REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyzacja procesów konsolidacyjnych w strukturze wielofirmowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 decyzje-IT.pl
decyzje-IT.pl to specjalistyczny, internetowy serwis branży IT, stanowiący centrum wiedzy na temat rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw i organizacji.
Automatyzacja procesów konsolidacyjnych w strukturze wielofirmowej / Fot. Fotolia
Automatyzacja procesów konsolidacyjnych w strukturze wielofirmowej / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie konsolidacji najczęściej kojarzy się z aspektem zarządzania finansami w strukturze wielofirmowej, często grupach kapitałowych. Dotyczy zatem zagadnienia, którego właścicielem są działy finansowe. W zakresie ich obowiązków w strukturach wielofirmowych jest m.in. uzyskanie zgodności z wymaganiami Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF/MSR) oraz Międzynarodowych Standardów Raportowania Finansowego (IFSR), tj. poradzenie sobie m.in. z eliminacją danych dotyczących rozliczeń wzajemnych oraz wynikających z różnic kursowych, z konwersją i/lub przenoszeniem danych, zmianami walut, elastycznym wprowadzaniem korekt, prezentacją raportów i konsolidacji w różnych standardach księgowości, walutach czy formatach danych, automatyczną zmianą różnych postaci danych w zależności o stopnia powiązania w grupie kapitałowej czy strukturze wielofirmowej.

Jednak konsolidacja w strukturze wieloformowej to nie tylko aspekt zarządzania finansami. To również potrzeba podnoszenia efektywności zarządzania logistyką, wymianą informacji, obiegiem dokumentów, strukturami organizacyjnymi i wielu innych. Wraz ze wzrostem globalizacji, ekspansji przedsiębiorstw na inne rynki – często zagraniczne, podnosi się złożoność organizacji oraz kompiluje aspekt zarządzania. Tym samym proces konsolidacji (nie tylko finansowej) staje się coraz bardziej pracochłonnym wyzwaniem – nie tylko dla organizacji konsolidującej, ale również dla organizacji konsolidowanych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przy okazji procesu konsolidacji, organizacje borykają się z wieloma problemami, tj. od organizacji danych i ich przepływu, jakości, rzetelności i terminowości danych, przez ich utrzymanie i kontrolę, aż po znaczące uzależnienie się od działów informatycznych, o których wymaga się wydobywania danych z wielu systemów transakcyjnych, ujednolicenia i obrabiania danych, itp., i to często przez osoby, które nie mają o tym większego pojęcia. Automatyzacja usług konsolidacyjnych w strukturze wielofirmowej.

Wycena przedsiębiorstwa

Aspekt administrowania danymi, tj. utrzymywania i kontroli danych, ich okresowego wyszukiwania, weryfikacji oraz korygowania w wielu przypadkach uniemożliwia osobom odpowiedzialnym za proces konsolidacji na skupieniu się na kwestiach efektywności funkcjonowania organizacji wielofirmowych, a jedynie sprowadza się raportowania wyników na określony moment w czasie, bez możliwości ich rzetelnej i skutecznej analizy w celu podnoszenia efektywności funkcjonowania całej organizacji.

REKLAMA

W tym miejscu należy mocno podkreślić, że problem automatyzacji procesów konsolidacyjnych nie tylko leży po stronie „firmy matki”, która jest motorem procesu i kreatorem rozwiązań, ale również po stronie jednostek zależnych, od których oczekuje konkretnych zachowań oraz danych w określonych formatach, na określony moment w czasie. Przy częstym zjawisku różnic w zaawansowaniu organizacyjnym i informatycznym pomiędzy jednostkami w grupie, problem ujednoliconego sposobu komunikacji, gromadzenia i przetwarzania danych, uzyskania odpowiedniej jakości i prezentacji danych z uwzględnieniem różnic legislacyjnych i walutowych staje się wyjątkowo poważny. Ile bowiem problemów przysparzają organizacjom w procesie konsolidacyjnym np. korekty oraz eliminacje danych (np. eliminacje wewnątrzgrupowe, na kalkulacje udziałów mniejszościowych), nanoszenie poprawek na sprawozdaniach, by zapewniły jednolitość prezentacji raportów w różnych standardach jednostek zależnych obsługę wyłączeń, bilansowanie rozliczeń wzajemnych, księgowanie niezbilansowanych rozliczeń na specjalnych pozycjach, ręczne wprowadzanie zamówień sprzedaży na podstawie zamówień zakupu ze spółek „córek”, wprowadzanie faktur sprzedaży do spółek zależnych, zarządzanie obrotem towarowym i logistycznym – wiedzą tylko one same…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF


Biorąc powyższe pod uwagę, redakcja serwisu internetowego decyzje-IT.pl postanowiła przeprowadzić badanie wśród przedsiębiorstw wielofirmowych, gdzie „spółka matka” posiada swoje „córki” na terenie Polski lub poza jej granicami, pod kątem wykorzystania aplikacji informatycznych do automatyzacji procesów konsolidacyjnych. Zdajemy sobie bowiem sprawę, że skuteczne zautomatyzowanie procesów konsolidacyjnych w organizacjach wieloformowych jest źródłem podnoszenia ich efektowności i konkurencyjności rynkowej. Redakcja chciała sprawdzić na ile, ta oczywista skąd inąd teza, ma swoje potwierdzenie w rzeczywistości polskich przedsiębiorstw.

Pełna treść raportu dostępna bezpłatnie w Strefie Pobrań serwisu Decyzje-IT: http://decyzje-it.pl/strefa-pobran/analizy-i-raporty.html#konsolidacja

O badaniu: Automatyzacja usług konsolidacyjnych w strukturze wielofirmowej, zostało przeprowadzone telefonicznie w okresie od października do grudnia 2014 roku przy okazji organizowania webinarium i polegało na zadaniu pytań ankietowych reprezentantom grupy przedsiębiorstw. Patronatem medialnym webinarium był www.infor.pl.

O serwisie: Serwis Decyzje-IT to specjalistyczny, internetowy serwis branży IT stanowiący centrum wiedzy na temat oprogramowania dla biznesu (m.in. systemów klasy BI i Controlling, BPM, CRM, ERP, Finanse i księgowość, MES, SCM, PLM).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA