REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć i prowadzić firmę?

REKLAMA

Założenie jednoosobowej firmy wydaje się obecnie dość proste. Przede wszystkim konieczny jest dobry pomysł, biznesplan, rozpoznanie rynku. Zanim jednak rozpocznie się prowadzenie działalność trzeba podjąć kilka decyzji o charakterze księgowym i wypełnić niezbędne dokumenty.


Pozornie łatwe początki


Decyzja o założeniu działalności gospodarczej powinna być przemyślana i przeanalizowana.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Powinniśmy się zastanowić, czy chcemy świadczyć usługi, handlować towarami lub wytwarzać coś zupełnie nowego. Świetnie, jeśli mamy dobry pomysł. Lecz na pomyśle się nie kończy. Kreatywność to rzecz istotna, jednak dalej musimy twardo stąpać po ziemi i podjąć wiele decyzji między innymi zastanowić się co jest nam potrzebne do rozpoczęcia działalności. Nie są to tylko rzeczy materialne - komputer, samochód, czy zestaw narzędzi. Istnieje wiele wymogów prawnych, które należy spełnić np. posiadać licencje i wszelkiego typu zezwolenia.

Bezpłatne warsztaty dla młodych przedsiębiorców

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

REKLAMA


Księgowość rzecz więcej niż istotna


Warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniej firmy księgowej, która pomoże nam w kwestiach podatkowych. Jeszcze przed rejestracją działalności dobry księgowy doradzi, co najkorzystniejsze jest dla naszej firmy, a potem pozwoli skupić się tylko na zarządzaniu naszym miniprzedsiębiorstwem i osiąganiu maksymalnych zysków. - Jeżeli osoba pierwszy raz zakłada działalność gospodarczą często zupełnie nie orientuje się jak dużo decyzji musi podjąć. Księgowy może doradzić, jaka forma opodatkowania będzie najkorzystniejsza. Przy prowadzeniu działalności gospodarczej jest bowiem do wyboru kilka opcji: podatek progresywny, podatek liniowy, ryczałt lub karta podatkowa - mówi pani Anina Flaga-Ber z Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa - Od tego, w jaki sposób opodatkujemy nasz przychód, zależeć będzie forma ewidencji księgowej, jaką będziemy prowadzić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


CEIDG-1 - rzecz ważna


Kolejnym etapem, który należy pokonać chcąc otworzyć firmę jest wypełnienie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Znajdziemy go w internecie pod adresem: www.ceidg.gov.pl. Gotowy, wydrukowany wniosek zanosimy do Urzędu Miasta/Gminy, gdzie go podpisujemy. Można też go wysłać z załączonym podpisem elektronicznym. Trzeba pamiętać jedna, że ważność takiego wniosku to tylko 7 dni. W tym czasie musi on dotrzeć do Urzędu. Przy uzyskaniu wpisu nadawany jest numer NIP i REGON. Określamy też datę, od kiedy nasza firma wystartuje. Jeżeli zmieniłyby się jakiekolwiek dane, możemy złożyć wniosek aktualizacyjny, który wypełniamy podobnie, jak wniosek o wpis. Automatycznie przekazana zostanie informacja do Urzędu Skarbowego i ZUS, że nasza firma powstała. Rodzi to oczywisty obowiązek rozliczania się z Urzędem Skarbowym i ubezpieczenia się w ZUS.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Pomimo tego, że informacja o rozpoczętej działalności dociera z urzędu do ZUS to na  przedsiębiorcy ciąży obowiązek zgłoszenia się do ubezpieczeń i złożenia odpowiedniego dokumentu.

 


Z VATem lub bez


Jednym z podatków, które mogą wystąpić przy prowadzeniu działalności gospodarczej, jest podatek VAT. Zazwyczaj jednak nie trzeba się na niego decydować od razu. Warto natomiast sprawdzić, czy zakres naszej działalności nie rodzi obowiązku takiej rejestracji od momentu pierwszej sprzedaży. Jednak nawet jeśli nie musimy zostać płatnikiem VAT, możemy się na to zdecydować dobrowolnie. W takim przypadku udajemy się do Urzędu Skarbowego właściwego dla siedziby naszej działalności w celu złożenia druku VAT-R. Wiąże się to z jednorazową opłatą w wysokości 170 zł.

By uniknąć niepotrzebnych kontroli skarbowych warto też założyć rachunek firmowy, który pozwoli oddzielić finanse osobiste od działalności. Większość banków daje możliwość prowadzenia go praktycznie za darmo.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Warto się szkolić


Jak już widać z powyższych wskazówek otworzenie i prowadzenie nawet jednoosobowej firmy nie jest proste. Jednak w obecnej sytuacji na rynku pracy w Polsce, coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. -Sam pomysł na produkt lub usługę, którą się oferuje to jednak nie wszystko. Warto poszerzyć swoją wiedzę na tematy księgowe, finansowe, czy te związane z promocją lub Public Relations - podkreśla Anna Flaga-Ber, Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa - Dlatego też postanowiliśmy wspomóc młodych przedsiębiorców organizując dla nich bezpłatne warsztaty.

Szklenie odbędzie się 12 grudnia, w godzinach 10.00-17.00, w centrum konferencyjnym Blue Tower przy ul. Chmielnej 85/87 w Warszawie.

Warsztaty będą podzielone na trzy cykle tematyczne poświęcone  różnym aspektom prowadzenia własnej firmy. Zaproszeni goście, praktycy z zakresu finansów, księgowości, sprzedaży, PR i marketingu podzielą się własnymi doświadczeniami i zdradzą tajniki skutecznego działania w biznesie. Eksperci między innymi doradzą jak podejmować słuszne i właściwe decyzje księgowo-finansowe, zdradzą zasadę networkingu, przedstawią skuteczne działania marketingowe czy opowiedzą o znaczeniu lokalnego PR.


Zapisy na wykłady są obowiązkowe. Formularz zgłoszenia znajduje się:
http://www.twoja-inicjatywa.pl/index.php?zm=6

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA