REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Controlling i rachunkowość zarządcza
Controlling i rachunkowość zarządcza
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność , tworzący nowy podmiot muszą rejestrować zdarzenia gospodarcze zgodnie z ustawą o rachunkowości i innymi aktami prawnymi regulującymi te kwestie. Często w początkowej fazie działalności zlecają ewidencję tych zdarzeń podmiotom zewnętrznym, kancelariom podatkowym i biurom rachunkowym.

We wstępnej  fazie działalności  zwykle do rejestracji i przetwarzania danych wystarcza arkusz kalkulacyjny. Wraz ze wzrostem skali działalności pojawia się potrzeba wykorzystania bardziej złożonych narzędzi i systemów wspomagających zarządzanie – systemu BI i controllingu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

Polecamy: Finanse + Controlling – prenumerata

Definicje i przedmiot controllingu są dostępne w literaturze przedmiotu, tutaj chciałbym przekazać początkującym przedsiębiorcom kilka praktycznych uwag, które pomogą im ustrzec się błędów często popełnianych w początkowym stadium organizacji.

REKLAMA

Wraz ze wzrostem skali działalności  przedsiębiorcom zaczyna brakować czasu, organizacja zaczyna funkcjonować z mniejszą sprawnością, w naturalny sposób pojawia się potrzeba skuteczniejszego zarządzania danymi i automatyzacji procesów obróbki danych. Przedsiębiorcy wtedy dopiero zaczynają doceniać rangę tych danych, rangę informacji, które gromadzą. Często dopiero na tym etapie zwracają się o poradę do specjalistów i dowiadują się, że część informacji już bezpowrotnie utracili. Można je odzyskać, ale trzeba iście benedyktyńskiej pracy, aby uzyskać zadowalające efekty. Oczywiście taka sytuacja jest charakterystyczna z reguły  dla przedsiębiorstw z grupy małych i średnich nie działających w systemach franszyzowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie dokumenty sprawdza biegły rewident podczas badania sprawozdania

 Co zrobić, aby nie angażując zbytnio środków w początkowym okresie działalności ustrzec się błędów i bezpowrotnie nie utracić cennych danych? Systemy BI i bardziej wyrafinowane narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie są zwykle w momencie rozpoczynania działalności niedostępne głównie z powodu ich ceny, ale też braku wiedzy i umiejętności obsługi tych narzędzi.

 Rozwiązaniem w tej fazie rozwoju może być budowa właściwej struktury organizacji i zakładowego planu kont zarządczych uwzględniających scenariusze rozwoju i docelowy kształtu struktury organizacji. Jest to bardzo ważny proces, fundament, na którym można będzie zbudować w przyszłości system BI i wdrożyć narzędzia controllingowe w przedsiębiorstwie. Pozwoli też na dokonywanie właściwego opisu zdarzeń gospodarczych, który w przyszłości pozwoli na wygenerowanie raportów zawierających dane historyczne istotne dla podejmowanych na przyszłość decyzji. Pozwoli też na właściwą rejestracje istotnych zdarzeń, które z punktu widzenia ustawy o rachunkowości w ogóle nie wymagają rejestracji ( np. zapytań ofertowych, rejestracji kosztów dla miejsca ich powstania itp.) Warto na tym etapie zainwestować stosunkowo niewielkie środki – da to w przyszłości duże oszczędności i pozwoli zoptymalizować decyzje o wyborze właściwych, dopasowanych do rodzaju i skali działalności  narzędzi wspomagających zarządzanie organizacją. Pozwoli też znacząco obniżyć koszt i usprawnić proces wdrożenia narzędzi, o których mowa.

Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej stosowane w Polsce

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA