REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć i prowadzić firmę?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Założenie jednoosobowej firmy wydaje się obecnie dość proste. Przede wszystkim konieczny jest dobry pomysł, biznesplan, rozpoznanie rynku. Zanim jednak rozpocznie się prowadzenie działalność trzeba podjąć kilka decyzji o charakterze księgowym i wypełnić niezbędne dokumenty.


Pozornie łatwe początki


Decyzja o założeniu działalności gospodarczej powinna być przemyślana i przeanalizowana.

REKLAMA

Autopromocja

Powinniśmy się zastanowić, czy chcemy świadczyć usługi, handlować towarami lub wytwarzać coś zupełnie nowego. Świetnie, jeśli mamy dobry pomysł. Lecz na pomyśle się nie kończy. Kreatywność to rzecz istotna, jednak dalej musimy twardo stąpać po ziemi i podjąć wiele decyzji między innymi zastanowić się co jest nam potrzebne do rozpoczęcia działalności. Nie są to tylko rzeczy materialne - komputer, samochód, czy zestaw narzędzi. Istnieje wiele wymogów prawnych, które należy spełnić np. posiadać licencje i wszelkiego typu zezwolenia.

Bezpłatne warsztaty dla młodych przedsiębiorców

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet


Księgowość rzecz więcej niż istotna


Warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniej firmy księgowej, która pomoże nam w kwestiach podatkowych. Jeszcze przed rejestracją działalności dobry księgowy doradzi, co najkorzystniejsze jest dla naszej firmy, a potem pozwoli skupić się tylko na zarządzaniu naszym miniprzedsiębiorstwem i osiąganiu maksymalnych zysków. - Jeżeli osoba pierwszy raz zakłada działalność gospodarczą często zupełnie nie orientuje się jak dużo decyzji musi podjąć. Księgowy może doradzić, jaka forma opodatkowania będzie najkorzystniejsza. Przy prowadzeniu działalności gospodarczej jest bowiem do wyboru kilka opcji: podatek progresywny, podatek liniowy, ryczałt lub karta podatkowa - mówi pani Anina Flaga-Ber z Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa - Od tego, w jaki sposób opodatkujemy nasz przychód, zależeć będzie forma ewidencji księgowej, jaką będziemy prowadzić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


CEIDG-1 - rzecz ważna


Kolejnym etapem, który należy pokonać chcąc otworzyć firmę jest wypełnienie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Znajdziemy go w internecie pod adresem: www.ceidg.gov.pl. Gotowy, wydrukowany wniosek zanosimy do Urzędu Miasta/Gminy, gdzie go podpisujemy. Można też go wysłać z załączonym podpisem elektronicznym. Trzeba pamiętać jedna, że ważność takiego wniosku to tylko 7 dni. W tym czasie musi on dotrzeć do Urzędu. Przy uzyskaniu wpisu nadawany jest numer NIP i REGON. Określamy też datę, od kiedy nasza firma wystartuje. Jeżeli zmieniłyby się jakiekolwiek dane, możemy złożyć wniosek aktualizacyjny, który wypełniamy podobnie, jak wniosek o wpis. Automatycznie przekazana zostanie informacja do Urzędu Skarbowego i ZUS, że nasza firma powstała. Rodzi to oczywisty obowiązek rozliczania się z Urzędem Skarbowym i ubezpieczenia się w ZUS.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Pomimo tego, że informacja o rozpoczętej działalności dociera z urzędu do ZUS to na  przedsiębiorcy ciąży obowiązek zgłoszenia się do ubezpieczeń i złożenia odpowiedniego dokumentu.

 


Z VATem lub bez


Jednym z podatków, które mogą wystąpić przy prowadzeniu działalności gospodarczej, jest podatek VAT. Zazwyczaj jednak nie trzeba się na niego decydować od razu. Warto natomiast sprawdzić, czy zakres naszej działalności nie rodzi obowiązku takiej rejestracji od momentu pierwszej sprzedaży. Jednak nawet jeśli nie musimy zostać płatnikiem VAT, możemy się na to zdecydować dobrowolnie. W takim przypadku udajemy się do Urzędu Skarbowego właściwego dla siedziby naszej działalności w celu złożenia druku VAT-R. Wiąże się to z jednorazową opłatą w wysokości 170 zł.

By uniknąć niepotrzebnych kontroli skarbowych warto też założyć rachunek firmowy, który pozwoli oddzielić finanse osobiste od działalności. Większość banków daje możliwość prowadzenia go praktycznie za darmo.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Warto się szkolić


Jak już widać z powyższych wskazówek otworzenie i prowadzenie nawet jednoosobowej firmy nie jest proste. Jednak w obecnej sytuacji na rynku pracy w Polsce, coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. -Sam pomysł na produkt lub usługę, którą się oferuje to jednak nie wszystko. Warto poszerzyć swoją wiedzę na tematy księgowe, finansowe, czy te związane z promocją lub Public Relations - podkreśla Anna Flaga-Ber, Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa - Dlatego też postanowiliśmy wspomóc młodych przedsiębiorców organizując dla nich bezpłatne warsztaty.

Szklenie odbędzie się 12 grudnia, w godzinach 10.00-17.00, w centrum konferencyjnym Blue Tower przy ul. Chmielnej 85/87 w Warszawie.

Warsztaty będą podzielone na trzy cykle tematyczne poświęcone  różnym aspektom prowadzenia własnej firmy. Zaproszeni goście, praktycy z zakresu finansów, księgowości, sprzedaży, PR i marketingu podzielą się własnymi doświadczeniami i zdradzą tajniki skutecznego działania w biznesie. Eksperci między innymi doradzą jak podejmować słuszne i właściwe decyzje księgowo-finansowe, zdradzą zasadę networkingu, przedstawią skuteczne działania marketingowe czy opowiedzą o znaczeniu lokalnego PR.


Zapisy na wykłady są obowiązkowe. Formularz zgłoszenia znajduje się:
http://www.twoja-inicjatywa.pl/index.php?zm=6

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA