REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek obrotowy od wszystkich firm, nie tylko sklepów

Subskrybuj nas na Youtube
Organizacja Handlu: opodatkować obroty wszystkich firm, nie tylko sklepów /fot. Fotolia
Organizacja Handlu: opodatkować obroty wszystkich firm, nie tylko sklepów /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek nałożony na sieci handlowe będzie miał negatywne następstwa dla całej gospodarki; rozwiązaniem najsprawiedliwszym, a jednocześnie efektywnym ekonomicznie z punktu widzenia interesów budżetu państwa, jest podatek obrotowy liniowy od wszystkich podmiotów, a nie tylko nakładany na sektor handlu - przekonuje Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, która zrzesza m.in. zagraniczne sieci hipermarketów.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

REKLAMA

Autopromocja

POHiD w przesłanym PAP stanowisku zwróciła uwagę, że planowany podatek obrotowy będzie miał znaczący wpływ na przyszłość całego polskiego handlu, dlatego jego koncepcja musi zostać oparta na rzeczowych analizach. Według organizacji sieci handlowe z kapitałem zagranicznym mają istotny i dodatni wpływ na budżet państwa i gospodarkę Polski.

Stanowisko pracodawców w sprawie podatku od handlu

Sieci te płacą więcej CIT niż sieci o polskim kapitale, pomimo tego że jest ich znacząco mniej i zajmują mniejszą część sieciowego kanału dystrybucji detalicznej. Sieci o kapitale zagranicznym płacą nie tylko więcej CIT w liczbach bezwzględnych, ale i w ujęciu ukazującym ten podatek jako procent ich przychodów" - napisano w stanowisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Dzięki wielkiej skali operacji handlowych i niższym kosztom zakupu towarów, sieci o kapitale zagranicznym dają konsumentowi korzystne ceny na półce. W efekcie nie osiągają one wysokich marż brutto, które są podstawą naliczenia podatku CIT – marże te są niższe niż w sieciach o polskim kapitale" - wyjaśniono.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

POHiD zapewnia, że zagraniczne sieci realizują standardy jakościowe i w zakresie bezpieczeństwa produktów, a stworzyły i rozwijają nowy kanał korzystnego eksportu polskich firm na najwyżej rozwinięte rynki świata i Europy. Wyliczono, że aktualna wartość tego eksportu to ok. 10 mld złotych rocznie. "POHiD uważa, że konstrukcja podatku obrotowego nie powinna ich dyskryminować, ani stwarzać innych – nawet formalnie poprawnych – przeszkód, dla dobra całej gospodarki krajowej" - podkreślono.

W ocenie tej organizacji zaprezentowana ostatnio koncepcja progresywnej stawki podatku obrotowego (z koncepcją podatku progresywnego uzależnionego od wielkości obrotu generowanego przez podmiot prowadzący sprzedaż detaliczną obejmującą też internet wystąpiła Polska Izba Handlu) nie jest ani sprawiedliwa ani korzystna dla całego łańcucha dostaw.

"Progresja tego podatku bezzasadnie dyskryminuje sieci o kapitale zagranicznym. Firmy te, a szczególnie operatorzy największych powierzchni handlowych, tzw. hipermarketów, osiągają najniższe rentowności. Proponowany podatek w tak znaczącym stopniu obniży ich wyniki, że staną one wobec widma bankructwa i decyzji opuszczenia polskiego rynku, co dla tysięcy pracowników i dostawców oznaczać będzie bardzo złe następstwa – upadki firm i utratę pracy" - ostrzega POHiD.

Podatek obrotowy od sklepów wielkopowierzchniowych

Organizacja jest zdania, że rozwiązaniem najsprawiedliwszym, a jednocześnie efektywnym ekonomicznie oraz z punktu widzenia interesów budżetu państwa, jest podatek obrotowy liniowy od wszystkich podmiotów, a nie tylko nakładany na sektor handlu. Gwarantowałby on pewność prognozowania poboru przez państwo i płatników. "Stawka liniowa nikogo nie będzie dyskryminować oraz nie pogorszy sytuacji najgorzej sytuowanych gospodarstw domowych" - oceniono.

Według POHiD rozwiązanie takie zapewniłoby oczekiwane wpływy do budżetu państwa w wysokości ok. 3,5 mld zł, przy "niedotkliwej" stawce ok. 0,5 proc. Aby złagodzić skutki tego podatku, powinna zostać nim objęta - według POHiD - możliwie najszersza grupa przedsiębiorstw.

"Objęcie innych branż, poza sektorem handlu detalicznego, czyli również handlu hurtowego i sektora produkcji, pozwoli na rozłożenie sumy 3,5 mld zł na znacznie większą liczbę podmiotów. Handel, jako jedna z najmniej rentownych gałęzi gospodarki, zwłaszcza handel artykułami spożywczymi, nie powinien być poddawany wyłącznemu opodatkowaniu dodatkowemu, gdyż rozwiązanie takie spowoduje szereg następstw negatywnych dla całej gospodarki" - podsumowano.

Podatek od sieci handlowych niekonstytucyjny?

Szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk poinformował PAP, że około 100 firm handlowych i przedsiębiorców weźmie udział 8 stycznia w konsultacjach dotyczących projektu podatku od marketów, które odbędą się w gmachu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Przypomniał, że PiS zakładał w projekcie, który przedstawiał w trakcie kampanii wyborczej, że 2-procentowy podatek obrotowy dotyczyłby sklepów o powierzchni powyżej 250 mkw. "Natomiast jesteśmy otwarci na konsultacje i po ich zakończeniu skierujemy odpowiedni projekt. Na konsultacje zostali zaproszeni wszyscy przedstawiciele zainteresowanych firm handlowych, którzy przysłali nam jakiekolwiek uwagi. To jest około 80-100 podmiotów" - zaznaczył.

W niedzielę premier Beata Szydło poinformowała, że w sprawie podatku od hipermarketów przygotowany jest projekt ustawy i będzie to projekt rządowy; odbywają się konsultacje.

Ze wstępnego projektu ustawy dotyczącej podatku od hipermarketów wynika, że opodatkowane miałyby być podmioty prowadzące działalność handlową w sklepach o powierzchni sprzedaży powyżej 250 mkw. MF szacuje, że dochody z podatku od hipermarketów powinny wynieść 2 mld zł rocznie. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA