REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd skarbowy rozliczy PIT za podatnika

Subskrybuj nas na Youtube
Urząd skarbowy będzie mógł rozliczyć podatników PIT
Urząd skarbowy będzie mógł rozliczyć podatników PIT

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów przedstawił propozycję wprowadzenia kolejnego ułatwienia w rozliczeniach podatkowych, zgodnie z którą podatnika będzie mógł rozliczyć urząd skarbowy. W przypadku gdy podatnik będzie chciał skorzystać z możliwości wypełnienia zeznania PIT przez organ podatkowy, będzie mógł wypełnić elektronicznie wniosek o sporządzenie takiego zeznania.

Banaś powiedział, że jednym z priorytetów rządu jest czynienie państwa i administracji przyjaznymi dla obywatela. Według niego ważnym krokiem w tym kierunku jest daleko idące uproszczenie rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych. "Chodzi o to, aby jak najbardziej ułatwić coroczne rozliczenie, by nie zajmowało to podatnikowi więcej niż kilka minut" - powiedział wiceminister.

REKLAMA

Autopromocja

"Głównie chodzi o to (...), żeby ułatwić podatnikom funkcjonowanie i rozliczenie się z tej dosyć trudnej czynności. Właśnie dzisiaj będą to wszystko robiły urzędy skarbowe" - powiedział.

Szczegóły rozwiązania przedstawił dyrektor departamentu administracji podatkowej MF Tomasz Strąk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mówił, że jeżeli podatnik będzie chciał skorzystać z możliwości wypełnienia zeznania PIT przez organ podatkowy, będzie mógł wypełnić elektronicznie wniosek o sporządzenie zeznania podatkowego.

Będzie to możliwe np. za pośrednictwem strony resortu finansów lub - co jest zupełnie nowym rozwiązaniem - strony własnego banku. W takim wniosku trzeba będzie wypełnić tylko podstawowe dane - numer PESEL, rok za który wniosek jest wypełniany, dane teleadresowe, właściwy urząd skarbowy, adres mailowy, a także ewentualnie organizację pożytku publicznego, na którą chce się przeznaczyć 1 procent. Ci, którzy będą chcieli rozliczyć się wspólnie z małżonkiem lub skorzystać z jakiejś ulgi, będą musieli dodatkowo to zaznaczyć.

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016

"Nawet dla osób, które nie są sprawne informatycznie, to jest minuta" - mówił Strąk. "Ale to dodatkowa możliwość, a nie obowiązek" - dodał.

Złożone zeznanie będzie oczywiście musiało zostać podpisane. Będzie można użyć tzw. podpisu kwalifikowanego, za podpis będą mogły być uznane dane z poprzedniego PIT, ale także np. wypełnienie wniosku za pośrednictwem strony swojego banku. "Wtedy zakładamy, że fakt zalogowania się na stronie banku już jest podpisem" - zaznaczył przedstawiciel MF.

Po maksymalnie 5 dniach (choć według dyrektora Strąka na ogół to będzie natychmiast) otrzyma się e-mailem informację, że urząd skarbowy przygotował zeznanie. Tak przygotowane zeznanie będzie można zaakceptować lub odrzucić. Jeżeli nie zrobi się nic do upływu terminu złożenia zeznania, będzie ono ważne automatycznie.

Jeszcze prościej będą mieli emeryci i renciści. Będą tylko podawać imię, nazwisko, datę urodzenia, właściwy urząd skarbowy oraz ewentualnie wybierać organizacje pożytku publicznego. "Podatnik będzie mógł to zrobić elektronicznie, albo złożyć papierowo. My zwalniamy go z wszelkich dodatkowych czynności" - zaznaczył dyr. Strąk.

"Dotąd sporządzał zeznanie, my kontrolowaliśmy, a teraz będzie na odwrót, my sporządzimy, a podatnik nas skontroluje, jeśli będzie chciał" - mówił przedstawiciel resortu finansów.

Według wiceministra Mariana Banasia po wprowadzeniu zmian taką możliwość będzie miało ponad 13 mln podatników PIT. "Projekt ustawy wprowadzającej nowe rozwiązania został w czwartek (26 stycznia) przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów. Przewidujemy, że zostanie ona wprowadzona w życie z dniem 15 marca tego roku. Uznaliśmy, że tak duże ułatwienie dla podatników warto wprowadzić już do rozliczenia PIT za 2016 r. Stąd ten termin" - poinformował.

Dodał, że ma nadzieję, że parlament przyjmie ustawę, bowiem "jest wielkim ułatwieniem" dla podatników rozliczających się z podatku dochodowego od osób fizycznych, zwłaszcza dla emerytów i rencistów. Rozliczy się za nich urząd skarbowy - będą tylko musieli złożyć wniosek dotyczący przekazania 1 proc. podatku dochodowego na wskazaną przez siebie organizację pożytku publicznego.

Zdaniem Banasia zmiana będzie też dużym uproszczeniem w funkcjonowaniu administracji. W zeszłym roku rozliczeniami papierowymi 7 mln podatników zajmowało się 15 tys. urzędników. Wiceminister wskazał, że potencjał ten będzie można wykorzystać do rozliczenia VAT. (PAP)

pś/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA