REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od handlu zaszkodzi mniejszym sklepom

Subskrybuj nas na Youtube
Podatek od handlu zaszkodzi mniejszym sklepom /Fotolia
Podatek od handlu zaszkodzi mniejszym sklepom /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od sklepów wielkopowierzchniowych, którego wprowadzenie zapowiedziało PiS, najbardziej zaszkodzi mniejszym sklepom, supermarkety sobie poradzą - uważa dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Andrzej Maria Faliński.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt PiS zakłada opodatkowanie handlu 2-proc. stawką od przychodów sklepów o powierzchni powyżej 250 m kw. Ma to dać budżetowi ok. 3,5 mld zł. Taki podatek ma zacząć obowiązywać w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Szydło: chcemy, by pojawiły się dochody z nowych podatków i uszczelnienia VAT

"Obawiam się działania restrykcyjnego, a podatek tym jest" - powiedział PAP Faliński. Jego zdaniem, jeżeli wprowadza się do zrównoważonego rynku, jaki jest w Polsce, działania restrykcyjne w formie podatku, to zamiast pomóc drobnemu handlowi, osłabia się go i to on płaci ostatecznie najwyższą cenę.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"O ile do tej pory udało się w Polsce zachować małe i średnie firmy w dobrej kondycji (...), to kiedy wprowadzi się taki podatek, to ci najsilniejsi, najsprawniejsi ekonomiczni gracze zastosują mechanizmy obronne np. cenowe czy asortymentowe" - przekonywał Faliński.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Jeżeli handel zostanie opodatkowany, to sieci handlowe "mają obowiązek i prawo bronić się" - uważa dyrektor POHiD. Według niego sieci te po pierwsze wyeliminują dostawców, z którymi współpraca jest mało opłacalna. Zawężą też asortyment, bo - jak mówił - utrzymanie dużej ilości towarów oznacza wysokie koszty. Wówczas kłopoty ze sprzedażą produktów będę mieli dostawcy. Produkty te trafią do mniejszych sklepów, na rynek lokalny, powstanie nadpodaż, która spowoduje obniżki cen produktów dla dostawców i w rezultacie - zdaniem Falińskiego - taka sytuacja może doprowadzić do bankructw. "Powstanie więc mechanizm, który bardzo premiuje silnych graczy, których podobno miał ograniczyć" - podsumował Faliński.

Jak dodał, możliwa jest też sytuacja, w której po wejściu w życie podatku, silne podmioty handlowe będą w stanie wynegocjować niższe ceny i na tyle ograniczyć asortyment, by ochronić się przed skutkami tego podatku. Jednak - zdaniem Falińskiego - słabsze podmioty nie mają tak dużych możliwości negocjacyjnych i w takim przypadku muszą podnieść ceny na półkach. Wtedy koszty podatku ponosi nie dostawca, ale konsument.

Zapowiedzi premier Szydło odpowiadają wyzwaniom systemu podatkowego

Faliński odniósł się do podobnego rozwiązania zastosowanego na Węgrzech, gdzie - jak mówił - ceny żywności po okresie stabilizacji - jesienią tego roku wzrosły o niemal 8 proc.

Przekonywał, że handel można opodatkować, ale pod warunkiem, że nie będzie to "na zasadzie wyjęcia supermarketów poza nawias". "Model biznesowy sieci jest taki, że sprzedaje się produkty w masowej skali przy niskich marżach (zysku), a zarabia się na skali obrotu. Wprowadzanie innych zasad psuje ten biznes" - dodał.

"Ja się nie zgadzam z takim uszczęśliwianiem poprzez etatystyczne wskazywanie tych, którzy płacą za mało, kiedy płacą na ogólnie przyjętych zasadach. Jest to nieuczciwe, niesprawiedliwe i z punktu widzenia etyki gospodarki rynkowej - dla mnie - jest to nie do przyjęcia" - powiedział Faliński.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

W Polsce jest obecnie ok. 570 hipermarketów ogólnych i specjalistycznych, ok. 4500 supermarketów, ok. 3200 (a ze sklepami nieżywnościowymi - ok. 4000) dyskontów i wiele średnich i małych sklepów. W sumie można doliczyć się 140 tys. placówek handlowych.

POHiD jest związkiem pracodawców zrzeszającym firmy detaliczne i dystrybucyjne. Za swój cel nadrzędny uważa reprezentacje interesów swych członków wobec organów władzy publicznej oraz innych organizacji reprezentujących środowiska gospodarcze i konsumenckie. Zrzesza sieci handlowe: supermarkety i dyskonty. (PAP)

awy/ laz/ hgt/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA