REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujednolicone wzory wniosków składanych w urzędach

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych zakłada wprowadzenie w całym kraju ujednoliconych wniosków składanych w postępowaniach administracyjnych przez przedsiębiorców. Zmiany mają ułatwić wykonywanie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców.

 

REKLAMA

Autopromocja


Zbyt duża dowolność w określaniu wzorów


W obecnie obowiązujących przepisach panuje duża dowolność w kwestii określania wzorów, jakie muszą składać przedsiębiorcy w poszczególnych rodzajach postępowań administracyjnych. Organ, który jest właściwy do określenia wzoru, czyli minister odpowiedzialny za dany obszar regulacji przekazuje odpowiedni wzór dokumentu elektronicznego do centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych (CRWD). Jeżeli jednak w przepisach nie ma wskazanego organu odpowiedzialnego za określenie wzoru dokumentu, każdy urząd może dowolnie opracować i przekazać wzór pisma do CRWD.

Oznacza to, że w tym samym postępowaniu administracyjnym obowiązuje często kilkanaście różnych wzorów wniosków. Jeżeli np. organem właściwym do załatwienia danej sprawy jest gmina, w  CRWD może zostać zamieszczonych nawet 2478 (liczba gmin w Polsce) różnych wzorów pism odnoszących się do tej samej procedury, w zależności od gminy, w której jest wykonywana.


Standaryzacja wzorów pism


Przygotowany przez rząd projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych ma na celu wprowadzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców. Projekt nakłada na organy administracji obowiązek określenia wzorów pism w formie dokumentów elektronicznych i ich udostępnienie w tej formie przedsiębiorcom. Standaryzacja wzorów pism w procedurach administracyjnych umożliwi przedsiębiorcom prowadzenie postępowania w formie elektronicznej. Wprowadzone wzory pism wykorzystywane w procedurach administracyjnych będą jednolite w skali kraju, a przede wszystkim wzory wniosków o wydanie zezwolenia, o wpis do rejestru, o zmianę danych w zezwoleniu lub w rejestrze, o wydanie licencji czy zgłoszenia danej działalności właściwemu urzędowi.

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt wprowadza zmiany w kilkudziesięciu ustawach. Dla przykładu -  w ustawie z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wprowadzony będzie:

- nowy wzór wniosku o wydanie zezwolenia na hurtowy obrót napojami alkoholowymi,

- wzór wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych,

- wzór wniosku o wydanie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,

- wzór wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Wprowadzone też będą zmiany w innych ustawach, np.:

- wzór wniosku o zmianę danych zawartych w rejestrze przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów oraz wzór wniosku o wykreślenie z tego rejestru,

- wzór informacji przedsiębiorcy o okolicznościach powodujących zmianę rodzaju lub kategorii obiektu hotelarskiego, a także o zakończeniu świadczenia usług hotelarskich,

- wzór zgłoszenia zamiaru czasowego świadczenia usług detektywistycznych na terytorium Polski,

-  wzór wniosku o zmianę wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia

- wzór wniosku o wykreślenie z rejestru podmiotów prowadzących agencję zatrudnienia.

Dzięki omawianej ustawie, urzędy będą mogły skorzystać z jednolitego formularza elektronicznego, który pozwoli na sporządzenie wniosku zgodnego ze wzorem zamieszczonym w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych. Projekt przewiduje też zmianę przepisów, które utrudniają realizację procedur w formie elektronicznej. Chodzi tu o likwidację zbędnych załączników dołączanych do wniosków, np. poprzez włączenie oświadczeń składanych wraz z wnioskami do treści tych wniosków.

Projekt trafił obecnie do obrad rządu.

Jak założyć i prowadzić firmę?

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

 

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA