REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od hipermarketów - od obrotu i progresywny

Podatek od hipermarketów - od obrotu i progresywny /Fotolia
Podatek od hipermarketów - od obrotu i progresywny /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o podatku od hipermarketów ma powstać w ciągu 10 dni - poinformował minister Henryk Kowalczyk po zakończeniu spotkania przedstawicieli rządu z handlowcami w dniu 8 stycznia br. Rząd ma uwzględnić postulat handlowców zakładający rezygnację z kryterium powierzchniowego jako podstawy opodatkowania. Podatek ma być naliczany od obrotu i progresywny.

Podczas spotkania, jak powiedział PAP Kowalczyk, przedstawiciele rządu wysłuchali reprezentantów różnych grup handlowców. Dodał, że najczęściej pojawiał się postulat rezygnacji z kryterium powierzchniowego jako podstawy opodatkowania.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatek od marketów uderzy w dostawców i konsumentów

"Z tym zgodziły się wszystkie strony, że od tego kryterium trzeba odejść" - zaznaczył Kowalczyk. Według niego projekt zostanie złożony w Sejmie jako rządowy. Kowalczyk dodał, że według złożonej podczas spotkania deklaracji ministra Pawła Szałamachy, projekt powstanie w resorcie finansów w ciągu 10 dni. MF potwierdziło PAP informację, że założenia projektu będą gotowe za 10 dni.

REKLAMA

Według Kowalczyka była również generalna zgoda, by był to podatek od obrotu i miał charakter progresywny. Do tej ostatniej kwestii największe zastrzeżenie mieli, jak przyznał, przedstawiciele Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Biorący udział w spotkaniu szef parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego Adam Abramowicz (PiS) także przyznał w rozmowie z PAP, że szefowa POHiD Renata Juszkiewicz podczas spotkania była przeciwna temu, by podatek od hipermarketów był progresywny, choć podczas wcześniejszych rozmów handlowców z jego zespołem parlamentarnym organizacja ta zgodziła się na progresję.

Dyrektor generalny POHiD Maria Andrzej Faliński powiedział PAP, że jego organizacja zgłosiła postulat, że podatek od hipermarketów powinien być podatkiem liniowym. "Piłka jest cały czas grze, w toku dalszych prac będziemy starali się przedstawiać nasze argumenty" - powiedział.

Czy podatek od marketów spowoduje wzrost cen?

Jak dodał, POHiD zdaje sobie sprawie, że wprowadzenie liniowego podatku może być nierealne, ale jego organizacji chodzi "o spłaszczenie progów tak bardzo, jak się da".

Poseł Abramowicz powiedział w rozmowie z PAP, że podczas wcześniejszych rozmów przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw opowiadali się za aż siedmioma progami, natomiast POHiD za trzema. "Minister finansów będzie się musiał nagimnastykować przy przygotowywaniu tego projektu" - przyznał poseł PiS.

Według niego podczas spotkania pojawił się też postulat, by w przyszłości, może nawet już w kolejnym roku, PIT, CIT oraz podatek od hipermarketów zastąpić jednym podatkiem - od przychodów. "Przedsiębiorcom chodzi o to, że woleliby płacić nawet wyższy podatek, ale jeden" - podkreślił Abramowicz. "Budżet na tym zapewne też by zarobił" - dodał.

Podatek obrotowy od wszystkich firm, nie tylko sklepów

Abramowicz mówił też, że wicepremier Mateusz Morawiecki zapewniał handlowców, że rządowi nie chodzi o jakąkolwiek dyskryminacje podmiotów zagranicznych, ale o wyrównanie szans i zapobieganie monopolom.

Przyznał, że podczas spotkania pojawiły się bardzo rozbieżne dane na temat wielkości obrotu sieci handlowych, więc sformułowany został postulat wobec ministra finansów, by przedstawił w tej sprawie wiarygodne wyliczenia.

Dyrektor Faliński z POHiD zaznaczył w rozmowie z PAP, że na ogół niedoszacowane są kwoty, jakie do budżetu płaca zagraniczne firmy handlowe. Według niego o ile firmy zagraniczne wpłacają z podatku CIT ok. 700 mln zł rocznie, to polskie tylko 25 mln zł.

Zanim doszło do spotkania w KPRM, cykl konsultacji z przedstawicielami branży handlowej przeprowadził kierowany przez posła Abramowicza zespół parlamentarny. Zgodzono się w ich toku, że podatek od hipermarketów nie powinien być zależny od powierzchni sklepu, a także powinien być progresywny, kaskadowy i zawierać kwotę wolną od podatku.

Podatek od handlu zaszkodzi mniejszym sklepom

W sprawie wysokości kwoty wolnej nie było zgody między organizacjami przedsiębiorców, natomiast członkowie zespołu proponowali, by było to minimum 12 mln zł rocznego obrotu.

Ustalono także, jak wynikało z przyjętych tez, że "maksymalna sumowana stopa podatku nie powinna przekraczać możliwości jego zapłacenia przez firmy handlowe". Poza tym, według ustaleń zespołu parlamentarnego, "w 2016 roku podatek powinien być odliczany od dochodu – w przypadku dochodu mniejszego niż wysokość nowego podatku, podatnik płaciłby podatek wyliczony według obrotu, a także od podstawy opodatkowania".

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Podatek, według tych ustaleń, powinien dotyczyć całej sprzedaży detalicznej: tradycyjnej, przez internet oraz detalicznej prowadzonej w hurtowniach tzw. Cash&Carry i w hurtowniach tradycyjnych wystawiających paragony fiskalne. Z podatku powinny natomiast być zwolnione towary, na które obowiązują ceny urzędowe (np. papierosy) oraz towary obciążone akcyzą.

Podatek od hipermarketów ma być jednym z dodatkowych źródeł dochodów, z których sfinansowany ma być, według programu PiS, m.in. program 500+. W myśl projektu budżetu na 2016 rok dochody z podatku od hipermarketów powinny wynieść ok. 2 mld zł rocznie.

Podatkowe dochody budżetu państwa 2016

Ze wstępnego projektu ustawy dotyczącej podatku od hipermarketów wynikało, że opodatkowane miały być podmioty prowadzące działalność handlową w sklepach o powierzchni sprzedaży powyżej 250 mkw. (PAP)

pś/ pz/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA