REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujednolicone wzory wniosków składanych w urzędach

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych zakłada wprowadzenie w całym kraju ujednoliconych wniosków składanych w postępowaniach administracyjnych przez przedsiębiorców. Zmiany mają ułatwić wykonywanie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców.

 

REKLAMA

Autopromocja


Zbyt duża dowolność w określaniu wzorów


W obecnie obowiązujących przepisach panuje duża dowolność w kwestii określania wzorów, jakie muszą składać przedsiębiorcy w poszczególnych rodzajach postępowań administracyjnych. Organ, który jest właściwy do określenia wzoru, czyli minister odpowiedzialny za dany obszar regulacji przekazuje odpowiedni wzór dokumentu elektronicznego do centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych (CRWD). Jeżeli jednak w przepisach nie ma wskazanego organu odpowiedzialnego za określenie wzoru dokumentu, każdy urząd może dowolnie opracować i przekazać wzór pisma do CRWD.

Oznacza to, że w tym samym postępowaniu administracyjnym obowiązuje często kilkanaście różnych wzorów wniosków. Jeżeli np. organem właściwym do załatwienia danej sprawy jest gmina, w  CRWD może zostać zamieszczonych nawet 2478 (liczba gmin w Polsce) różnych wzorów pism odnoszących się do tej samej procedury, w zależności od gminy, w której jest wykonywana.


Standaryzacja wzorów pism


Przygotowany przez rząd projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych ma na celu wprowadzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców. Projekt nakłada na organy administracji obowiązek określenia wzorów pism w formie dokumentów elektronicznych i ich udostępnienie w tej formie przedsiębiorcom. Standaryzacja wzorów pism w procedurach administracyjnych umożliwi przedsiębiorcom prowadzenie postępowania w formie elektronicznej. Wprowadzone wzory pism wykorzystywane w procedurach administracyjnych będą jednolite w skali kraju, a przede wszystkim wzory wniosków o wydanie zezwolenia, o wpis do rejestru, o zmianę danych w zezwoleniu lub w rejestrze, o wydanie licencji czy zgłoszenia danej działalności właściwemu urzędowi.

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt wprowadza zmiany w kilkudziesięciu ustawach. Dla przykładu -  w ustawie z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wprowadzony będzie:

- nowy wzór wniosku o wydanie zezwolenia na hurtowy obrót napojami alkoholowymi,

- wzór wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych,

- wzór wniosku o wydanie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,

- wzór wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Wprowadzone też będą zmiany w innych ustawach, np.:

- wzór wniosku o zmianę danych zawartych w rejestrze przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów oraz wzór wniosku o wykreślenie z tego rejestru,

- wzór informacji przedsiębiorcy o okolicznościach powodujących zmianę rodzaju lub kategorii obiektu hotelarskiego, a także o zakończeniu świadczenia usług hotelarskich,

- wzór zgłoszenia zamiaru czasowego świadczenia usług detektywistycznych na terytorium Polski,

-  wzór wniosku o zmianę wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia

- wzór wniosku o wykreślenie z rejestru podmiotów prowadzących agencję zatrudnienia.

Dzięki omawianej ustawie, urzędy będą mogły skorzystać z jednolitego formularza elektronicznego, który pozwoli na sporządzenie wniosku zgodnego ze wzorem zamieszczonym w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych. Projekt przewiduje też zmianę przepisów, które utrudniają realizację procedur w formie elektronicznej. Chodzi tu o likwidację zbędnych załączników dołączanych do wniosków, np. poprzez włączenie oświadczeń składanych wraz z wnioskami do treści tych wniosków.

Projekt trafił obecnie do obrad rządu.

Jak założyć i prowadzić firmę?

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

 

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA