REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

26 sposobów na uratowanie spółki, czyli międzynarodowy finał CIMA 2015

finał CIMA 2015 Global Business Challenge
finał CIMA 2015 Global Business Challenge

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszym tygodniu sierpnia Warszawa stała się międzynarodową stolicą rachunkowości zarządczej. Wśród 26 drużyn, które zjechały w dniach 3-7 sierpnia do Polski, najlepsze okazały się te reprezentujące kontynent azjatycki – pierwsze miejsce przypadło Singapurowi, drugie Indiom, a trzecie Filipinom. Zmagania przyszłych specjalistów rachunkowości zarządczej oceniało jury, w skład którego weszli przedstawiciele m.in. holdingu Barclays, Shell, Deloitte, Unilever, PKN ORLEN czy Infosys BPO Poland.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

Autopromocja

Uczestnicy konkursu stanęli przed niełatwym zadaniem zaprezentowania swoich rekomendacji dla fikcyjnej spółki z sektora naftowego i paliwowego, która w krótkim czasie musiała zmierzyć się z nieuczciwym partnerem outsourcingowym, wahaniami cen na rynku paliwowym i niepokojami społecznymi. Sytuację utrudniała dodatkowo choroba dyrektora finansowego spółki i aktywne protesty ze strony środowisk proekologicznych. Żeby zabezpieczyć funkcjonowanie firmy trzeba było podjąć radykalne kroki, nie tylko związane ze strategią finansową przedsiębiorstwa, ale również obejmujące działania prawne i etyczne. Aby wybrnąć z sytuacji, uczestnicy konkursu musieli zastanowić się, jak globalne rynkowe trendy wpłyną na sytuację firmy, jakie są perspektywy rozwoju sektora i czy warto w nim w ogóle pozostawać. Reprezentanci sześciu krajów, którzy zdaniem jury najlepiej poradzili sobie z zadaniem, przeszli do drugiego etapu. Studenci z Nowej Zelandii, Indii, Filipin, Singapuru, Wielkiej Brytanii i Sri Lanki otrzymali jedynie trzy godziny na przygotowanie rekomendacji opartych o dodatkowe informacje na temat kondycji spółki. Autorami analizy, która w największym stopniu przekonała jury, okazali się reprezentanci Singapuru.   

Rachunkowość zarządcza coraz popularniejsza w Polsce

Rachunkowość zarządcza to dziedzina, która coraz większą popularność zyskuje również w naszym kraju. Jej specjaliści w praktyce wykorzystują wiedzę finansową i ekonomiczną, uzupełniając swoje rekomendacje obserwacjami bieżącej sytuacji politycznej z kraju i świata. W swoich firmach pełnią funkcje nie tyle operacyjne, co doradcze. Stanowią także istotne wsparcie dla zarządów, które planując przyszłe działania firm, opierają się na ich prognozach. Fakt, że tegoroczny finał CIMA Global Business Challenge odbył się w Polsce jest nieprzypadkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej

- Finał CIMA Global Business Challenge odbywa się co roku w innym kraju. Tegoroczna edycja miała miejsce w Warszawie. Pierwszy raz w historii konkurs rozgrywa się nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Na tę decyzję wpłynęło oczywiście wiele czynników. Warto wśród nich wymienić szybki rozwój polskiego oddziału CIMA, który nie uszedł uwadze brytyjskiej centrali Instytutu – komentuje Jakub Bejnarowicz, Szef CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej.

O coraz większym znaczeniu Polski na międzynarodowej arenie świadczy także skład sędziowski konkursu, do którego zaproszono również specjalistów z Polski – między innymi Annę Tumidajewicz z Infosys BPO Poland oraz Roberta Jasińskiego, reprezentującego PKN ORLEN. Sędziowie podkreślali wysoki poziom uczestników.

Jak specjaliści rachunkowości zarządczej funkcjonują w swoich organizacjach

- Uczestnicy tegorocznego finału wywarli na jury bardzo pozytywne wrażenie. Poziom prezentacji był bardzo wyrównany i świadczył o profesjonalizmie i świetnym zrozumieniu case study. Studenci z 26 krajów, opierając się o całkowicie inne doświadczenia zawodowe, osobiste oraz wiedzę pozyskaną na uczelniach wyższych, pokazali że świetnie odnajdują się w międzynarodowym środowisku biznesowym – mówi Anna Tumidajewicz, Dyrektor d/s Procesow Finansowo Księgowych, Infosys BPO Poland.

Sędziowie wskazywali również na to, że udział w CIMA 2015 Global Business Challenge jest szansą na pozyskanie doświadczenia i wskazówek od czołowych praktyków biznesu.

- Uczestnictwo ORLEN w światowym finale CIMA Global Business Challenge traktuję jako potwierdzenie skuteczności realizowanej przez nas strategii zarządzania Grupą Kapitałową ORLEN. W ramach panelu sędziów tego konkursu w jednej linii stajemy z takimi firmami jak CIMA, Shell czy Barclays, dzieląc się ze studentami wiedzą przydatną w procesie ich dalszego rozwoju – dodaje Robert Jasiński, Executive Director of Business Controlling, PKN ORLEN.

Poza możliwością zaprezentowania swoich umiejętności podczas konkursu, studenci mieli okazję poznać polską kulturę, potencjał inwestycyjny kraju nad Wisłą oraz wiodących przedstawicieli warszawskiego środowiska biznesowego. Wydarzenie objęte było patronatem Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz redakcji Warsaw Business Journal, The Warsaw Voice, Property Journal, qbusiness.pl, egospodarka.pl i biuro-kreacja.info.

Więcej informacji na stronie: www.cimaglobal.com/gbc

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA
Założony w 1919 roku Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants) jest czołową i jednocześnie największą organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej, liczącą ponad 227 000 członków i studentów w 179 krajach.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA