REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i jakie płaci podatki w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
Kto i jakie płaci podatki w Polsce? / Fot. Fotolia
Kto i jakie płaci podatki w Polsce? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W życiu są dwie pewne rzeczy – śmierć i podatki. Jeżeli jednak przyjrzymy się dokładnie polskiemu systemowi podatkowemu, to drugi element sentencji nie jest wcale taki oczywisty. Niektóre podmioty nie płacą podatków wcale, inne stosunkowo niewielkie. Zróżnicowanie poziomu zobowiązań podatkowych powoduje zaburzenie uczciwej konkurencji na rynku, wypieranie podmiotów, które lepiej radzą sobie z zaspokajaniem potrzeb konsumentów, ale przegrywają ostateczną rywalizację na rynku ze względu na wyższe koszty pozaekonomiczne, czyli podatki. Małe i średnie polskie firmy są obciążane ze względu na ulgi podatkowe udzielane w różnych formach wielkim międzynarodowym korporacjom.

REKLAMA

Autopromocja

1. Porównanie opodatkowania działalności gospodarczej metodą liniową vs ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych[1].

REKLAMA

Z możliwości opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej liniowo, tj. wg stawki 19%, skorzystało 446 485 podatników. 546 683 zeznań złożyli podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przychody podmiotów rozliczających się stawką liniową (z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej) wynosiły 835 195 mln zł. Przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej to 33 149 mln zł.

Stanowisko pracodawców w sprawie podatku od handlu

Podmioty rozliczające podatek dochodowy od osób fizycznych metodą liniową zapłaciły łącznie 14 836 mln zł podatku, co stanowiło 1,78% ich przychodów. Przedsiębiorcy płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zapłacili 1 191 mln zł, co stanowiło 3,59% osiąganych przez nich przychodów.

Tab. 1 Porównanie metody liniowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Liczba podmiotów

Przychody w mln zł

Podatek w mln zł

Podatek jako % przychodów

Metoda liniowa

446 485

835 195

14 836

1,78%

RPE

546 683

33 149

1 191

3,59%

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

2. Porównanie opodatkowania działalności gospodarczej metodą liniową vs. podatkiem od osób prawnych[2].

REKLAMA

Z możliwości opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej liniowo, tj. wg stawki 19%, skorzystało 446 485 podatników. Liczba podatników podatku dochodowego od osób prawnych wyniosła 400 944, z czego przedsiębiorstwa stanowiły 395 043, a banki i pozostałe instytucje finansowe 5 901.

Przychody podmiotów rozliczających podatek dochodowy od osób fizycznych stawką liniową (z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej) wynosiły 835 195 mln zł. Całkowite przychody podatników podatku dochodowego od osób prawnych wyniosły 5 199 931 mln zł.

Podatek od sieci handlowych niekonstytucyjny?

W tym 2 975 023 mln zł stanowiły dochody przedsiębiorstw, zaś na banki i pozostałe instytucje finansowe przypadło 2 224 908 mln zł.

Podmioty rozliczające podatek dochodowy od osób fizycznych metodą liniową zapłaciły łącznie 14 836 mln zł podatku, co stanowiło 1,78% ich przychodów. Podatnicy CIT zapłacili łącznie 27 969 mln zł podatku, co odpowiada 0,54% osiąganych przez nich przychodów. Podatek CIT przypadający na przedsiębiorstwa to 23 403 mln zł (0,79% przychodów). Banki i pozostałe instytucje finansowe zapłaciły 4 566 mln zł (0,2% przychodów).

Tab. 2 Porównanie metody liniowej i CIT

Liczba podmiotów

Przychody w mln zł

Podatek w mln zł

Podatek jako % przychodów

Metoda liniowa

446 485

835 195

14 836

1,78%

CIT

400 944

5 199 931

27 969

0,54%

Przedsiębiorstwa

395 043

2 975 023

23 403

0,79%

Instytucje finansowe

5 901

2 224 908

4 566

0,20%

3. Wpływy z tytułu podatku dochodowego CIT przez podmioty krajowe oraz podmioty z udziałem zagranicznym[3].

Poniżej przedstawiamy wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych CIT w podziale na podmioty zagraniczne (obejmujące spółki z udziałem kapitału zagranicznego, zagraniczne przedsiębiorstwa drobnej wytwórczości oraz przedstawicielstwa osób zagranicznych) i krajowe za lata 2010-2014.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Tab. 3. Wpływy z tytułu podatku dochodowego CIT przez podmioty krajowe oraz podmioty z udziałem zagranicznym

w mln zł

Rok

2010

2011

2012

2013

2014

Podmioty zagraniczne

     108,0

    241,5

    319,4

    238,6

     359,0

Podmioty krajowe

27 783,9

31 497,8

31 630,5

29 141,1

29 350,2

Razem

27 891,9

31 739,3

31 949,9

29 379,7

29 709,2

Tab. 4. Udział podmiotów zagranicznych w dochodach z tytułu podatku od osób prawnych CIT

Rok

2010

2011

2012

2013

2014

Udział podmiotów zagranicznych w dochodach z CIT

0,4%

0,8%

1,0%

0,8%

1,2%

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

[1] Opracowane na podstawie: Informacja dotycząca ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za 2013 rok, Ministerstwo Finansów, lipiec 2014 oraz Informacja dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych za 2013 rok, Ministerstwo Finansów, wrzesień 2014.

[2] Na podstawie: Informacja dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych za 2013 rok, Ministerstwo Finansów, wrzesień 2014 oraz Informacja dotycząca rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych za 2013, Ministerstwo Finansów, wrzesień 2014.

[3] Odpowiedź na interpelacje posła J. Żalka przez wiceminister Agnieszkę Królikowską, październik 2015 roku

Źródło: ZPP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA