REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek obrotowy od wszystkich firm, nie tylko sklepów

Organizacja Handlu: opodatkować obroty wszystkich firm, nie tylko sklepów /fot. Fotolia
Organizacja Handlu: opodatkować obroty wszystkich firm, nie tylko sklepów /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek nałożony na sieci handlowe będzie miał negatywne następstwa dla całej gospodarki; rozwiązaniem najsprawiedliwszym, a jednocześnie efektywnym ekonomicznie z punktu widzenia interesów budżetu państwa, jest podatek obrotowy liniowy od wszystkich podmiotów, a nie tylko nakładany na sektor handlu - przekonuje Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, która zrzesza m.in. zagraniczne sieci hipermarketów.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

POHiD w przesłanym PAP stanowisku zwróciła uwagę, że planowany podatek obrotowy będzie miał znaczący wpływ na przyszłość całego polskiego handlu, dlatego jego koncepcja musi zostać oparta na rzeczowych analizach. Według organizacji sieci handlowe z kapitałem zagranicznym mają istotny i dodatni wpływ na budżet państwa i gospodarkę Polski.

Stanowisko pracodawców w sprawie podatku od handlu

Sieci te płacą więcej CIT niż sieci o polskim kapitale, pomimo tego że jest ich znacząco mniej i zajmują mniejszą część sieciowego kanału dystrybucji detalicznej. Sieci o kapitale zagranicznym płacą nie tylko więcej CIT w liczbach bezwzględnych, ale i w ujęciu ukazującym ten podatek jako procent ich przychodów" - napisano w stanowisku.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Dzięki wielkiej skali operacji handlowych i niższym kosztom zakupu towarów, sieci o kapitale zagranicznym dają konsumentowi korzystne ceny na półce. W efekcie nie osiągają one wysokich marż brutto, które są podstawą naliczenia podatku CIT – marże te są niższe niż w sieciach o polskim kapitale" - wyjaśniono.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

POHiD zapewnia, że zagraniczne sieci realizują standardy jakościowe i w zakresie bezpieczeństwa produktów, a stworzyły i rozwijają nowy kanał korzystnego eksportu polskich firm na najwyżej rozwinięte rynki świata i Europy. Wyliczono, że aktualna wartość tego eksportu to ok. 10 mld złotych rocznie. "POHiD uważa, że konstrukcja podatku obrotowego nie powinna ich dyskryminować, ani stwarzać innych – nawet formalnie poprawnych – przeszkód, dla dobra całej gospodarki krajowej" - podkreślono.

W ocenie tej organizacji zaprezentowana ostatnio koncepcja progresywnej stawki podatku obrotowego (z koncepcją podatku progresywnego uzależnionego od wielkości obrotu generowanego przez podmiot prowadzący sprzedaż detaliczną obejmującą też internet wystąpiła Polska Izba Handlu) nie jest ani sprawiedliwa ani korzystna dla całego łańcucha dostaw.

"Progresja tego podatku bezzasadnie dyskryminuje sieci o kapitale zagranicznym. Firmy te, a szczególnie operatorzy największych powierzchni handlowych, tzw. hipermarketów, osiągają najniższe rentowności. Proponowany podatek w tak znaczącym stopniu obniży ich wyniki, że staną one wobec widma bankructwa i decyzji opuszczenia polskiego rynku, co dla tysięcy pracowników i dostawców oznaczać będzie bardzo złe następstwa – upadki firm i utratę pracy" - ostrzega POHiD.

Podatek obrotowy od sklepów wielkopowierzchniowych

Organizacja jest zdania, że rozwiązaniem najsprawiedliwszym, a jednocześnie efektywnym ekonomicznie oraz z punktu widzenia interesów budżetu państwa, jest podatek obrotowy liniowy od wszystkich podmiotów, a nie tylko nakładany na sektor handlu. Gwarantowałby on pewność prognozowania poboru przez państwo i płatników. "Stawka liniowa nikogo nie będzie dyskryminować oraz nie pogorszy sytuacji najgorzej sytuowanych gospodarstw domowych" - oceniono.

Według POHiD rozwiązanie takie zapewniłoby oczekiwane wpływy do budżetu państwa w wysokości ok. 3,5 mld zł, przy "niedotkliwej" stawce ok. 0,5 proc. Aby złagodzić skutki tego podatku, powinna zostać nim objęta - według POHiD - możliwie najszersza grupa przedsiębiorstw.

"Objęcie innych branż, poza sektorem handlu detalicznego, czyli również handlu hurtowego i sektora produkcji, pozwoli na rozłożenie sumy 3,5 mld zł na znacznie większą liczbę podmiotów. Handel, jako jedna z najmniej rentownych gałęzi gospodarki, zwłaszcza handel artykułami spożywczymi, nie powinien być poddawany wyłącznemu opodatkowaniu dodatkowemu, gdyż rozwiązanie takie spowoduje szereg następstw negatywnych dla całej gospodarki" - podsumowano.

Podatek od sieci handlowych niekonstytucyjny?

Szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk poinformował PAP, że około 100 firm handlowych i przedsiębiorców weźmie udział 8 stycznia w konsultacjach dotyczących projektu podatku od marketów, które odbędą się w gmachu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Przypomniał, że PiS zakładał w projekcie, który przedstawiał w trakcie kampanii wyborczej, że 2-procentowy podatek obrotowy dotyczyłby sklepów o powierzchni powyżej 250 mkw. "Natomiast jesteśmy otwarci na konsultacje i po ich zakończeniu skierujemy odpowiedni projekt. Na konsultacje zostali zaproszeni wszyscy przedstawiciele zainteresowanych firm handlowych, którzy przysłali nam jakiekolwiek uwagi. To jest około 80-100 podmiotów" - zaznaczył.

W niedzielę premier Beata Szydło poinformowała, że w sprawie podatku od hipermarketów przygotowany jest projekt ustawy i będzie to projekt rządowy; odbywają się konsultacje.

Ze wstępnego projektu ustawy dotyczącej podatku od hipermarketów wynika, że opodatkowane miałyby być podmioty prowadzące działalność handlową w sklepach o powierzchni sprzedaży powyżej 250 mkw. MF szacuje, że dochody z podatku od hipermarketów powinny wynieść 2 mld zł rocznie. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA