REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd skarbowy rozliczy PIT za podatnika

Urząd skarbowy będzie mógł rozliczyć podatników PIT
Urząd skarbowy będzie mógł rozliczyć podatników PIT

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów przedstawił propozycję wprowadzenia kolejnego ułatwienia w rozliczeniach podatkowych, zgodnie z którą podatnika będzie mógł rozliczyć urząd skarbowy. W przypadku gdy podatnik będzie chciał skorzystać z możliwości wypełnienia zeznania PIT przez organ podatkowy, będzie mógł wypełnić elektronicznie wniosek o sporządzenie takiego zeznania.

Banaś powiedział, że jednym z priorytetów rządu jest czynienie państwa i administracji przyjaznymi dla obywatela. Według niego ważnym krokiem w tym kierunku jest daleko idące uproszczenie rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych. "Chodzi o to, aby jak najbardziej ułatwić coroczne rozliczenie, by nie zajmowało to podatnikowi więcej niż kilka minut" - powiedział wiceminister.

REKLAMA

REKLAMA

"Głównie chodzi o to (...), żeby ułatwić podatnikom funkcjonowanie i rozliczenie się z tej dosyć trudnej czynności. Właśnie dzisiaj będą to wszystko robiły urzędy skarbowe" - powiedział.

Szczegóły rozwiązania przedstawił dyrektor departamentu administracji podatkowej MF Tomasz Strąk.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mówił, że jeżeli podatnik będzie chciał skorzystać z możliwości wypełnienia zeznania PIT przez organ podatkowy, będzie mógł wypełnić elektronicznie wniosek o sporządzenie zeznania podatkowego.

Będzie to możliwe np. za pośrednictwem strony resortu finansów lub - co jest zupełnie nowym rozwiązaniem - strony własnego banku. W takim wniosku trzeba będzie wypełnić tylko podstawowe dane - numer PESEL, rok za który wniosek jest wypełniany, dane teleadresowe, właściwy urząd skarbowy, adres mailowy, a także ewentualnie organizację pożytku publicznego, na którą chce się przeznaczyć 1 procent. Ci, którzy będą chcieli rozliczyć się wspólnie z małżonkiem lub skorzystać z jakiejś ulgi, będą musieli dodatkowo to zaznaczyć.

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016

"Nawet dla osób, które nie są sprawne informatycznie, to jest minuta" - mówił Strąk. "Ale to dodatkowa możliwość, a nie obowiązek" - dodał.

Złożone zeznanie będzie oczywiście musiało zostać podpisane. Będzie można użyć tzw. podpisu kwalifikowanego, za podpis będą mogły być uznane dane z poprzedniego PIT, ale także np. wypełnienie wniosku za pośrednictwem strony swojego banku. "Wtedy zakładamy, że fakt zalogowania się na stronie banku już jest podpisem" - zaznaczył przedstawiciel MF.

Po maksymalnie 5 dniach (choć według dyrektora Strąka na ogół to będzie natychmiast) otrzyma się e-mailem informację, że urząd skarbowy przygotował zeznanie. Tak przygotowane zeznanie będzie można zaakceptować lub odrzucić. Jeżeli nie zrobi się nic do upływu terminu złożenia zeznania, będzie ono ważne automatycznie.

Jeszcze prościej będą mieli emeryci i renciści. Będą tylko podawać imię, nazwisko, datę urodzenia, właściwy urząd skarbowy oraz ewentualnie wybierać organizacje pożytku publicznego. "Podatnik będzie mógł to zrobić elektronicznie, albo złożyć papierowo. My zwalniamy go z wszelkich dodatkowych czynności" - zaznaczył dyr. Strąk.

"Dotąd sporządzał zeznanie, my kontrolowaliśmy, a teraz będzie na odwrót, my sporządzimy, a podatnik nas skontroluje, jeśli będzie chciał" - mówił przedstawiciel resortu finansów.

Według wiceministra Mariana Banasia po wprowadzeniu zmian taką możliwość będzie miało ponad 13 mln podatników PIT. "Projekt ustawy wprowadzającej nowe rozwiązania został w czwartek (26 stycznia) przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów. Przewidujemy, że zostanie ona wprowadzona w życie z dniem 15 marca tego roku. Uznaliśmy, że tak duże ułatwienie dla podatników warto wprowadzić już do rozliczenia PIT za 2016 r. Stąd ten termin" - poinformował.

Dodał, że ma nadzieję, że parlament przyjmie ustawę, bowiem "jest wielkim ułatwieniem" dla podatników rozliczających się z podatku dochodowego od osób fizycznych, zwłaszcza dla emerytów i rencistów. Rozliczy się za nich urząd skarbowy - będą tylko musieli złożyć wniosek dotyczący przekazania 1 proc. podatku dochodowego na wskazaną przez siebie organizację pożytku publicznego.

Zdaniem Banasia zmiana będzie też dużym uproszczeniem w funkcjonowaniu administracji. W zeszłym roku rozliczeniami papierowymi 7 mln podatników zajmowało się 15 tys. urzędników. Wiceminister wskazał, że potencjał ten będzie można wykorzystać do rozliczenia VAT. (PAP)

pś/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA