REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Senat rozpatrzył poprawki do VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sejmowa Komisja Finansów Publicznych zarekomendowała wczoraj przyjęcie większości senackich poprawek do ustawy o VAT. Z akceptacją komisji nie spotkał się jedynie niezgodny z prawem unijnym senacki pomysł obniżenia do 7 proc. VAT na usługi filmowe.

Większość poprawek do nowelizacji ustawy o VAT zaproponowanych przez Senat ma charakter doprecyzowujący lub redakcyjny i nie budzi kontrowersji. Kilka propozycji wywołało jednak dyskusję. Chodzi np. o popieraną przez resort finansów senacką definicję samochodów z więcej niż jednym rzędem siedzeń, które będą mogły korzystać z pełnego odliczenia VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

– To próba jeszcze większego doprecyzowania przepisu dotyczącego mierzenia części bagażowej w pojazdach, które mają dwa rzędy siedzeń. Na skutek pewnej niezręczności językowej powstała wątpliwość. Poprzednie przepisy sejmowe można było czytać opacznie, np. tak, że cały samochód jest przestrzenią bagażową.

Poprawka naprawia błąd i doprecyzowuje sposób mierzenia. Ten artykuł jest długi i niektórzy mówią, że się go strasznie czyta, natomiast teraz już nie ma żadnych wątpliwości, jak mierzyć przestrzeń bagażową – przekonywał posłów wiceminister finansów Jarosław Neneman. Komisja będzie rekomendowała Sejmowi przejęcie tej poprawki.

Pozytywną opinię uzyskała też najbardziej konrowersyjna poprawka (także popierana przez resort finansów), która opodatkowuje podstawową stawką VAT obrót wierzytelnościami.

REKLAMA

Zdaniem ekspertów jej przyjęcie może oznaczać opodatkowanie przekazania wierzytelności przez banki na rzecz funduszy sekurytyzacyjnych, co znacznie pogorszy wyniki finansowe banków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister Neneman zapewniał, że stanowisko resortu było konsultowane z Komisją Europejską, która stoi na stanowisku, że faktoring i windykacja mają być opodatkowane VAT.

– Obawa, że opodatkowanie zabije fundusze sekurytyzacyjne, jest nieuzasadniona. Istnieją techniczne możliwości, by przekazanie z banku złego długu do funduszu nie było objęte VAT-em, zaś był nim objęty cały proces handlu wierzytelnościami, kupna i sprzedaży – mówił Jarosław Neneman.

Doradcy Komisji Finansów Publicznych wskazują jednak, że obrót wierzytelnościami nie jest ani usługą ściągania długów, ani faktoringiem, które zgodnie z VI dyrektywą nie są zwolnione z VAT. Wyłączenie ze zwolnienia obrotu wierzytelnościami może być więc niezgodne z unijną VI dyrektywą.

Jedyną poprawką, której komisja nie zarekomenduje Sejmowi, jest poprawka senatorów Kaziemierza Kutza i Jerzego Markowskiego obniżająca do 7 proc. VAT na usługi związane z filmami i nagraniami wideo – z wyłączeniem filmów reklamowych i promocyjnych.

– Rząd jest przeciwko tej poprawce. Została zgłoszona w ostatniej chwili w Senacie. Mamy całkowitą pewność, że to poprawka niezgodna z przepisami unijnymi. Produkcja filmów powinna być opodatkowana stawką podstawową – apelował wiceminister Neneman do posłów. Przypomniał, że opodatkowanie 22-proc. stawką niesie z sobą przywileje związane ze zwrotem podatku oraz że stawką ulgową są już opodatkowane bilety do kina, więc ostateczny odbiorca korzysta z preferencji.

Komisja zgodziła się, by ustawa weszła w życie 1 czerwca, z wyjątkiem przepisów dotyczących samochodów, które mają obowiązywać 90 dni od ogłoszenia zmian.
Niewykluczone, że senackie poprawki Sejm przegłosuje już w piątek.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA