REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audytorzy założą firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Ministerstwo przygotowało zmiany w przepisach o audycie. Audyt wewnętrzny będzie mógł być prowadzony przez firmy zewnętrzne. Usługodawca będzie musiał spełnić kryteria określone dla audytorów.

Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych będzie mógł przeprowadzać nie tylko audytor wewnętrzny zatrudniony w podmiocie, ale też usługodawca zewnętrzny. Taką zmianę przewiduje projekt ustawy o finansach publicznych z 13 sierpnia 2008 r. Z nowego rozwiązania będą mogły skorzystać tylko te jednostki sektora finansów publicznych, które gospodarują środkami nieprzekraczającymi 100 mln zł i zatrudniają mniej niż 200 pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Arkadiusz Pieniący, p. o. prezesa stowarzyszenia IIA Polska, dobrze ocenia tę propozycję. Twierdzi, że może przynieść korzyści i dla audytorów wewnętrznych, i dla nadzorowanych w ten sposób jednostek.

- Audytorzy wewnętrzni zdobędą możliwość działania na własny rachunek, nawet w kilku różnych jednostkach sektora finansów publicznych - przekonuje.

Dobrym audytorom wewnętrznym da to szansę na większą satysfakcję, również materialną.

REKLAMA

Jednostki natomiast będą mogły bardziej efektywnie przeprowadzać audyt wewnętrzny, szczególnie wobec ostatnich problemów z pozyskaniem dobrze wykształconej, doświadczonej kadry.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Konkurencja na rynku usługodawców przyczyni się do zwiększania jakości świadczonej pracy - twierdzi Arkadiusz Pieniący.

Dodaje, że ryzyko świadczenia audytu wewnętrznego gorszej jakości przez usługodawców zewnętrznych zostało zabezpieczone przez ustawodawcę poprzez wprowadzenie dla nich takich samych wymogów, jakie stawiane są audytorom wewnętrznym zatrudnionym na etacie.

Z kolei Franciszek Kozłowski ze Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych Szkół Wyższych przyznaje, że wprowadzenie możliwości przeprowadzanie audytu wewnętrznego przez usługodawców budzi wśród audytorów Stowarzyszenia rozbieżne odczucia. Przeważa jednak opinia, że zmiana może prowadzić do radykalnego obniżenia jakości audytu wewnętrznego.

Ekspert dodaje, że audytor wewnętrzny pozostający stale w rodzimej jednostce, poprzez świadczone na bieżąco czynności doradcze, a nie tylko wykonywane zadania audytowe, w istotny sposób wpływa na jej jakość zarządzania.

W tym kontekście warto zwrócić uwagę na fakt, że ustawodawca zmienił katalog osób uprawnionych do prowadzenia audytu wewnętrznego w sektorze finansów publicznych. Lista została uzupełniona o osoby z dwuletnim doświadczeniem w audycie wewnętrznym i studiami podyplomowymi w tym zakresie. Dyplom w tym przypadku musi być jednak wydany przez jednostkę, która w dniu je- go wydania była uprawniona do nadawania stopnia nauk ekonomicznych lub prawnych. Zrezygnowano natomiast z kontrolerów skarbowych, kontrolerów NIK i biegłych rewidentów. Ta zmiana niewątpliwie ograniczy możliwość ubiegania się o zlecenia spółkom audytorskim.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Audyt wewnętrzny po zmianach

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA