REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyzacja procesów konsolidacyjnych w strukturze wielofirmowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 decyzje-IT.pl
decyzje-IT.pl to specjalistyczny, internetowy serwis branży IT, stanowiący centrum wiedzy na temat rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw i organizacji.
Automatyzacja procesów konsolidacyjnych w strukturze wielofirmowej / Fot. Fotolia
Automatyzacja procesów konsolidacyjnych w strukturze wielofirmowej / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie konsolidacji najczęściej kojarzy się z aspektem zarządzania finansami w strukturze wielofirmowej, często grupach kapitałowych. Dotyczy zatem zagadnienia, którego właścicielem są działy finansowe. W zakresie ich obowiązków w strukturach wielofirmowych jest m.in. uzyskanie zgodności z wymaganiami Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF/MSR) oraz Międzynarodowych Standardów Raportowania Finansowego (IFSR), tj. poradzenie sobie m.in. z eliminacją danych dotyczących rozliczeń wzajemnych oraz wynikających z różnic kursowych, z konwersją i/lub przenoszeniem danych, zmianami walut, elastycznym wprowadzaniem korekt, prezentacją raportów i konsolidacji w różnych standardach księgowości, walutach czy formatach danych, automatyczną zmianą różnych postaci danych w zależności o stopnia powiązania w grupie kapitałowej czy strukturze wielofirmowej.

Jednak konsolidacja w strukturze wieloformowej to nie tylko aspekt zarządzania finansami. To również potrzeba podnoszenia efektywności zarządzania logistyką, wymianą informacji, obiegiem dokumentów, strukturami organizacyjnymi i wielu innych. Wraz ze wzrostem globalizacji, ekspansji przedsiębiorstw na inne rynki – często zagraniczne, podnosi się złożoność organizacji oraz kompiluje aspekt zarządzania. Tym samym proces konsolidacji (nie tylko finansowej) staje się coraz bardziej pracochłonnym wyzwaniem – nie tylko dla organizacji konsolidującej, ale również dla organizacji konsolidowanych.

REKLAMA

Autopromocja

Przy okazji procesu konsolidacji, organizacje borykają się z wieloma problemami, tj. od organizacji danych i ich przepływu, jakości, rzetelności i terminowości danych, przez ich utrzymanie i kontrolę, aż po znaczące uzależnienie się od działów informatycznych, o których wymaga się wydobywania danych z wielu systemów transakcyjnych, ujednolicenia i obrabiania danych, itp., i to często przez osoby, które nie mają o tym większego pojęcia. Automatyzacja usług konsolidacyjnych w strukturze wielofirmowej.

Wycena przedsiębiorstwa

Aspekt administrowania danymi, tj. utrzymywania i kontroli danych, ich okresowego wyszukiwania, weryfikacji oraz korygowania w wielu przypadkach uniemożliwia osobom odpowiedzialnym za proces konsolidacji na skupieniu się na kwestiach efektywności funkcjonowania organizacji wielofirmowych, a jedynie sprowadza się raportowania wyników na określony moment w czasie, bez możliwości ich rzetelnej i skutecznej analizy w celu podnoszenia efektywności funkcjonowania całej organizacji.

W tym miejscu należy mocno podkreślić, że problem automatyzacji procesów konsolidacyjnych nie tylko leży po stronie „firmy matki”, która jest motorem procesu i kreatorem rozwiązań, ale również po stronie jednostek zależnych, od których oczekuje konkretnych zachowań oraz danych w określonych formatach, na określony moment w czasie. Przy częstym zjawisku różnic w zaawansowaniu organizacyjnym i informatycznym pomiędzy jednostkami w grupie, problem ujednoliconego sposobu komunikacji, gromadzenia i przetwarzania danych, uzyskania odpowiedniej jakości i prezentacji danych z uwzględnieniem różnic legislacyjnych i walutowych staje się wyjątkowo poważny. Ile bowiem problemów przysparzają organizacjom w procesie konsolidacyjnym np. korekty oraz eliminacje danych (np. eliminacje wewnątrzgrupowe, na kalkulacje udziałów mniejszościowych), nanoszenie poprawek na sprawozdaniach, by zapewniły jednolitość prezentacji raportów w różnych standardach jednostek zależnych obsługę wyłączeń, bilansowanie rozliczeń wzajemnych, księgowanie niezbilansowanych rozliczeń na specjalnych pozycjach, ręczne wprowadzanie zamówień sprzedaży na podstawie zamówień zakupu ze spółek „córek”, wprowadzanie faktur sprzedaży do spółek zależnych, zarządzanie obrotem towarowym i logistycznym – wiedzą tylko one same…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF


Biorąc powyższe pod uwagę, redakcja serwisu internetowego decyzje-IT.pl postanowiła przeprowadzić badanie wśród przedsiębiorstw wielofirmowych, gdzie „spółka matka” posiada swoje „córki” na terenie Polski lub poza jej granicami, pod kątem wykorzystania aplikacji informatycznych do automatyzacji procesów konsolidacyjnych. Zdajemy sobie bowiem sprawę, że skuteczne zautomatyzowanie procesów konsolidacyjnych w organizacjach wieloformowych jest źródłem podnoszenia ich efektowności i konkurencyjności rynkowej. Redakcja chciała sprawdzić na ile, ta oczywista skąd inąd teza, ma swoje potwierdzenie w rzeczywistości polskich przedsiębiorstw.

Pełna treść raportu dostępna bezpłatnie w Strefie Pobrań serwisu Decyzje-IT: http://decyzje-it.pl/strefa-pobran/analizy-i-raporty.html#konsolidacja

O badaniu: Automatyzacja usług konsolidacyjnych w strukturze wielofirmowej, zostało przeprowadzone telefonicznie w okresie od października do grudnia 2014 roku przy okazji organizowania webinarium i polegało na zadaniu pytań ankietowych reprezentantom grupy przedsiębiorstw. Patronatem medialnym webinarium był www.infor.pl.

O serwisie: Serwis Decyzje-IT to specjalistyczny, internetowy serwis branży IT stanowiący centrum wiedzy na temat oprogramowania dla biznesu (m.in. systemów klasy BI i Controlling, BPM, CRM, ERP, Finanse i księgowość, MES, SCM, PLM).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA