i wiedzy dedykowanej dla tego sektora na etapie budowy konkretnych rozwiązań. Aby prawidłowo oceniać i korygować wielkości uzyskane względem żądanych trzeba posiadać mierniki , które odzwierciedlają wartości rzeczywiste.

Niewielka skala takich podmiotów sprawia, że odchylenia nieistotne dla organizacji średnich i dużych w firmach małych ważą na wyniku dając niewłaściwy obraz efektów działalności. Nieumiejętna adaptacja systemów dedykowanych dla działalności  większych rozmiarów powoduje niewielką przydatność takich systemów dla sektora MSP.  

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

Polecamy: Finanse + Controlling – prenumerata

Dodatkową  barierą budowy właściwego modelu dla takich podmiotów jest z reguły szczupłość kadry utrudniająca wielowymiarową rejestrację zdarzeń gospodarczych.

W praktyce wdrożeń takich systemów często odchylenia wyników są na poziomie nieakceptowalnym. Rozliczanie kosztów projektów wymaga wtedy często modyfikacji przyjętych rozwiązań i sprawia problemy ze spójnością działania całego systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem z praktyki wdrożeń w firmach niewielkich rozmiarów może być często prosty model rozliczania centrum wyników jakim jest przedstawiciel handlowy. Wiele prostych i niedrogich systemów controllingowych i rozwiązań BI istniejących na rynku (a na takie z reguły stać przedsiębiorstwa niewielkie) automatycznie pobiera dane – w tym np. wartość amortyzacji lub rat leasingowych dla pojazdów używanych przez handlowców wprost  z systemów księgowych tych firm. W efekcie na przykład pięcioletni pojazd klasy premium jest obciążony zerowym kosztem z tego tytułu a roczny samochód to koszt stanowiący wysokość raty leasingowej –  zwykle ponad tysiąc złotych miesięcznie. Jeżeli pojazd jest na stałe przypisany do centrum wyników to roczny wynik takiego centrum obciążony jest dodatkowym kosztem w wysokości kilkunastu tysięcy złotych co może stanowić istotną wartość dla wypracowanego przez to centrum zysku a więc równie istotną wartość dla oceny tego centrum wyników oraz przyjętego systemu motywacji.

Rozwiązanie tego problemu jest stosunkowo proste – wystarczy zastosowanie właściwego systemu amortyzacji ekonomicznej w miejsce podatkowej. Z pozoru drobna modyfikacja systemu może jednak powodować problemy na przyszłość, system informatyczny to układ naczyń połączonych. Nieumiejętna modyfikacja może naruszyć jego spójność.

Ten oczywisty przykład ilustruje pewną gamę innych, istotniejszych problemów wynikających z automatycznego pobierania danych  z systemów księgowych do systemów BI oraz niedostatecznej pracy przy wdrożeniu i adaptacji systemu dla konkretnego podmiotu. Spedycja, transport , gospodarka magazynowa generują  znacznie większe problemy  przy próbach właściwej oceny efektów działalności gospodarczej  przy użyciu standardowych, prostych systemów controllingowych i rozwiązań BI.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Trzeba dodać, że są to tematy stosunkowo proste do zastosowania właściwych mierników oceny. Prawidłowa ocena przedsiębiorstwa to nie tylko wypracowany wynik netto. Wzrost wartości podmiotu spowodowany  na przykład procesem wdrożenia systemu szkolenia pracowników  jest w systemie księgowym widoczny wyłącznie jako koszt szkoleń obniżający wynik podatkowy przedsiębiorstwa. Właściwe, czyli odpowiednie – a nie wprost przełożenie tego zdarzenia na system motywacji menedżerów jest kolejnym przykładem ilustrującym złożoność zagadnienia prawidłowości oceny efektów ich pracy, a więc w konsekwencji prawidłowości działania systemów controllingowych w przedsiębiorstwie.

REKLAMA

Wdrażanie właściwych procedur, poprawa skuteczności działania organizacji, podnoszenie kwalifikacji pracowników, budowa narzędzi informatycznych wspomagających zarządzanie to często proces kosztowny i długotrwały, który w początkowym okresie generuje koszty równoważone dopiero przez przychody przyszłych okresów.

Zarządy motywowane w oparciu o zbyt uproszczone mierniki koncentrują się często na maksymalizacji wyników krótkookresowych, jeżeli od tych wyników tylko  zależy ich wynagrodzenie. Dlatego przyjęcie i prawidłowe wdrożenie dobrych, dedykowanych dla konkretnej organizacji systemów controllingowych umożliwiających właściwą ocenę wyniku przedsiębiorstwa pozwala na ich zrównoważony rozwój.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA