REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujednolicone wzory wniosków składanych w urzędach

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych zakłada wprowadzenie w całym kraju ujednoliconych wniosków składanych w postępowaniach administracyjnych przez przedsiębiorców. Zmiany mają ułatwić wykonywanie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Zbyt duża dowolność w określaniu wzorów


W obecnie obowiązujących przepisach panuje duża dowolność w kwestii określania wzorów, jakie muszą składać przedsiębiorcy w poszczególnych rodzajach postępowań administracyjnych. Organ, który jest właściwy do określenia wzoru, czyli minister odpowiedzialny za dany obszar regulacji przekazuje odpowiedni wzór dokumentu elektronicznego do centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych (CRWD). Jeżeli jednak w przepisach nie ma wskazanego organu odpowiedzialnego za określenie wzoru dokumentu, każdy urząd może dowolnie opracować i przekazać wzór pisma do CRWD.

Oznacza to, że w tym samym postępowaniu administracyjnym obowiązuje często kilkanaście różnych wzorów wniosków. Jeżeli np. organem właściwym do załatwienia danej sprawy jest gmina, w  CRWD może zostać zamieszczonych nawet 2478 (liczba gmin w Polsce) różnych wzorów pism odnoszących się do tej samej procedury, w zależności od gminy, w której jest wykonywana.


Standaryzacja wzorów pism


Przygotowany przez rząd projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych ma na celu wprowadzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców. Projekt nakłada na organy administracji obowiązek określenia wzorów pism w formie dokumentów elektronicznych i ich udostępnienie w tej formie przedsiębiorcom. Standaryzacja wzorów pism w procedurach administracyjnych umożliwi przedsiębiorcom prowadzenie postępowania w formie elektronicznej. Wprowadzone wzory pism wykorzystywane w procedurach administracyjnych będą jednolite w skali kraju, a przede wszystkim wzory wniosków o wydanie zezwolenia, o wpis do rejestru, o zmianę danych w zezwoleniu lub w rejestrze, o wydanie licencji czy zgłoszenia danej działalności właściwemu urzędowi.

REKLAMA

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt wprowadza zmiany w kilkudziesięciu ustawach. Dla przykładu -  w ustawie z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wprowadzony będzie:

- nowy wzór wniosku o wydanie zezwolenia na hurtowy obrót napojami alkoholowymi,

- wzór wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych,

- wzór wniosku o wydanie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,

- wzór wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Wprowadzone też będą zmiany w innych ustawach, np.:

- wzór wniosku o zmianę danych zawartych w rejestrze przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów oraz wzór wniosku o wykreślenie z tego rejestru,

- wzór informacji przedsiębiorcy o okolicznościach powodujących zmianę rodzaju lub kategorii obiektu hotelarskiego, a także o zakończeniu świadczenia usług hotelarskich,

- wzór zgłoszenia zamiaru czasowego świadczenia usług detektywistycznych na terytorium Polski,

-  wzór wniosku o zmianę wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia

- wzór wniosku o wykreślenie z rejestru podmiotów prowadzących agencję zatrudnienia.

Dzięki omawianej ustawie, urzędy będą mogły skorzystać z jednolitego formularza elektronicznego, który pozwoli na sporządzenie wniosku zgodnego ze wzorem zamieszczonym w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych. Projekt przewiduje też zmianę przepisów, które utrudniają realizację procedur w formie elektronicznej. Chodzi tu o likwidację zbędnych załączników dołączanych do wniosków, np. poprzez włączenie oświadczeń składanych wraz z wnioskami do treści tych wniosków.

Projekt trafił obecnie do obrad rządu.

Jak założyć i prowadzić firmę?

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

 

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA