REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do świadczenia emerytalnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownica ukończyła 56 lat (1 listopada 2007 r.). Ma 22 lata pracy zawodowej. Obecnie zatrudniona jest na umowę o pracę na 1/2 etatu (od maja 2007 r.). Prawdopodobnie zlikwidują jej stanowisko i będzie zwolniona. Czy w takiej sytuacji będzie przysługiwało jej świadczenie przedemerytalne, czy może wcześniejsza emerytura?

Pracownica nie uzyskała jeszcze uprawnień zarówno do wcześniejszej, jak i „normalnej” emerytury. Będzie miała prawo do świadczenia przedemerytalnego, pod warunkiem że jej stosunek pracy ustanie z powodu likwidacji lub niewypłacalności pracodawcy, w myśl przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Prawo do emerytury, w przypadku ubezpieczonych urodzonych po 31 grudnia 1948 r., przysługuje po uzyskaniu wymaganego wieku emerytalnego. Do tej grupy ubezpieczonych zalicza się pracownica, o której mowa w pytaniu. W listopadzie 2007 r. ukończyła ona 56 lat, urodziła się zatem w 1951 r., a więc po 31 grudnia 1948 r.

Dla kobiet wiek emerytalny wynosi co najmniej 60 lat, a dla mężczyzn co najmniej 65 lat (art. 24 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych; dalej: ustawa). Z uwagi na wiek (56 lat) pracownica nie jest uprawniona do emerytury.

Kiedy wcześniejsza emerytura

Oczywiście obowiązujące przepisy przewidują również możliwość ubiegania się o wcześniejszą emeryturę. Aby jednak uzyskać uprawnienia do takiego świadczenia, trzeba spełnić określone warunki. Prawo do wcześniejszej emerytury przysługuje bowiem również ubezpieczonym urodzonym po 31 grudnia 1948 r., a przed 1 stycznia 1969 r., jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) osiągną wiek emerytalny:

kobieta - 55 lat, jeżeli ma co najmniej 30-letni okres składkowy i nieskładkowy albo jeżeli ma co najmniej 20-letni okres składkowy i nieskładkowy oraz została uznana za całkowicie niezdolną do pracy,

• mężczyzna - 60 lat, jeżeli ma co najmniej 25-letni okres składkowy i nieskładkowy oraz został uznany za całkowicie niezdolnego do pracy.

2) nie przystąpili do otwartego funduszu emerytalnego albo złożyli wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem ZUS, na dochody budżetu państwa,

3) warunki do uzyskania emerytury spełnią do 31 grudnia 2008 r.

ZAPAMIĘTAJ!

W przypadku gdy ubezpieczony nie zawarł umowy o przystąpieniu do otwartego funduszu emerytalnego w terminie do 31 grudnia 1999 r., uważa się, że nie przystąpił do otwartego funduszu emerytalnego

(art. 46 w zw. z art. 29 ustawy).

Pracownica, o której mowa w pytaniu, ma 56 lat; wiek ten nie uprawnia jej zatem do emerytury. Podobnie nie uzyska również uprawnień do emerytury wcześniejszej. Pomimo że spełnia wymagania dotyczące wieku, to jednak jej staż pracy (okres składkowy i nieskładkowy) wynosi jedynie 22 lata, a nie wymagane 30. Pracownica ta nie została również uznana za całkowicie niezdolną do pracy, co uzasadniałoby uwzględnienie jedynie 20-letniego okresu składkowego i nieskładkowego do wcześniejszej emerytury.

Uprawnienia do świadczenia przedemerytalnego

Inaczej natomiast wygląda kwestia uprawnień do świadczenia przedemerytalnego tej pracownicy. Zgodnie bowiem z art. 2 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych, prawo do świadczenia przedemerytalnego przysługuje m.in. osobie, która:

• została zwolniona z pracy z powodu likwidacji lub niewypłacalności pracodawcy, w myśl przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy,

• pozostawała z tym pracodawcą w stosunku pracy lub stosunku służbowym przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy,

• ukończyła co najmniej 56 lat - kobieta i 61 lat - mężczyzna,

• posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn.

Pracownik, który spełnia te warunki, może ubiegać się o przyznanie mu świadczenia przedemerytalnego. Pracownica, o której mowa w pytaniu, spełnia wymóg wieku, czyli ukończone 56 lat, ma wymagany okres składkowy i nieskładkowy oraz była zatrudniona u pracodawcy przez co najmniej 6 miesięcy. Prawo do świadczenia przedemerytalnego uzyska jednak pod warunkiem, że stosunek pracy zostanie rozwiązany w związku z lub niewypłacalnością pracodawcy, w myśl przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.

Podstawy prawne

• Ustawa z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 191, poz. 1368)

• Ustawa z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. Nr 120, poz. 1252)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA