REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na nadanie NIP 10 dni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przekaże urzędom skarbowym wytyczne w sprawie nadawania NIP podatnikom VAT w terminie do dziesięciu dni.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Przyjazne Państwo rozpatrzyła wczoraj odpowiedź Ministerstwa Finansów na dezyderat w sprawie umożliwienia podatnikom posługiwania się numerem REGON jako numerem tymczasowym NIP na fakturach VAT. Resort podtrzymał swoje wcześniejsze stanowisko, zgodnie z którym takie rozwiązanie nie jest zasadne. Polska, dostosowując krajowe regulacje do prawa UE, wprowadziła możliwość posługiwania się przez podatnika VAT tylko jednym numerem identyfikacji podatkowej - NIP.

- Wprowadzenie zróżnicowanego systemu identyfikacji dla podatników VAT byłoby również niekorzystne z punktu widzenia bezpieczeństwa i pewności obrotu - argumentowała w trakcie posiedzenia Komisji Elżbieta Chojna-Duch, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Posługiwanie się przez niektórych podatników numerem REGON mogłoby budzić wśród odbiorców faktur wątpliwości, czy ich wystawca zgłosił się do urzędu skarbowego w celu zarejestrowania dla potrzeb VAT. Wiceminister finansów poinformowała jednocześnie, że resort zobowiąże urzędy skarbowe do nadawania numerów identyfikacji podatkowej podatnikom VAT w terminie do dziesięciu dni. Jego wydłużenie byłoby możliwe tylko w sprawach wyjątkowych. Odpowiednie wytyczne miałyby trafić do urzędów skarbowych jeszcze w tym lub w przyszłym tygodniu.

Komisja rozpatrzyła również odpowiedź MF na dwa inne dezyderaty w kwestiach podatkowych. Pierwszy z nich dotyczył wydłużenia okresu dokonywania obowiązkowych przeglądów kas fiskalnych. Obecne przepisy nakładają na przedsiębiorców obowiązek corocznego dokonywania przeglądu. Komisja postulowała o wydłużenie tego okresu do trzech lat. Ministerstwo Finansów zaproponowało, aby obowiązkowe przeglądy techniczne kas fiskalnych odbywały się co dwa lata. Komisja oceniła to rozwiązanie jako zadowalające. Zostanie ono uwzględnione w rozporządzeniu w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy fiskalne, nad którym pracuje MF.

REKLAMA

Trzeci z dezyderatów dotyczył złagodzenia obowiązków formalnych nałożonych na firmy zajmujące się dystrybucją gazu zwolnionego z akcyzy. Resort finansów zobowiązał się do wydłużenia okresu ważności zaświadczenia z urzędu celnego potwierdzającego zamówienie na odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z jednego do trzech miesięcy oraz zastąpienie comiesięcznych zaświadczeń z urzędu skarbowego o niezaleganiu w podatkach oświadczeniami składanymi przez podatnika. Zamiany mają zostać przeprowadzone podczas prac legislacyjnych nad nową ustawą o podatku akcyzowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1 miesiąc może wynosić obecnie czas oczekiwania na nadanie NIP podatnikowi VAT

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA