REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek obrotowy od wszystkich firm, nie tylko sklepów

Organizacja Handlu: opodatkować obroty wszystkich firm, nie tylko sklepów /fot. Fotolia
Organizacja Handlu: opodatkować obroty wszystkich firm, nie tylko sklepów /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek nałożony na sieci handlowe będzie miał negatywne następstwa dla całej gospodarki; rozwiązaniem najsprawiedliwszym, a jednocześnie efektywnym ekonomicznie z punktu widzenia interesów budżetu państwa, jest podatek obrotowy liniowy od wszystkich podmiotów, a nie tylko nakładany na sektor handlu - przekonuje Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, która zrzesza m.in. zagraniczne sieci hipermarketów.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

REKLAMA

REKLAMA

POHiD w przesłanym PAP stanowisku zwróciła uwagę, że planowany podatek obrotowy będzie miał znaczący wpływ na przyszłość całego polskiego handlu, dlatego jego koncepcja musi zostać oparta na rzeczowych analizach. Według organizacji sieci handlowe z kapitałem zagranicznym mają istotny i dodatni wpływ na budżet państwa i gospodarkę Polski.

Stanowisko pracodawców w sprawie podatku od handlu

Sieci te płacą więcej CIT niż sieci o polskim kapitale, pomimo tego że jest ich znacząco mniej i zajmują mniejszą część sieciowego kanału dystrybucji detalicznej. Sieci o kapitale zagranicznym płacą nie tylko więcej CIT w liczbach bezwzględnych, ale i w ujęciu ukazującym ten podatek jako procent ich przychodów" - napisano w stanowisku.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Dzięki wielkiej skali operacji handlowych i niższym kosztom zakupu towarów, sieci o kapitale zagranicznym dają konsumentowi korzystne ceny na półce. W efekcie nie osiągają one wysokich marż brutto, które są podstawą naliczenia podatku CIT – marże te są niższe niż w sieciach o polskim kapitale" - wyjaśniono.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

POHiD zapewnia, że zagraniczne sieci realizują standardy jakościowe i w zakresie bezpieczeństwa produktów, a stworzyły i rozwijają nowy kanał korzystnego eksportu polskich firm na najwyżej rozwinięte rynki świata i Europy. Wyliczono, że aktualna wartość tego eksportu to ok. 10 mld złotych rocznie. "POHiD uważa, że konstrukcja podatku obrotowego nie powinna ich dyskryminować, ani stwarzać innych – nawet formalnie poprawnych – przeszkód, dla dobra całej gospodarki krajowej" - podkreślono.

W ocenie tej organizacji zaprezentowana ostatnio koncepcja progresywnej stawki podatku obrotowego (z koncepcją podatku progresywnego uzależnionego od wielkości obrotu generowanego przez podmiot prowadzący sprzedaż detaliczną obejmującą też internet wystąpiła Polska Izba Handlu) nie jest ani sprawiedliwa ani korzystna dla całego łańcucha dostaw.

"Progresja tego podatku bezzasadnie dyskryminuje sieci o kapitale zagranicznym. Firmy te, a szczególnie operatorzy największych powierzchni handlowych, tzw. hipermarketów, osiągają najniższe rentowności. Proponowany podatek w tak znaczącym stopniu obniży ich wyniki, że staną one wobec widma bankructwa i decyzji opuszczenia polskiego rynku, co dla tysięcy pracowników i dostawców oznaczać będzie bardzo złe następstwa – upadki firm i utratę pracy" - ostrzega POHiD.

Podatek obrotowy od sklepów wielkopowierzchniowych

Organizacja jest zdania, że rozwiązaniem najsprawiedliwszym, a jednocześnie efektywnym ekonomicznie oraz z punktu widzenia interesów budżetu państwa, jest podatek obrotowy liniowy od wszystkich podmiotów, a nie tylko nakładany na sektor handlu. Gwarantowałby on pewność prognozowania poboru przez państwo i płatników. "Stawka liniowa nikogo nie będzie dyskryminować oraz nie pogorszy sytuacji najgorzej sytuowanych gospodarstw domowych" - oceniono.

Według POHiD rozwiązanie takie zapewniłoby oczekiwane wpływy do budżetu państwa w wysokości ok. 3,5 mld zł, przy "niedotkliwej" stawce ok. 0,5 proc. Aby złagodzić skutki tego podatku, powinna zostać nim objęta - według POHiD - możliwie najszersza grupa przedsiębiorstw.

"Objęcie innych branż, poza sektorem handlu detalicznego, czyli również handlu hurtowego i sektora produkcji, pozwoli na rozłożenie sumy 3,5 mld zł na znacznie większą liczbę podmiotów. Handel, jako jedna z najmniej rentownych gałęzi gospodarki, zwłaszcza handel artykułami spożywczymi, nie powinien być poddawany wyłącznemu opodatkowaniu dodatkowemu, gdyż rozwiązanie takie spowoduje szereg następstw negatywnych dla całej gospodarki" - podsumowano.

Podatek od sieci handlowych niekonstytucyjny?

Szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk poinformował PAP, że około 100 firm handlowych i przedsiębiorców weźmie udział 8 stycznia w konsultacjach dotyczących projektu podatku od marketów, które odbędą się w gmachu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Przypomniał, że PiS zakładał w projekcie, który przedstawiał w trakcie kampanii wyborczej, że 2-procentowy podatek obrotowy dotyczyłby sklepów o powierzchni powyżej 250 mkw. "Natomiast jesteśmy otwarci na konsultacje i po ich zakończeniu skierujemy odpowiedni projekt. Na konsultacje zostali zaproszeni wszyscy przedstawiciele zainteresowanych firm handlowych, którzy przysłali nam jakiekolwiek uwagi. To jest około 80-100 podmiotów" - zaznaczył.

W niedzielę premier Beata Szydło poinformowała, że w sprawie podatku od hipermarketów przygotowany jest projekt ustawy i będzie to projekt rządowy; odbywają się konsultacje.

Ze wstępnego projektu ustawy dotyczącej podatku od hipermarketów wynika, że opodatkowane miałyby być podmioty prowadzące działalność handlową w sklepach o powierzchni sprzedaży powyżej 250 mkw. MF szacuje, że dochody z podatku od hipermarketów powinny wynieść 2 mld zł rocznie. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

REKLAMA

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

REKLAMA

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA