REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od handlu zaszkodzi mniejszym sklepom

Podatek od handlu zaszkodzi mniejszym sklepom /Fotolia
Podatek od handlu zaszkodzi mniejszym sklepom /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od sklepów wielkopowierzchniowych, którego wprowadzenie zapowiedziało PiS, najbardziej zaszkodzi mniejszym sklepom, supermarkety sobie poradzą - uważa dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Andrzej Maria Faliński.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt PiS zakłada opodatkowanie handlu 2-proc. stawką od przychodów sklepów o powierzchni powyżej 250 m kw. Ma to dać budżetowi ok. 3,5 mld zł. Taki podatek ma zacząć obowiązywać w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Szydło: chcemy, by pojawiły się dochody z nowych podatków i uszczelnienia VAT

"Obawiam się działania restrykcyjnego, a podatek tym jest" - powiedział PAP Faliński. Jego zdaniem, jeżeli wprowadza się do zrównoważonego rynku, jaki jest w Polsce, działania restrykcyjne w formie podatku, to zamiast pomóc drobnemu handlowi, osłabia się go i to on płaci ostatecznie najwyższą cenę.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"O ile do tej pory udało się w Polsce zachować małe i średnie firmy w dobrej kondycji (...), to kiedy wprowadzi się taki podatek, to ci najsilniejsi, najsprawniejsi ekonomiczni gracze zastosują mechanizmy obronne np. cenowe czy asortymentowe" - przekonywał Faliński.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Jeżeli handel zostanie opodatkowany, to sieci handlowe "mają obowiązek i prawo bronić się" - uważa dyrektor POHiD. Według niego sieci te po pierwsze wyeliminują dostawców, z którymi współpraca jest mało opłacalna. Zawężą też asortyment, bo - jak mówił - utrzymanie dużej ilości towarów oznacza wysokie koszty. Wówczas kłopoty ze sprzedażą produktów będę mieli dostawcy. Produkty te trafią do mniejszych sklepów, na rynek lokalny, powstanie nadpodaż, która spowoduje obniżki cen produktów dla dostawców i w rezultacie - zdaniem Falińskiego - taka sytuacja może doprowadzić do bankructw. "Powstanie więc mechanizm, który bardzo premiuje silnych graczy, których podobno miał ograniczyć" - podsumował Faliński.

Jak dodał, możliwa jest też sytuacja, w której po wejściu w życie podatku, silne podmioty handlowe będą w stanie wynegocjować niższe ceny i na tyle ograniczyć asortyment, by ochronić się przed skutkami tego podatku. Jednak - zdaniem Falińskiego - słabsze podmioty nie mają tak dużych możliwości negocjacyjnych i w takim przypadku muszą podnieść ceny na półkach. Wtedy koszty podatku ponosi nie dostawca, ale konsument.

Zapowiedzi premier Szydło odpowiadają wyzwaniom systemu podatkowego

Faliński odniósł się do podobnego rozwiązania zastosowanego na Węgrzech, gdzie - jak mówił - ceny żywności po okresie stabilizacji - jesienią tego roku wzrosły o niemal 8 proc.

Przekonywał, że handel można opodatkować, ale pod warunkiem, że nie będzie to "na zasadzie wyjęcia supermarketów poza nawias". "Model biznesowy sieci jest taki, że sprzedaje się produkty w masowej skali przy niskich marżach (zysku), a zarabia się na skali obrotu. Wprowadzanie innych zasad psuje ten biznes" - dodał.

"Ja się nie zgadzam z takim uszczęśliwianiem poprzez etatystyczne wskazywanie tych, którzy płacą za mało, kiedy płacą na ogólnie przyjętych zasadach. Jest to nieuczciwe, niesprawiedliwe i z punktu widzenia etyki gospodarki rynkowej - dla mnie - jest to nie do przyjęcia" - powiedział Faliński.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

W Polsce jest obecnie ok. 570 hipermarketów ogólnych i specjalistycznych, ok. 4500 supermarketów, ok. 3200 (a ze sklepami nieżywnościowymi - ok. 4000) dyskontów i wiele średnich i małych sklepów. W sumie można doliczyć się 140 tys. placówek handlowych.

POHiD jest związkiem pracodawców zrzeszającym firmy detaliczne i dystrybucyjne. Za swój cel nadrzędny uważa reprezentacje interesów swych członków wobec organów władzy publicznej oraz innych organizacji reprezentujących środowiska gospodarcze i konsumenckie. Zrzesza sieci handlowe: supermarkety i dyskonty. (PAP)

awy/ laz/ hgt/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA